• Topcom

drömde han blev påkörd och dog :(

Inatt vaknade min snart sjuåriga son och berättade att han har drömt att han blev påkörd av en bil och fick begravas när han precis fyllt åtta år. Han var jätteledsen och kände att det var som på riktigt, sade han.

Är det här normalt att tänka på i hans ålder? Jag blir ledsen och om jag ska vara ärligt lite paranoid också, tänk om det händer? :( usch, hemska tanke...

Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden drömde han blev påkörd och dog :(
  • syntharen

Jag är ju inte kunnig om barn men skulle säga att det nog är rätt vanligt att oroa sig för döden i den åldern. Det är ju då dom börjar förstå på riktigt att man inte lever för evigt. Och att det kan hända saker ute i världen, t.ex bli påkörd. Drömmar är ju hjärnans sätt att bearbeta saker. Tror bara ni ska prata om säkerhet i trafiken och bara lyssna på hans ev oro och bekräfta den och även att det är ovanligt att något händer.

• Topcom
    syntharen skrev 2016-04-18 14:03:50 följande:

Jag är ju inte kunnig om barn men skulle säga att det nog är rätt vanligt att oroa sig för döden i den åldern. Det är ju då dom börjar förstå på riktigt att man inte lever för evigt. Och att det kan hända saker ute i världen, t.ex bli påkörd. Drömmar är ju hjärnans sätt att bearbeta saker. Tror bara ni ska prata om säkerhet i trafiken och bara lyssna på hans ev oro och bekräfta den och även att det är ovanligt att något händer.

Tack för svar! Tycker du jag bör ta upp detta igen ikväll för at se hur han känner?
  • NollÅtta

Det jag har hört är att det just i 7-årsåldern är vanligt att barnet tänker på döden och har ångest inför det, så det är inte så kontigt då att han kanske drömmer om det eftersom man bearbetar saker i drömmar.

Så det låter normalt tycker jag, en del av utvecklingen. Om han visar tecken på att behöva stöd i detta igen, dvs att han är orolig osv så är det bra att tala med honom. Säga att du förstår att han blev rädd men att det bara var en dröm.

Son född -10 och Dotter född -13
  • JohannaAlex

Jag drömde att jag blev begravd utan att kunna göra något, då var jag i samma ålder.

• Topcom

Tack för alla svar! Det lugnar mig lite, orolig att det kan hända på riktigt :( eller det kan det ju men nu förstår vad jag menar.. Ska se om han vill prata om det senare idag

Svar på tråden drömde han blev påkörd och dog :(