• Nikoz

    Bråket blir till KAOS!

    Min dotter är ovän med sin före detta bästa kompis och bråket är på väg att urarta totalt. Som mamma börjar jag bli orolig. Vad de är osams om ids jag inte ta upp här, men de är i alla fall osams. De har såklart berättat detta för sina vänner och nu har andra börjat lägga sig i, dvs deras vänner. Tjejen som min dotter är ovän med har fått hat på sociala medier (anonymt hat), vet inte om de kommer gå till polissak med detta. Hatet handlar i alla fall om bråket mellan henne och min dotter. Min dotter säger att hon inte har skrivit något hat till henne eller bett nån av sina kompisar att göra det heller, och jag tror på min dotter, för hon är nog smart att inte göra det. Man förstår ju i alla fall att det är nån/några av min dotters kompis/kompisar som skrivit.

    Min dotter är rädd för att tjejen hon är ovän med ska skicka folk efter henne som ska göra henne illa. Om detta inträffar kommer jag dra in polisen, omedelbart. Såklart. Min dotter har blivit spottad på, fått höra slyna efter sig och fått en cigg kastad på sig av kompisen till tjejen hon är ovän med.

    Jag känner att det hela börjar bli kaos. Jag vet som förälder inte vad jag ska ta mig till. Och att de går i samma klass gör ju inte saken bättre. Tjejen hon är ovän med studerar dock hemma nu. Funderar på att ringa till hennes mamma och försöka prata om det här, eller ska man låta dem reda ut detta själva?

    Är helt förvirrad. Vet inte vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Bråket blir till KAOS!
  • njursten

    Måste bara fråga:
    Även OM ts dotter skulle ligga bakom hatet vilket jag betvivlar då ts mycket troligt känner sin dotter bäst..även om det vore så är det ändå okej att få cigaretter och dylikt kastade efter sig? Eller bli kallad diverse fulheter?

    Bara undrar! Skulle oxå trott på mitt barn om de vore jag och skulle oxå vara orolig!

    Ts: har tyvärr inget bra att komma med men hoppas detta löser sig! Man behöver inte vara vän med alla men att bråka så det blir kaos är ju inte det ultimata!

  • Nikoz
    njursten skrev 2016-04-17 17:03:54 följande:

    Måste bara fråga:
    Även OM ts dotter skulle ligga bakom hatet vilket jag betvivlar då ts mycket troligt känner sin dotter bäst..även om det vore så är det ändå okej att få cigaretter och dylikt kastade efter sig? Eller bli kallad diverse fulheter?

    Bara undrar! Skulle oxå trott på mitt barn om de vore jag och skulle oxå vara orolig!

    Ts: har tyvärr inget bra att komma med men hoppas detta löser sig! Man behöver inte vara vän med alla men att bråka så det blir kaos är ju inte det ultimata!


    Precis!

    Jo, hoppas att det löser sig. Vet bara inte om jag ska försöka kliva in eller låta de lösa detta själva. Det får inte bli allvarligare än såhär iaf..
  • Nikoz
    Snövits skrev 2016-04-17 16:55:21 följande:

    Ålder på din dotter?


    Vad spelar det för roll?
  • K med lilla E
    Nikoz skrev 2016-04-17 17:29:31 följande:
    Vad spelar det för roll?
    Tycker jag spelar stor roll. Är de i övre tonåren så tycker jag att man väntar längre innan man lägger sig i, är de yngre, säg i 10-årsåldern så lägger man sig i tidigare.
  • foodforclouds

    Jag tycker att du ska ta kontakt med den andra tjejens föräldrar för att se hur ni tillsammans kan ordna situationen. Det är viktigt att ni visar att ni tar ert ansvar och att tjejerna behöver göra det samma för att det inte ska gå över styr. Lämna dem att lösa det helt själva tror jag inte är en lösning.

    Kanske kan ni få hjälp av en skolkurator så att det hela inte urartar? Dessutom vore det väl en god idé eftersom den andra tjejen inte kommer till skolan (pga bråket?) att skolan tar sitt ansvar att eleverna är trygga.

    Har skolan någon handlingsplan för hur de jobbat med mobbing och trakasserier på sociala medier? Det är SÅ viktigt att den biten ses på med lika allvarliga ögon som de trakasserier din dotter får utstå.

  • Mälaröbo

    Min dotter är/har varit i liknande situation och när jag har upplevt att det gått över gränsen har jag kontaktat skolan. De har bra upparbetade planer för att hantera sånt här. Skolan har ansvar för det som händer även på fritiden mellan skolans elever. Jag undviker in i det längsta att själv ta kontakt med andra föräldrar då vi alla bara har "en sida av historien", men om skolan är delaktig när föräldrar ska diskutera är jag självklart på! Jag förutsätter nästan alltid att jag har en klarare bild av de andra barnens beteende än mitt eget barns, och de andras föräldrar vet troligen mer om mitt barns del än de vet om sina egna. Därför undviker jag direktkontakt så mycket jag kan.

  • Nenne666
    Mälaröbo skrev 2016-04-17 20:15:20 följande:

    Min dotter är/har varit i liknande situation och när jag har upplevt att det gått över gränsen har jag kontaktat skolan. De har bra upparbetade planer för att hantera sånt här. Skolan har ansvar för det som händer även på fritiden mellan skolans elever. Jag undviker in i det längsta att själv ta kontakt med andra föräldrar då vi alla bara har "en sida av historien", men om skolan är delaktig när föräldrar ska diskutera är jag självklart på! Jag förutsätter nästan alltid att jag har en klarare bild av de andra barnens beteende än mitt eget barns, och de andras föräldrar vet troligen mer om mitt barns del än de vet om sina egna. Därför undviker jag direktkontakt så mycket jag kan.


    Jag gillar ditt resonemang och jag tror helt klart att du har tätt. Vi föräldrar vet nog mer om andras barn än om våra egna och jag ska ha detta med mig inför framtiden.
  • Nenne666
    Nenne666 skrev 2016-04-17 20:24:58 följande:
    Jag gillar ditt resonemang och jag tror helt klart att du har tätt. Vi föräldrar vet nog mer om andras barn än om våra egna och jag ska ha detta med mig inför framtiden.
    Rätt, ska det stå, inte tätt. :)
Svar på tråden Bråket blir till KAOS!