• jess9

Hon pratar om exet varje dag

Hej! Jag dejtar en kvinna sedan 7 månader tillbaka. Vi bor ihop sedan 2 månader tillbaka och allt går inte bra. Vi pratade om ex och allt innan vi blev ihop men nu klarar jag inte av mer.jag får höra exets namn flera gånger per dag. Hon säger inte fina saker om exet. Jag vet att exet var inte bra för min tjej och hon led mycket. Jag blir osäker nu när hon pratar om exet så ofta. D blir svårt för mig att fokusera på oss nät hon talar om henne ofta. Jag sade vid ett tillfälle att det var jobbigt att höra hennes namn varje dag då sa hon atg hon inte har några känslor för exet utan det är henns förflutna och atg hon e så glad att hon har hittat mig att hon är så kär i mig att hon är tacksam för allt dåligt hon har gått igenom. Annars skulle vi inte hitta varandra tror hon. Hon vill inte sluta prata om exet. Nu är jag den som är elak som kröver att hon ska minska på det. Men jag klarar ibte av. Vad ska jag göra? Vad är ok? Varför reagerar jag så här.? Pratar vi om soffan så säger hon något dåligt som exet gjort. Är det scocklad vi äter så säger hon att hennes favorit schocklad är tex fazer där hennes ex kommer ifrån. Hon nämner landet. Pratar vi om hundar säger hon att exet hatade hennes hund. Alltså jag vet lixom inte....vi har inte sex längre pga alla olikheter som vi inte kan lösa

• Svar på tråden Hon pratar om exet varje dag
  • Anonym (a)

jag förstår dig. Låter inte sunt att älta gammalt så där mkt. Har din tjej någon kurator eller liknande att prata av sig med? Annars kan det vara en ide. 

jag hade absolut inte velat att min nya hade pratat så ofta om sitt ex. Det händer att vi gör det, men vi har båda barn med våra ex så det kan komma upp i det sammanhanget och det gör oss inget,

• jess9

Tack för flr ditt svar. Jag håller på att bli galen. Jag fick dålig samvete en dag då jag bara fick npg o sa att det får räcka. Jag vill inte höra exets namn. Hon försökte npgra dagar men fortsatte sedan igen då jag sa att det var ok. Ville inte ändra på vem hon är. Jag klarar inte av mer vad ska jag göra? Har hon kvar känslpr? Hon säger att hon inte har det

Jag kan inte sluta tänka på det. Varje dag har ja ont i magen av att exets namn ska dyka up i ngt jag pratar om. Vpgar knappt prata om ngt för att jage rädd för att honska betta ngt om exet. Jon jämför o säger atg jag är så bra jämfört med henne.

• vargveum

Din tjej har saker att bearbeta och det låter faktiskt inte som att hon är redo för ett förhållande ännu, innan hon har fått hjälp att bearbeta det som hände med exet. Du blir en krycka för henne och det är inte bra för någon av er. Sorry att jag låter hård här, jag har haft fel förr, men det är den känslan jag får. Ta det som du vill...

• jess9

Ja allstå i början av förhpllandet så var båda sköra vi var sårade pga saker som har hhäbt i våra liv. Vi pratade om ex o vårtidigareliv o det kändes som vi kunde trösta varandra o vara där för varandra. Hon pratade om exet då oxo o det gjorde jag med om mitt ex. Men nu har jag inget behov av det. Vi bestämde oss för atg inleda en relation för 3 månader sedan och efter detchar jag blivit könsligare när hon talar o exet. Könns som jag har gått vidare o har inte behov av att tala om ex o mitt förflutna men det har hon fortfarande. Är det fel av mig att kräva att hon ska slut nu för att jag e redo?

• vargveum
    jess9 skrev 2016-04-19 10:36:23 följande:

Ja allstå i början av förhpllandet så var båda sköra vi var sårade pga saker som har hhäbt i våra liv. Vi pratade om ex o vårtidigareliv o det kändes som vi kunde trösta varandra o vara där för varandra. Hon pratade om exet då oxo o det gjorde jag med om mitt ex. Men nu har jag inget behov av det. Vi bestämde oss för atg inleda en relation för 3 månader sedan och efter detchar jag blivit könsligare när hon talar o exet. Könns som jag har gått vidare o har inte behov av att tala om ex o mitt förflutna men det har hon fortfarande. Är det fel av mig att kräva att hon ska slut nu för att jag e redo?

Ja det är fel för det är något som måste bearbetas klart av henne, med professionell hjälp låter det som. Inget du kan kräva mao. Stötta henne och visa att du finns där men gör klart att hon måste ta sig förbi detta, med eller utan dig vid sin sida, beroende på vad du pallar med
  • nytt eller gammalt

Kan ni ta ett steg tillbaka och inte bo ihop? Ni har flyttat ihop väldigt snabbt...

Om ni inte bor ihop får du mer tid för dig själv och kanske stör du dig då inte lika mycket på när hon pratar om exet när ni ses. Hon får mer egen tid för att bearbeta sitt gamla förhållande. Det blir lättare för dig att ställa krav på att honom inte ska älta det gamla om ni inte umgås lika mycket. Det blir också lättare för henne att hålla sig ifrån det om non inte är med dig hela tiden...

Så att vara särbo istället låter som win-win för er tills hon känner att hon har släppt allt det gamla på riktigt.

Svar på tråden Hon pratar om exet varje dag