• Anonym (foliehatt?)

Galen eller vad fasen är det jag hör?

Jag känner mig helt knäpp och vill veta om någon har varit med om samma eller om någon har en teori kring det här.

Jag hör ibland något som låter som ett mycket dovt, lågt och svagt pulserande ljud. När jag hört det har jag frågat min man om han hör det men det gör han inte. Barnen hör det inte heller. Andra jag frågat har inte heller hört och det är så himla konsigt! Jag hör/känner det väldigt tydligt!

Jag hör det inte alltid utan snarare några gånger per år kanske.

Ljudet verkar heller inte uppstå/finnas överallt utan jag upplever det på vissa platser men inte alltid. Exempelvis hör jag det ibland, men inte alltid, i vår källare. Jag hör det tydligare och mer ofta på övervåningen i vår stuga som ligger 30 mil från vårt hus. I stugan kan det gå från ihållande dovt muller till mer pulserande för att sen bli ihållande igen. I stugan låter det också olika mycket på olika platser i rummet.

Vad fasen kan det vara? Hjärnspöken? Temporära och platsbundna tinnitusanfall? En förmåga att höra mer lågfrekventa ljud än andra?

Idéer?

• Svar på tråden Galen eller vad fasen är det jag hör?
  • Anonym (foliehatt?)

Meh! Jag har googlat massor av gånger på det här utan att hitta något. Nu testade jag igen och fick napp. Det verkar kallas "the hum" och forskarna verkar tvista om vad det är...

www.aktuellhallbarhet.se/lider-du-av-surr/

Fler som upplever det här väldigt dova ljudet?

• Anonym (lollo)

Kunde i mitt förra hem höra ett dovt hummande på vissa platser och när jag var vinklad åt nåt särskilt håll. Tyckte det var irriterande. Antog att det kom från ventilation, elektricitet eller nåt. Ingen annan hörde nåt.

Jag hör också det höga pipet från många tv-apparater (särskilt de lite äldre modellerna) som få andra hör.

Vissa ljud är nog i gränslandet för mänsklig hörsel vilket torde innebära att endast vissa hör dem.

• lindalicious

Har inte upplevt det själv även om jag ofta plockar upp ljud fortare än andra i min omgivning. Har däremot hört om detta fenomen förut, av andra som beskrivit det ungefär som du gör. Ingen aning dock om det har någon naturlig förklaring eller om det är som vissa säger att "de hör moder jord andas" typ. Jag lutar kanske åt någon mer fysisk och naturlig orsak, men vem vet! Jag har dessvärre ingen egen teori.

Mycket intressant fenomen! Har du "alltid" hört ljudet? Känner du något märkligt i kroppen när du hör det? Går det att lokalisera ljudet tex att du hör att det kommer utifrån/uppifrån/nedifrån etc?

Don't get mad, get even.
  • Anonym (foliehatt?)

Tack för era svar

Jag har också funderat över om det är något ljud från ventilation, elnätet eller liknande. Jag har testat att stänga av huvudströmmen i huset för att känna efter om det hjälper - men nej. Snarare blev ljudet ännu tydligare när allt annat hus-surr tystnade. Samma i stugan. Där gick strömmen i hela samhället samtidigt som hum'et hördes men hum'et var kvar.

Intressant... Ja nu nu när jag hittat att det finns fler som upplever det här så känns det mest intressant. När jag skrev första inlägget igår och innan dess tyckte jag faktiskt det var lite obehagligt och skrämmande. Är jag galen? Har jag en hjärntumör? :-/

Jag har spekulerat kring vad det kan vara om det inte är något psykiskt eller fysiskt fel på mig. Jag har funderat på turbiner, dagvattenbrunnar, wi-fi (foliehatt... Ja, jag vet), magnetfält (folie..), vindkraft trots att det är mil till närmaste vindkraftverk, osv osv.

Jag tror inte jag hört det här alltid men jag vet inte. Det är isf de senaste fem åren jag tänkt på det här mer i alla fall. Jag har hört det tidigare än för fem år sedan men har tänkt att alla hör. Det var när jag gällde till min man om brummet en natt som jag insåg att han inte hörde det. Sedan dess har jag uppmärksammat det mer och mer.

Ja det känns i kroppen. Det är som att det känns rakt igenom hela mig. Genomträngande bokstavligt talat. Jag "hör" med hela kroppen. Känslan är sugande på något sätt och nästan bedövande när jag fokuserar på ljudet. Inte obehagligt men väldigt... konstigt.

