• Anonym (oroligmamma)

kan dem ta mitt barn?

Jag bor på skyddat boende. När man ska gå ut berättar man det och säger på ett ca när man är hemma igen.

Soc kontaktade boendet för att höra hur det går för mig och dem får veta jag vart borta länge.

Soc ringer mig, satte sig i bilen och körde runt för att kolla vart jag höll hus, har dem rätt till det? Känner mig nästan förföljd efter detta.

Har man inga rättigheter till privatliv när man bor som jag gör?

Dem ville även gå in på min facebook och kolla mina SMS på mobilen. Har dem rätt att göra så.?

Efter detta sa dem att det hängde på en lös tråd att dem tog mitt barn ifrån mig pga detta...?

Jag vet att sammarbete med soc är det bästa men dem har "kört över" mig ett flertal ggr nu så jag blev mest förbannad när dem har ngn slags spionliga på mig...

Tacksam om ngn vet vad som är rätt och fel och kanske har tid att skriva en kommentar...

• Svar på tråden kan dem ta mitt barn?
  • Anonym (Hahar)

Har du kontakt med mannen som är orsaken till att du fått skyddat boende? För det är vad de verkar tro. De vill nog mest skydda dig och ditt barn. De kanske letade efter dig för att se att du inte låg misshandlad någonstans?

• Anonym (Soc.)

De har uppenbarligen anledning att misstänka att du har kontakt med en farlig man, och att du inte har förmåga att skydda ditt barn från olämpligt umgänge och om man inte klarar av att göra ansvarsfulla val så blir det svårt att vara förälder.

Tyvärr är det sjukt vanligt att kvinnor som fått plats på skyddade boenden går ut och träffar sin förövare eller obegripligt nog smyger in dom eller ringer förövaren för att bli hämtad och på så sätt utsätter andra kvinnor för fara då den adress som ska vara hemlig röjs.

• Anonym (varför)

Varför bor du i skyddat boende? Pga barnets pappa eller en annan man?

Det låter ju som om soc tror att det finns risk att mannen ska hitta er om du är ute mycket, eller att du faktiskt går ut och själv träffar honom. Och/eller har kontakt med honom.

• Anonym (tja)

Om man är såpass hotad att man bor på skyddat boende så finns det ju någon fara därute och då kanske det verkar lite märkligt att du är ute länge. Det vore inte första gången som någon går tillbaka till sin förövare och har du då barn så finns såklart oron för att du utsätter barnet för fara genom att träffa förövaren.

Inget konstigt alls och bra att de reagerar tycker jag.

Ja, de kan tvångsomhänderta ditt barn, inte för att du är ute utan om du utsätter ditt barn för fara genom att träffa förövaren

• Anonym (D)

Varför är du ute och ränner om du lever på skyddat boende? Borde väl stanna där och ta det lugnt med ditt barn tills vidare,,, eller?

• Anonym (anonym)

Bor man på ett skyddat boende så kan man inte vara ute och ränna.Var är barnet när du är ute är det så att du lämnar det kvar och anser att personalen ska passa det så är det inte så konstigt om socialtjänsten kontaktas.

• Anonym (Skyddad)

Skyddat boende har man av en allvarlig anledning och du verkar inte vara beredd att göra de uppoffringar som krävs för att man ska kunna garantera er säkerhet. Försummar du barnets trygghet så kan soc utreda och begära tvångsvård av barnet för att barnet ska kunna befinna sig i säkerhet.

• taquine

Ts , berätta gärna varför du bor på skyddat boende, vem träffar du /gör du när du är ute, vem passar ditt barn under tiden och hur gammalt är det?

Goodness me
  • Anonym (D)

Hon är nog ute nu, inte tid att svara.. Men ja, om du vill ha vettiga svar så är det nog bra med lite mer detaljer, för rent instinktivt så får man ju inte en bra känsla utifrån din ts..

• Anonym (soc)

Dem kan inte tvinga dig till att visa Facebook och SMS, dock är det smart gjort av dig att göra de för att bevisa att du inte har kontakt med förövaren. 

Sen kanske det skulle hjälpa om du berättade för personalen vad du ska göra när du är ute, jag förstår att du vill röra på dig och inte vara "instängd". MEN, det är oerhört viktigt att alltid ha ett säkerhetstänk när du är ute, men det tänker du säkert redan på !!!

• Anonym (Men hallå)

Självklart kan de ta dina barn om du utsätter dem för risker. Och inte bara kan utan dessutom bör göra. Borde väl inte vara så svårt att fatta? Om inte föräldrar skyddar sina barn så ska samhället göra det.

Svar på tråden kan dem ta mitt barn?