Buffalo chicken?
Hejsan!
Hur smakar Buffalo-smak, så att säga? :P Haha
Hur kan man göra det själv? Alltså här i sverige om man inte har tillgång till massa såna färdiga saker?
Hejsan!
Hur smakar Buffalo-smak, så att säga? :P Haha
Hur kan man göra det själv? Alltså här i sverige om man inte har tillgång till massa såna färdiga saker?
Det är ju bara att googla på Buffalo chicken/wings recept så får du upp massor av förslag.
Det är ju bara att googla på Buffalo chicken/wings recept så får du upp massor av förslag.
Buffalo wings är inte egentligen en smak, utan snarare en tillagningmetod. Grunden är att vingarna ska vara friterade eller ugnsbakade och vända (tossed, vet inte om "vända" är en bra översättning) i kryddig sås. "Kryddig sås" kan vara vilken kryddig sås man vill, egentligen, men "originalet" så att säga är en hot sauce (tabasco är en variant av hot sauce) baserad på cayenne (en restaurang jag jobbade på hadee väldigt populära vingar som var vända i mango-persikosås, och en annan variant som var vända i cayenne- och senapssås)
Man kan även göra rökta eller grillade buffalo wings,
Buffalo wings är inte egentligen en smak, utan snarare en tillagningmetod. Grunden är att vingarna ska vara friterade eller ugnsbakade och vända (tossed, vet inte om "vända" är en bra översättning) i kryddig sås. "Kryddig sås" kan vara vilken kryddig sås man vill, egentligen, men "originalet" så att säga är en hot sauce (tabasco är en variant av hot sauce) baserad på cayenne (en restaurang jag jobbade på hadee väldigt populära vingar som var vända i mango-persikosås, och en annan variant som var vända i cayenne- och senapssås)
Man kan även göra rökta eller grillade buffalo wings,
Har du recept? På persikomango och nån annan god ugnsstekta man först kycklingen med cayennepeppar eller hur får man hettan? Hur gör man såserna? Mums! :)
Ok, här är recept på Mango-persikakycklingen.
Marinaden, eller såsen, elelr vad vi nu kallar den:
2 persikor, skurna i bitar
1 mango, skurna i bitar
2 jalapenos eller 1/2 habanero, hackade
1 liten (eller en halv stor) paprika, orange eller vilken som passar, skuren i småbitar
1 msk färsk, riven ingefära
1,5 msk färsk, hackad koriander (eller persilja, om man inte klarar av koriander)
1/2-1 lime, rivet skal och juice
1/2 dl vitvinsvinäger
2 msk vatten
1 hg socker
1 krm salt
Stoppa alltihop i en kastrull. Koka upp och se till att sockret löser sig. När det kokat upp, sänk värmen och låt sjuda i ca 7-10 minuter. Ställ att svalna lite. Kör sedan i matberedare, helt slätt eller "chunky".
Kycklingen i ugnen eller på grillen: Vänd kyckling i såsen, låt stå i en timme i kylen innan det åker på grillen/i ugnen.
Kycklingen i fritösen: Fritera kycklingen au naturell först, vänd sedan i såsen.
Kycklingen i rökeri: Pensla såsen på kycklingen tre gånger i timmen.
(Jag ska gräva lite till, men det kanske inte kommer mer förän i morgon)
(Jag ska gräva lite till, men det kanske inte kommer mer förän i morgon)