Löss. Återkommande
Jag förstår inte! Vad gör vi för fel??
Hos oss på våran skola/förskola så har det gått löss i flera flera år.
Min äldsta dotter är 11år och ska börja 5an. För 6 årsedan när hon började i första klass så gick det löss frekvent på skolan. Vi köpte hem luskam och medel i förebyggande syfte. medlet behövde vi aldrig använda men vi kammade frekvent. Hon hade aldrig löss.. tja tills i julas då. Första veckan i skolan efter lovet så klagade hon och vi kammade, hittade en mängd med ljust orangea löss. Medlet vi hade var för gammalt men vi drog i detta ändå. Dagen efter låg det döda löss i hela sängen. Vi åkte iväg och köpte nytt medel, avlusade henne igen. Vi avlusade även mig, pappan och våra 2 andra flickor (den enda utav oss 4 förutom min 11 åring som hade löss var jag, jag hade 5 st.. Vi gick även bananas och tvättade allt som gick att tvätta, frös in resten. Tom förklädena åkte i tvätten.
Vi fortsatte att kamma. dagarna gick. Inga löss. Men samma vecka som påsk så fick min 3 åring löss, dessa var helt vita. vi hittade 3st i hennes nacke. Ingen av oss andra hade några. Vi avlusade hela familjen trots detta. Då skolan sa att det inte gick löss längre så köpte vi hem prevent till min 3 åring bara, för det fanns fortfarande på förskolan.
Men i förra veckan så fick min mellersta löss, dessa var vita med svart mitt på, antagligen ägg. Samma procedur igen. Ingen utav oss andra hade några. ja tills idag då, min yngsta hade en i håret längst fram vid ansiktet, en enda?! Den satt långt ned vid topparna. Men ingen mer, ingen av oss andra hade heller. Min man är i väg och köper mera medel.Denna lusen såg f.ö ut som de min mellersta hade förra veckan.
Vi har haft besök i helgen nu, min syster och mamma har varit här. Min syster är 12år. Funderar på om detta kan komma från henne, iaf denna gången. Hon var även här i julas och min dotter hade efter jul. Men samtidigt har alla flickorna kramats med henne så då borde de haft också. Eller?
Jag fattar inte!! varför har bara ett barn åt gången? Vart tusan kommer de ifrån? Gör vi nåt fel? Är det att medlet inte alls tar äggen? Eller varför har vi så liten mängd? Typ 3-4st. förstår ingenting. Jag är ändå den som kramas frekvent med barnen så då borde jag bli smittad varje gång. Jag mår skit över detta vilket har resulterat i att jag kammar mig själv 3-4 ggr per dag. Vi alla har höst/vinter eksem så kliar konstant på kroppen och i håret och då kammar man konstant pga det.
Medlet vi använder heter Hedrin Once.