• Nattkatten

Gallsten men ont mest hela tiden?!

Hej!

Har konstant ont under höger revben sedan några månader och värre de senaste två veckorna. Var på ul idag som visade på en sten i gallblåsan 1,5-2 cm som delvis blockerade utgången.

Jag har ont som strålar bakåt ryggen 1-2 konstant på en tiogradig skala, kniper till och blir 4-5 ibland.

Några anfall har jag aldrig haft.

Men äter jag lök, paprika, dricker apelsinjuice tex blir magen uppblåst, jag fryser och får mer ont men inga riktiga anfall.

Nån som haft gallsten och konstant ont? Sp rädd att detta inte är gallstenen bara utan något annat...

• Svar på tråden Gallsten men ont mest hela tiden?!
  • Lilla Gs mamma

Jag har haft det. I början fick jag bara ont efter jag ätit något svårsmält, sedan när jag ätit (oavsett vad) och då opererades jag. Om stenen sitter fast är det inte konstigt om du har konstant ont...

• Nattkatten

Ska lägga till att motion bara ökar smärtan. Läste att det skulle vara bra. Dessutom att man helst vill röra sig men jag vill bara ligga still när det gör mest ont...

• Nattkatten

Lilla Gs mamma tack för svar. Satt fast tror jag inte men han sa att gallblåsan försöker jobba den mot utgången men att den är för stor att komma ut som jag fattade det. Är dessutom konstant trött hela tiden men tycker man blir det av att alltid ha ont även om det inte är så farligt...

Blev du bra sen? Hade du några anfall där du fick panikont?

• Maramina

Jag hade gallsten för sex år sedan. Hela gallblåsan vad full med stenar enligt ultraljudet. Men när jag väl opererades var blåsan helt tom. Jag tror att det beror på att jag hade ätit lecitin som kosttillskott ett tag. Jag tog det mjölkstockning men efteråt så läste jag någon om att lecitin bildas naturligt i kroppen just för gallans skull. Så det kan kanske vara värt att testa?

• Lilla Gs mamma

Oj, ska du operera bort den? Jag fick en titthålsoperation där de tog bort hela gallblåsan. De sa att stenar/grus kan sitta kvar i gallgångarna, men spolas bort. Jag blev bra efter operationen. I början fick jag vara försiktig med mat och inte äta för fort, men nu är det som vanligt igen. Kan till och med äta sill! Skulle inte kunnat röra mig ur fläcken när jag hade anfall, än mindre motionera... Jag hade till sist ett stort anfall då jag blev tvungen att åka in slut och det var då de bestämde sig för att operera.

• Nattkatten

Tack Maramina ska läsa på lite!

Jo Lilla Gs mamma har fått remiss för op. Det var när jag berättade att smärtan kommer en stund efter mat oavsett vad jag ätit numera som han tyckte stenen och blåsan skulle bort...

Svar på tråden Gallsten men ont mest hela tiden?!