• Anonym (??)

Dricka energidryck som gravid?

Hade det funnits tydliga svar på detta så hade jag förmodligen inte behövt skapa tråden.

Jag förstår inte om red bull ÄR farligt för fostret om man dricker det någon gång under graviditeten, eller inte?
    Jag vet att koffeinet inte är bra.. men folk dricker ju kaffe och cola (jag dricker cola ofta), så varför skulle just energidryck vara värre? Är det pga taurinet? Vet man säkert att det påverkar fostret negativt ifall man dricker en liten burk red bull?

Går snart in i vecka 30 och är sjukt sugen på redbull, hade jag vetat säkert att det är farligt så hade jag självklart avstått. 

Jag undrar om någon här vet?

Och ja, jag vet att energidryck inte är bra för kroppen oavsett om man är gravid eller inte, det är ju knappast cola, hamburgare, godis osv i mängder heller. Men det var inte frågan, utan jag undrar specifikt när det gäller hur barnet drabbas av en burk. 

• Svar på tråden Dricka energidryck som gravid?
  • Anonym (Vecka 7)

Är i vecka 7 och är också väldigt sugen på redbull. Eller ännu hellre redbull med Jägermeister... Haha!

Men tror det är pga koffeinet. Det innehåller väldigt mycket koffein i förhållande mot en Cola eller en kopp kaffe.

• NKmamma

Är man under 18 år får man inte köpa redbull. Där har ni svaret.

• Anonym (Wildrat)

Man vet inte om det är farligt eller inte så för säkerhets skull avråder man gravida från att dricka energidryck.
    När det gäller koffeinet så innehåller energidryck lika mycket koffein som motsvarande mängd kaffe. Hur taurinet påverkar vet jag inte men ämnet som sådant finns redan i kroppen dock i mindre mängd.

• Underhill

Energidryck är sällan ett bra val :) En påse godis kanske kan fungera? Allt vi äter och dricker passerar genom oss oavsett om vi är gravida eller ej och såvitt jag vet och minns gäller det även barnet. Men vet inte HUR eventuellt "farligt" det är.

E vi överens så kör vi
  • Anonym (??)
    NKmamma skrev 2016-04-17 15:00:04 följande:

Är man under 18 år får man inte köpa redbull. Där har ni svaret.

Det där är inte sant.
    Olika butiker bestämmer själva. Willys här har 15-årsgräns för att köpa redbull, ICA här har ingen gräns alls. 9-åringar kan alltså gå dit och köpa.

18-årsgräns har jag däremot aldrig hört? Brukar oftast vara 15 när det väl är någon gräns. 

Vad har det med saken att göra förresten? 
  • Anonym (??)
    Anonym (Vecka 7) skrev 2016-04-17 14:57:35 följande:

Är i vecka 7 och är också väldigt sugen på redbull. Eller ännu hellre redbull med Jägermeister... Haha!

Men tror det är pga koffeinet. Det innehåller väldigt mycket koffein i förhållande mot en Cola eller en kopp kaffe.

Vet inte exakt hur mycket koffein redbull innehåller, men enligt livsmedelsverket så innehåller en burk energidryck på 250 ml ungefär lika mycket koffein som en kopp kaffe. Och gravida får ju dricka tre koppar kaffe, så att det handlar om koffein tvivlar jag på. 
  • Anonym (?)

Bara läsa vad det innehållet på redbull . Det är inte bra för vuxna heller .

• Holma

Energidrycker kan ge hjärtklappning o det är inte bra för nån o absolut inte för en så liten i magen , det ökar oxå risken för missfall precis som för mycket kaffe

• Anonym (H)

Jag drack ca. 10 burkar power king under senare halvan av graviditeten med min första

Jag spydde hela jävla graviditeten och mådde fruktansvärt! Men energidrycken gjorde att jag inte spydde den dagen och slutade tillfälligt må illa och skit

Det gjorde att jag kunde vara med på högtider och inte spy under UL tex

Jag läste om det noga innan!

Och ja det höjer blodtrycket och pulsen tillfälligt, men om du inte har något problem med hjärtat, blandar med alkohol eller utför extremt ansträngande träning, så är det inte bevisat farligt

Och mitt hjärta och blodtryck var bra, ingen högrisk graviditet heller.

Taurin finns redan i våra kroppar och i nästan allt vi äter, dock är det i energidrycken syntetiskt gjort

Så jag tyckar att vid enstaka tillfällen och lagom mängd, visst om du vill

Men undvik att dricka för mycket, om du har problem med hjärtat eller blodtryck och drick inte energidryck med ginseng (tex monster)

• Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2016-04-17 15:23:59 följande:

Jag drack ca. 10 burkar power king under senare halvan av graviditeten med min första

Jag spydde hela jävla graviditeten och mådde fruktansvärt! Men energidrycken gjorde att jag inte spydde den dagen och slutade tillfälligt må illa och skit

Det gjorde att jag kunde vara med på högtider och inte spy under UL tex

Jag läste om det noga innan!

Och ja det höjer blodtrycket och pulsen tillfälligt, men om du inte har något problem med hjärtat, blandar med alkohol eller utför extremt ansträngande träning, så är det inte bevisat farligt

Och mitt hjärta och blodtryck var bra, ingen högrisk graviditet heller.

