• kma

Plugga till tandsköterska på distans och ha litet barn hemma?

Hej!

Jag är sugen på att börja plugga till tandsköterska och har en 7 månaders hemma. Tänkte i så fall börja lagom till han ska börja förskola. Jag såg att det går att plugga distans men man skulle vara medveten om att det är ett heltidsjobb. Jag tänkte då kolla om det är någon som vet om man får ha sitt barn på förskola när man pluggar eller måste barnet vara hemma? Det är ju sådana strikta regler om att man inte får vara hemma och ha barnet på förskola men nu pluggar man ju istället för att jobba så det borde ju också räknas?

Om det är någon som har erfarenhet av utbildningen och hur det är att jobba som tandsköterska och vad lönen och så är så får ni gärna kommentera det också :)

• Svar på tråden Plugga till tandsköterska på distans och ha litet barn hemma?
  • Anonym (Tandsköterska)

Hej! Jag pluggade till tandsköterska på distans och hade barn på förskola. Man har rätt till förskola på samma sätt som om man jobbat, alltså har du heltidsstudier, så får du ha barnet på förskolan heltid om du så vill. Dock så tror jag inte du behöver så många timmar varje dag, för hemmastudierna tar inte så många timmar i anspråk. Gruppträffar och perioden du har praktik kräver nog näst intill heltid... Tandsköterska är ett trevligt jobb, och chansen till att få jobb efter utbildningen är mycket god! Lönen är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen, särskilt inte på folktandvården. Hos privata tandläkare har du möjlighet till högre lön (betydligt högre om du har tur), och dessutom förmåner. Jag tjänar 26800 före skatt, privat. Har 9 års arbetetserfarenhet.

• kma
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2016-04-19 19:32:12 följande:

Hej! Jag pluggade till tandsköterska på distans och hade barn på förskola. Man har rätt till förskola på samma sätt som om man jobbat, alltså har du heltidsstudier, så får du ha barnet på förskolan heltid om du så vill. Dock så tror jag inte du behöver så många timmar varje dag, för hemmastudierna tar inte så många timmar i anspråk. Gruppträffar och perioden du har praktik kräver nog näst intill heltid... Tandsköterska är ett trevligt jobb, och chansen till att få jobb efter utbildningen är mycket god! Lönen är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen, särskilt inte på folktandvården. Hos privata tandläkare har du möjlighet till högre lön (betydligt högre om du har tur), och dessutom förmåner. Jag tjänar 26800 före skatt, privat. Har 9 års arbetetserfarenhet.

Tack så mycket för ditt svar! Vad bra att man har rätt till förskola. Tror du det har med ålder att göra också hur mycket lön man får? Jag är snart 30. Jag menar får man inte mer i lön ju äldre man är?
Svar på tråden Plugga till tandsköterska på distans och ha litet barn hemma?