• Gojtan

Hur bakar man en pizza som smakar som pizzeriornas pizza??

Hallå!

Jag tillhör dem som inte alls tycker hemmagjord pizza är godare än dem man köper på pizzerior.

Ofta blir såsen för besk, det blir för stark smak av tomatsås, degen smakar inte heller som pizzeriornas deg.

Vad sjutton gör de med sin tomatsås som gör den så mild? Och degen - vad gör de med den som får den att smaka så bra??

• Svar på tråden Hur bakar man en pizza som smakar som pizzeriornas pizza??
  • Aniiee

Första frågan blir väl snarast - vad gör du med tomatsåsen och med degen? Svårt att rädda annars.

Rent generellt så vill jag säga att tomatsåsen bör man ha lite socker i, och koka lääääääänge. Tänk dubbelt så länge som du själv skulle göra. Vad gäller degen så--- älta, älta, älta. Igen, dubbelt så länge som du tror att du ska.

Sedan är det nästan ett måste med pizzasten. om man ska ha den som pizzeria-pizza.

You are the creators and the curators of your own lives
  • Drottningen70

Det kan man inte.

Men om man köper en burk av såsen och en pizzadegsklump på pizzerian så kommer man rätt nära, men då kan man ju nästan lika gärna köpa hela pizzan.

• Kerubmamman

Exakt är svårt. Men det går att göra väldigt god hemmapizza ändå. 
    Har gjort deg med bakpulver som har blivit riktigt lyckad. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Bittersweet me

Bra tips du har fått! Det som gjort störst skillnad med mina hemgjorda pizzor var när jag fattade att osten ska ligga UNDER pålägget! (Alltså: deg - tomatsås - ost - skinka/svamp/salami eller vad man nu gillar.) Jag tyckte min brorsa var knäpp som föreslog detta, men oj! Vad mycket godare det blev! Mer knaprigt och mindre varm macka, liksom.

• Voluptuous Shalimar

Här kommer tips från juggeungen som har hängt på pappas polares juggepizzerior hela barndomen.

1. Så lite mjöl som möjligt i degen, som ska vara KALLJÄST (över natt, i kyl). Degen består av mjöl, vatten, olja, jäst, salt. 

2. Tomatsåsen får du smaka av själv. Jag kör passerade tomater med oregano, lite vegeta, olja. Inte alltid jag kokar den ens. 

3. Som föregående talare: osten direkt på tomatsåsen, under fyllningen! Och snåla inte, mycket av mild, fet ost ska det vara!

4. Grädda i HÖG temperatur (240 grader ca beroende på ugn) på förvärmda plåtar. Plåtarna ska vara stekheta. Baka ut pizzan och gör den klar för ugnen direkt på ett bakplåtspapper, när den ska gräddas drar du bara papperet över till den heta plåten. Om du har kavlat (eller sträckt/slungat, om degen är bra/seg nog och du har schvunget på detta) botten tillräckligt tunn räcker det med 5-10 minuter i ugnen, då temperaturen är hög och botten gräddas samtidigt underifrån av den heta plåten.

Del 2 "Autentisk pizzasallad - som på juggepizzerian!" finns också...

• Anonym (Gammalbagare)

Nästan omöjligt och göra pizza hemma på samma sätt hos en pizzeria. För det första behöver du en ugn med stenplattor som kan gå upp till minst 300 grader. 420 om det är napolitana style. Sen är det viktigt att den största delen av värmen kommer underifrån. Tomatsåsen kan göras enkel. Tomatpuré och vatten plus kryddor tex. oregano, basilika, salt och en liten dos socker. Degen är svårare då pizzerior gör den i väldigt stora kvantiteter, ca 180 degbullar ala 200gr i stöten. Kan tillägga att till dem mängderna så går det 2 paket jäst (2x50gr) på 15-18 kg mjöl! Att minska proportioner funkar inte heller. Pizza bottnar blir som dem blir till följd av mängden som görs i varje omgång. Mitt tips är att investera i en stenplatta som kan användas i ugn och sedan svänga förbi den lokala pizzerian och be att få köpa degbullar.

• jps
    Anonym (Gammalbagare) skrev 2016-04-18 11:26:46 följande:

Nästan omöjligt och göra pizza hemma på samma sätt hos en pizzeria. För det första behöver du en ugn med stenplattor som kan gå upp till minst 300 grader. 420 om det är napolitana style. Sen är det viktigt att den största delen av värmen kommer underifrån. Tomatsåsen kan göras enkel. Tomatpuré och vatten plus kryddor tex. oregano, basilika, salt och en liten dos socker. Degen är svårare då pizzerior gör den i väldigt stora kvantiteter, ca 180 degbullar ala 200gr i stöten. Kan tillägga att till dem mängderna så går det 2 paket jäst (2x50gr) på 15-18 kg mjöl! Att minska proportioner funkar inte heller. Pizza bottnar blir som dem blir till följd av mängden som görs i varje omgång. Mitt tips är att investera i en stenplatta som kan användas i ugn och sedan svänga förbi den lokala pizzerian och be att få köpa degbullar.

Så med vedspis (som lätt kommer upp i 420 grader) och en stenplatta så borde det bli fina bottnar ?
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2016-04-17 21:33:53 följande:

Rent generellt så vill jag säga att tomatsåsen bör man ha lite socker i, och koka lääääääänge. Tänk dubbelt så länge som du själv skulle göra.

Jag trodde örter som basilika och oregano inte ska koka för länge, för då blir de just beska?
Svar på tråden Hur bakar man en pizza som smakar som pizzeriornas pizza??