Taurin finns redan i våra kroppar och i nästan allt vi äter, dock är det i energidrycken syntetiskt gjort

Så jag tyckar att vid enstaka tillfällen och lagom mängd, visst om du vill

Men undvik att dricka för mycket, om du har problem med hjärtat eller blodtryck och drick inte energidryck med ginseng (tex monster)

Men man vet ju inte om barnets hjärta är ok innan det föds
  • Anonym (H)
    Anonym (?) skrev 2016-04-17 15:25:44 följande:

Men man vet ju inte om barnets hjärta är ok innan det föds

Allt koffein går inte direkt till fostret utan bara en liten del, precis som med kaffe och det får man dricka 3 koppar om dagen (en energidryck innehåller oftast lika mycket som en kopp kaffe )

Ökade missfallsrisken av överdos av koffein gäller innan v.12, TS är i v.30
  • Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2016-04-17 15:30:04 följande:
    Allt koffein går inte direkt till fostret utan bara en liten del, precis som med kaffe och det får man dricka 3 koppar om dagen (en energidryck innehåller oftast lika mycket som en kopp kaffe )

Ökade missfallsrisken av överdos av koffein gäller innan v.12, TS är i v.30
    Ja men just energidryck har till o med vuxna fått hjärtstillestånd av utan att dricka massor , okända hjärtfel kan finnas tex o det kan räcka med en liten mängd . Ett foster har man ingen aning vad som kan hända så vem vill chansa ?
  • Anonym (H)
    Anonym (?) skrev 2016-04-17 15:33:14 följande:

Ja men just energidryck har till o med vuxna fått hjärtstillestånd av utan att dricka massor , okända hjärtfel kan finnas tex o det kan räcka med en liten mängd . Ett foster har man ingen aning vad som kan hända så vem vill chansa ?

Det har alltid legat något mer bakom alla sjukdom och dödsfall, extrem överdos, ofta i samband med extremt hård träning, blandat med alkohol eller bakomliggande sjukdom/hjärtfel

Fast då borde ju kaffe förbjudas för gravida att dricka? Och alla andra egentligen..

Och allt annat någon kan reagera på och bli sjuk/dö av.. som jordnötter och kiwi

Varje dag gör man saker som är en chansning, det jag menar är att energidryck behöver inte vara en särskilt stor risk under rätt omständigheter och vill man chansa så är det med allt annat, ett val
  • Anonym (H)
    Holma skrev 2016-04-17 15:38:25 följande:

www.sund.nu/docs/artikel.asp&art=1974&tem=2

Står ingenting mer än det jag redan skrivit om

Extrem träning, blanda med alkohol, överdos och grundläggande hjärtfel/sjukdomar

Då ska man inte dricka

En 250ml burk på 1 månad, frisk och inte tidigare reagerat och ingen annan riskfaktor

Välj själv
  • Anonym (Fia)

Samma sak gäller för red bull som med kaffe, te, mörk choklad osv, dvs inte mer än 300 mg koffein per dag rekommenderas eftersom man sett att mer än så ökar risken för missfall. Taurinet utgör ingen fara för fostret (tvärt om så föds alla barn med taurinbrist) och följer man rekommendationerna angående koffein så finns det ingen risk att man kommer upp i skadliga doser av de vitaminer som tillsätts (om det nu någonsin gör det).

• Holma
    Anonym (H) skrev 2016-04-17 15:45:18 följande:

Extrem träning, blanda med alkohol, överdos och grundläggande hjärtfel/sjukdomar

Då ska man inte dricka

En 250ml burk på 1 månad, frisk och inte tidigare reagerat och ingen annan riskfaktor

Välj själv
    Det stor om vilka ämnen det innehåller o vad dom gör med kroppen
  • Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2016-04-17 15:39:42 följande:
    Det har alltid legat något mer bakom alla sjukdom och dödsfall, extrem överdos, ofta i samband med extremt hård träning, blandat med alkohol eller bakomliggande sjukdom/hjärtfel

Fast då borde ju kaffe förbjudas för gravida att dricka? Och alla andra egentligen..

Och allt annat någon kan reagera på och bli sjuk/dö av.. som jordnötter och kiwi

Varje dag gör man saker som är en chansning, det jag menar är att energidryck behöver inte vara en särskilt stor risk under rätt omständigheter och vill man chansa så är det med allt annat, ett val
    Har man ett dolt hjärtfel tex så kan kaffe oxå vara skadligt
  • Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2016-04-17 15:45:18 följande:

Då ska man inte dricka

Välj själv
    Hur vet man om bebisen i magen har några dolda hjärtfel tex ?
  • Anonym (H)
    Anonym (?) skrev 2016-04-17 16:14:12 följande:

Hur vet man om bebisen i magen har några dolda hjärtfel tex ?

På RUL upptäcker man dom flesta hjärtfel idag

Men just "dolda" kan man ju aldrig veta, men om det var en sån stor risk så skulle dom säga att man inte får dricka kaffe heller, och andra saker som innehåller koffein

Fostret är även till viss del skyddad, den får inte i sig hela mängden koffein

Om man vill ta "risken" är ju upp till en själv, oavsett om det gäller kaffe eller energidryck

(Själv får jag ont i magen, diarre och kramp av kaffe men mår underbart av energidryck och får ingen biverkning alls)
Svar på tråden Dricka energidryck som gravid?