• Anonym (Nöt)

Ge jordnötter till bebis för att förebygga allergi - när är det försent?

Mitt barn är nu 15 månader och jag har glömt bort att ge honom jordnötter som bvc rekommenderade för att förebygga allergi mot jordnötter i framtiden. Är det försent nu? Tänkt om han får en allergisk reaktion om jag ger honom jordnötssmör.

• Svar på tråden Ge jordnötter till bebis för att förebygga allergi - när är det försent?
  • Kasperina

Det finns olika åsikter om huruvida det går att förebygga allergier på det sättet. Det är även olika på olika individer. Varför tror du att h*n skulle bli allergisk mot just jordnötter?

• LillaLoppi

Jag tror inte att det är för sent. Däremot tror jag det är lättare att introducera ny mat samtidigt som man fortfarande ammar.

Jag introducerade allt mellan 6-12 månader. Inkluderat nötter, baljväxter, citrusfrukter, gluten, laktos och starka kryddor.

Jag ammade i 2,5 år.

• Anonym (Ge??)

Men vad "ger" man dem som lär dem äta jordnötter? Jordnötssmör? Eller är det jag som är trög nu?För nötter kan man ju inte ge så små?

• Anonym (Anna)

Om du är rädd att barnet ska få en allergisk reaktion så ge en glass med nötter i i närheten av ett sjukhus. Då har du nära att få hjälp i fall att.

• LillaLoppi
    Anonym (Ge??) skrev 2016-04-17 10:01:31 följande:

Men vad "ger" man dem som lär dem äta jordnötter? Jordnötssmör? Eller är det jag som är trög nu?För nötter kan man ju inte ge så små?

Jag krossade jordnötter i potatis då mitt barn var 6 månader.

Minns inte exakt när barnet åt hela nötter, men det var väl omkring 1-1,5 år.
  • Anonym (Nöt)
    Kasperina skrev 2016-04-17 09:52:50 följande:

Det finns olika åsikter om huruvida det går att förebygga allergier på det sättet. Det är även olika på olika individer. Varför tror du att h*n skulle bli allergisk mot just jordnötter?

Har läst att jordnötsallergi är vanlig och dessutom farlig.
  • Anonym (Nöt)
    Anonym (Ge??) skrev 2016-04-17 10:01:31 följande:

Tänkte på jordnötssmör.
  • Anonym (Nöt)
    Anonym (Anna) skrev 2016-04-17 10:02:41 följande:

Om du är rädd att barnet ska få en allergisk reaktion så ge en glass med nötter i i närheten av ett sjukhus. Då har du nära att få hjälp i fall att.

Bra idé, det ska jag göra.
  • modsey
    LillaLoppi skrev 2016-04-17 10:07:46 följande:
    Jag krossade jordnötter i potatis då mitt barn var 6 månader.

Minns inte exakt när barnet åt hela nötter, men det var väl omkring 1-1,5 år.
    gav du hela jordnötter till en så liten? Jordnöten sätter sig perfekt fast i halsen pga sin form om man har otur, tror att man pratar om att man ska vänta tills de är 5 år innan man ger dem hela.
Svar på tråden Ge jordnötter till bebis för att förebygga allergi - när är det försent?