• stigmatiserad

Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?

Ja, vad händer rent juridiskt med mina sparade pengar på banken om jag skulle trilla av pinn, bli överkörd av en bil eller uppäten av en arg geting.

Lever i ett samboförhållande med barn, kan tänkas bli giftemål snart men utgår från båda situationerna i så fall.

Ärver min man allt eller tillfaller det nån annan? Mina barn? Mina föräldrar? Syskon?

• Svar på tråden Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?
  • myskmalva

Dina barn ärver allt om ni är sambo. Är ni gifta och barnen är gemensamma så får din man pengarna och barnen får det som är kvar när han dör. Är ni gifta men barnen inte är hans så ärver barnen direkt. Om ni är gifta och det finns både särkullbarn (alltså barn som är dina men inte hans) och gemensamma barn så får särkullbarnen ut sitt arv direkt medan de gemensamma barnen får vänta tills deras pappa också dör.

• stigmatiserad

Det där med att barnen ärver vid samboskap, gäller det även barn under 18 år? Den äldsta är inte ens i skolåldern. Ska han få massa tusen i handen bara sådär? Lär ju förvaltas på nått sätt.

• Harmagedon

Barnen ärver oavsett ålder. Deras arv kan komma att förvaltas av godman tills de blir myndiga. Rätt opraktisk lösning för den efterlevande föräldern...

• Holma
    Harmagedon skrev 2016-04-18 21:37:33 följande:

Barnen ärver oavsett ålder. Deras arv kan komma att förvaltas av godman tills de blir myndiga. Rätt opraktisk lösning för den efterlevande föräldern...

Varför är det opraktiskt ? Den andra föräldern ska inte ta av barnens pengar ändå
  • myskmalva
    Holma skrev 2016-04-18 21:48:47 följande:
    Varför är det opraktiskt ? Den andra föräldern ska inte ta av barnens pengar ändå

Att inte ha så mycket pengar är ju rätt opraktiskt, i synnerhet när man har barn att försörja. Många tänker inte på att det blir såhär och låter bli att gifta sig, trots att de egentligen litar på att deras partner skulle hantera arvspengarna klokt om hen hade tillgång till dem.
  • Holma
    myskmalva skrev 2016-04-18 22:00:41 följande:

Att inte ha så mycket pengar är ju rätt opraktiskt, i synnerhet när man har barn att försörja. Många tänker inte på att det blir såhär och låter bli att gifta sig, trots att de egentligen litar på att deras partner skulle hantera arvspengarna klokt om hen hade tillgång till dem.
    Barnens pengar är barnens pengar oavsett . Det är knappast på grund av detta folk inte gifter sig när dom har barn
  • XEmmabus

Om du vill att din sambo ska ärva dig får ni skriva testamente eller gifta er. Personligen tycker jag det är bäst att kunna trygga barnens uppväxt genom att den kvarstående föräldern ska kunna bo kvar osv, dvs ärva den bortgångna föräldern.

Även en livförsäkring (på er båda givetvis) är givetvis bra att ha. Kolla upp era försäkringsskydd totalt. Kanske har ni någon försäkring via facket? Dem är det också bra att man skriver in förmånstagare i, dvs vem som ska ha pengarna vid dödsfall.

Bra att du har börjat tänka och vill "se om ditt hus". :)

• stigmatiserad

Ja alltså, livförsäkringar finns för bäggedera. Är väl via jobbet och massa annat, facket typ. Sen pensionspengar. Så sambon går inte lottlös.

Men alltså god man. Då är det nån som går in från staten (?) och tar hand om pengarna tills barnen anses klara av att hantera dem?

Om jag skulle stå för inkomsten och gå bort, så tillfaller sparpengar mina barn. Sambon kanske blir utan inkomst och vräkt och bor på gatan, tar soc barnen då och skiter i pappan? Låter lite sjukt.

Jag är inte ute efter att bli villebråd där min man slår ihjäl mig för att få ut mina sparpengar, enbart för att trygga deras framtid. Om de sen vill satsa på att resa loppan av sig eller betala räkningar blir ju deras ensak dårå...

Hur funkar det med att testamentera egentligen? Skriva typ n.n. får mina sparpengar på bank XY kontonr 1234? Har för mig att sånt ska registreras och bevittnas och tjofaderittan.

Jag skulle lika gärna kunna bli uppäten av en vägglus om fem minuter... Är precis som de här återbetalningsskyddet till pensionen. Det tog 10 dagar att få blankettjäveln sen tar de väl tid på sig att föra in det. Under den tiden kan mycket hända. Allt skulle skrivas på blankett, inget digitalt. Lever vi på 20-talet?

• Holma
    stigmatiserad skrev 2016-04-18 23:07:54 följande:

Ja alltså, livförsäkringar finns för bäggedera. Är väl via jobbet och massa annat, facket typ. Sen pensionspengar. Så sambon går inte lottlös.

Men alltså god man. Då är det nån som går in från staten (?) och tar hand om pengarna tills barnen anses klara av att hantera dem?

Om jag skulle stå för inkomsten och gå bort, så tillfaller sparpengar mina barn. Sambon kanske blir utan inkomst och vräkt och bor på gatan, tar soc barnen då och skiter i pappan? Låter lite sjukt.

Jag är inte ute efter att bli villebråd där min man slår ihjäl mig för att få ut mina sparpengar, enbart för att trygga deras framtid. Om de sen vill satsa på att resa loppan av sig eller betala räkningar blir ju deras ensak dårå...

Hur funkar det med att testamentera egentligen? Skriva typ n.n. får mina sparpengar på bank XY kontonr 1234? Har för mig att sånt ska registreras och bevittnas och tjofaderittan.

Jag skulle lika gärna kunna bli uppäten av en vägglus om fem minuter... Är precis som de här återbetalningsskyddet till pensionen. Det tog 10 dagar att få blankettjäveln sen tar de väl tid på sig att föra in det. Under den tiden kan mycket hända. Allt skulle skrivas på blankett, inget digitalt. Lever vi på 20-talet?

Sätt pengarna på ett konto skrivit på både dig o sambon så får han dela dessa pengar med barnen
  • Ramborg

Det är starka formkrav för att ett testamente ska vara giltigt. Läs på ordentligt och var supernoga om du tänker göra det på egen hand.

Däremot registreras testamente ingenstans så det gäller att förvara det på ett säkert ställe där det blir hittat - och inte blir hittat av fel person så att det "kommer bort".

42.
Svar på tråden Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?