Jag tror säkert det finns en förklaring som ryms inom rådande vetenskap. Kanske kan vissa helt enkelt uppfatta frekvenser som inte alla hör. Det är väl det mest troliga. Men det vore roligare om det är moder jord som andas. Eller minst lika fräsigt om det är Einsteins gravitationsvågor jag hör!

• lindalicious

Åh du beskriver så målande att jag nästan "känner" ljudet härborta!

Haha ja visst, det är ju rätt fascinerande oavsett om det kan förklaras eller ej. Att det är så tydligt att det bara är du i din närhet som hör. Och att det ändå hörs såpass tydligt för dig att du kan beskriva det så bra.

Så intressant!

Kanske kan det finnas fler på utländska forum som upplevt samma sak?

Don't get mad, get even.
  • Anonym (lollo)

Kan det vara ett ljud från nån kraftledning? Tror att vissa kan höra ett dovt hummande från dem. Tror någon stämde den danska staten för buller från kraftledningar.

• Anonym (Landet)

Vi bor på landet där det brukar vara dödstyst och har exakt samma problem sen ett par månader. Det låter som en helikopter på långt, långt avstånd tycker jag och mannen tycker det låter som en bas som står och dunkar. Något jobbigt ljud är det iaf och min man kan inte ens sova på nätterna, speciellt inte i vårt sovrum utan han måste gå till ett annat rum. Vi har ett ganska stort hus men det hörs överallt även om det är starkare på en sida av huset. Vi har också stängt av huvudströmmen till huset och ljudet var kvar så det kommer inte från vårt hus.

VAD ÄR DET FÖR NÅGOT????????? {#emotions_dlg.djavulsk} Maken ringde elbolaget idag så vi får se om dom gör något. Ljudet har ju kommit ganska nyligen så något måste ju ha ändrats i trakterna omkring oss.

• Gunilla1957

Har du uteslutit att ljudet kommer från din egen kropp? Tinnitus är inte alltid ett pipande. Kan vara surr och brus också. Jag tror att om man går in i ett helt tyst och ljudisolerat rum, att det för väldigt många inte är helt tyst, även om man aldrig tänkt att man har tinnitus.

• Bondförnuft
    Gunilla1957 skrev 2016-04-21 17:22:46 följande:
    Har du uteslutit att ljudet kommer från din egen kropp? Tinnitus är inte alltid ett pipande. Kan vara surr och brus också. Jag tror att om man går in i ett helt tyst och ljudisolerat rum, att det för väldigt många inte är helt tyst, även om man aldrig tänkt att man har tinnitus.
    Jag tänkte samma sak... kanske du hör dina egna pulsslag i huvudet ibland? Kan också förklara att du hör de extra tydligt i till exempel källaren. Det är kanske väldigt tyst där... och lite eko vilket förhöjer alla ljud.
  • Anonym (foliehatt?)
    Gunilla1957 skrev 2016-04-21 17:22:46 följande:

Jag har tänkt på tinnitus. Jag vet inte riktigt hur jag ska utesluta att det är det men eftersom det inte alltid eller ens ofta hörs tror jag inte riktigt att det är tinnitus.

Riktig totaltystnad har jag nog aldrig upplevt. Allt låter ju - vinden, löven, kroppen, världen. Och pip i öronen har jag alltid haft. Men pipet där alltid. Det här är något som fysiskt känns i kroppen. Snarlikt känslan av starka basljud... men mer konstant och framförallt - utan vanligt ljud!
    Bondförnuft skrev 2016-04-21 17:39:44 följande:

Jag tänkte samma sak... kanske du hör dina egna pulsslag i huvudet ibland? Kan också förklara att du hör de extra tydligt i till exempel källaren. Det är kanske väldigt tyst där... och lite eko vilket förhöjer alla ljud.

Pulsen hör jag också ofta. Det här är något helt annorlunda. Det mest lika jag kan komma på är en didgeridoo med förstärkt bas och minimal volym.
  • Anonym (lollo)

Tror det är infraljud du hör. Ljud som ligger på gränsen till vad människan kan höra. Vissa hör det lite bättre, andra sämre. Infraljud genereras av vindkraftverk, rörelser i jordskorpan, kraftledningar och kraftstationer, vissa djur etc.

• Anonym (G)

Jag har alltid hört det. Har dock tolkat det som jag hör mina egna hjärtslag.

• Anonym (G)

MEN ska tilläggas; jag har förmåga att höra ljudfrekvenser människor normalt sett inte ska kunna höra.

Svar på tråden Galen eller vad fasen är det jag hör?