• Anonym (Förstår inte)

Löss. Återkommande

Jag förstår inte! Vad gör vi för fel??

Hos oss på våran skola/förskola så har det gått löss i flera flera år.
    Min äldsta dotter är 11år och ska börja 5an. För 6 årsedan när hon började i första klass så gick det löss frekvent på skolan. Vi köpte hem luskam och medel i förebyggande syfte. medlet behövde vi aldrig använda men vi kammade frekvent. Hon hade aldrig löss.. tja tills i julas då. Första veckan i skolan efter lovet så klagade hon och vi kammade, hittade en mängd med ljust orangea löss. Medlet vi hade var för gammalt men vi drog i detta ändå. Dagen efter låg det döda löss i hela sängen. Vi åkte iväg och köpte nytt medel, avlusade henne igen. Vi avlusade även mig, pappan och våra 2 andra flickor (den enda utav oss 4 förutom min 11 åring som hade löss var jag, jag hade 5 st.. Vi gick även bananas och tvättade allt som gick att tvätta, frös in resten. Tom förklädena åkte i tvätten.

Vi fortsatte att kamma. dagarna gick. Inga löss. Men samma vecka som påsk så fick min 3 åring löss, dessa var helt vita. vi hittade 3st i hennes nacke. Ingen av oss andra hade några. Vi avlusade hela familjen trots detta. Då skolan sa att det inte gick löss längre så köpte vi hem prevent till min 3 åring bara, för det fanns fortfarande på förskolan. 

Men i förra veckan så fick min mellersta löss, dessa var vita med svart mitt på, antagligen ägg. Samma procedur igen. Ingen utav oss andra hade några. ja tills idag då, min yngsta hade en i håret längst fram vid ansiktet, en enda?! Den satt långt ned vid topparna. Men ingen mer, ingen av oss andra hade heller. Min man är i väg och köper mera medel.Denna lusen såg f.ö ut som de min mellersta hade förra veckan.

Vi har haft besök i helgen nu, min syster och mamma har varit här. Min syster är 12år. Funderar på om detta kan komma från henne, iaf denna gången. Hon var även här i julas och min dotter hade efter jul. Men samtidigt har alla flickorna kramats med henne så då borde de haft också. Eller?

Jag fattar inte!! varför har bara ett barn åt gången? Vart tusan kommer de ifrån? Gör vi nåt fel? Är det att medlet inte alls tar äggen? Eller varför har vi så liten mängd? Typ 3-4st. förstår ingenting. Jag är ändå den som kramas frekvent med barnen så då borde jag bli smittad varje gång. Jag mår skit över detta vilket har resulterat i att jag kammar mig själv 3-4 ggr per dag. Vi alla har höst/vinter eksem så kliar konstant på kroppen och i håret och då kammar man konstant pga det. 

Medlet vi använder heter Hedrin Once. 

• Svar på tråden Löss. Återkommande
  • Nenne666
    Snövits skrev 2016-04-17 13:35:12 följande:

Lössen har blivit resistenta mod medlet.

Så då finns det inget att göra?
  • Anonym (Förstår inte)

Men om det är så. Borde vi inte ha en uppsjö av löss i håret då? Hela familjen?
  • Långbenopluto
    Nenne666 skrev 2016-04-17 13:45:04 följande:
    Så då finns det inget att göra?
    Jo, prata med apotekspersonalen, dom vet ofta vad man ska göra.
    Anonym (Förstår inte) skrev 2016-04-17 13:48:59 följande:
    Men om det är så. Borde vi inte ha en uppsjö av löss i håret då? Hela familjen?
    Inte nödvändigtvis.
  • 040kille

Är det resistens så prova ett annat medel.

Jag använde Paranix när mina barn drog med sig löss hem. Enligt apoteket ska de inte kunna bli resistenta mot det när det lindar in dem i någon form av kvävande skal.

Sen är det ju viktigt att kolla håret att där inte finns ägg efter behandlingen. Smidigast tyckte jag det var att klippa bort hårstråna när jag hittade sånt.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Anonym (Anonym)

Hårlöss kan varken hoppa eller flyga, så man måste ha ganska nära kontakt för att de ska "smitta". Använd inte samma mössa eller kudde. De kan överleva ca ett dygn utanför håret.

För att luskamma effektivt måste man ha koll på lössens livscykel. Om man kammar så noga att man garanterat hittar alla levande löss räcker det med en gång i veckan, men det är bättre att kamma typ varannan dag. När man int ehittat någon ny lus på två veckor är man lusfri.
    Vi använde en batteridriven luskam Robi Comb ( www.apotea.se/robi-comb-pro-elkam ) som "zappar" lössen så att de dör, men en vanlig luskam ska också fungera om man använder den rätt.

• Anonym (Förstår inte)

Min sambo skulle prata med dem på apoteket iaf, väntar på att han ska ringa nu. Har googlat massor och såg att det även finns kroppslöss. men då borde man väl ha sett det på kroppen eller haft röda prickar/bulor.

Uch hatar detta! Kammar mig hela tiden och barnen varannan dag, tycker att det borde funnits fler löss då. Tycker också att det är konstigt att de ser så olika ut.

• Anonym (Förstår inte)

Apoteket sa att det inte var kroppslös. Hon sa också att även om vi bara hittar löss på ett barn så har vi alla och att alla måste behandlas såsom vi har gjort.

Anledningen till att lössen ser olika ut beror på de olika lusstadierna och tjockleken på håret. Min sambo kan tex ha mindre löss då hans hår är kortare, min mellersta har väldigt tunt hår och då blir inte lössen i samma storlek som hos min äldsta med tjockt hår. Lusen får en större hans att växa till sig i tjockt hår än i tunt hår.

Ho trodde inte heller att det berodde på medlet utan att andra familjer bara behandlar det barn som de finner en lus på och då smittar syskonet vidare lössen. Även om man inte ser ägg eller lusen vid kamning så har alla andra i familjen.

Vi bytte iaf medel och denna gången blir det Paranix. Hon sa också att man måste tvätta sängkläderna i 96 grader och inte i 40 som vi har gjort.

Anledningen till att vi hittar så få löss vid kamningarna är att vi har kammat så frekvent och då stoppat spridningen vid ett tidigt skede. 

• Butterscotch

De flesta, kanske till och med alla, lusmedel som säljs receptfritt på apoteken idag baseras på oljor som kväver lössen. Det kan lössen inte utveckla resistens mot
  • Erik Martinsson

Lånar tråden, lilltjejen har fått löss och har ett enormt svårkammat hår vilket gör luskamningen till en mardröm. Tips??

• Anonym (Förstår inte)
    Erik Martinsson skrev 2017-01-04 13:03:57 följande:

Lånar tråden, lilltjejen har fått löss och har ett enormt svårkammat hår vilket gör luskamningen till en mardröm. Tips??

Testa att kamma när håret är blött och har balsam i sig, det borde bli lättare då. Det kommer förmodligen att luggas ändå pga äggen. Men äggen ska även lossna bättre av balsamet.
Svar på tråden Löss. Återkommande