• Anonym (fartfia)

undran om fortkörningsbot

Aldrig åkt fast för fortkörning tidigare och undrar lite över den fortkörningsbot jag fick idag. Ni som vet får gärna berätta mer.

Hur kommer det sig att jag inte blev av med körkortet fast jag körde 70km/h över hastighetsbegränsningen? Fattar ingenting. Trodde det var givet att körkortet ryker när man kör såpass snabbt. Och var det dumt att erkänna brottet? Hur brukar ni andra göra?

• Svar på tråden undran om fortkörningsbot
  • Kerubmamman

Polisen ger böter och Transportstyrelsen beslutar hur det ska gå med körkortet. 
    För jag antar att polisen tog körkortet på plats? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Sofia27
    Kerubmamman skrev 2016-04-20 00:48:07 följande:

Polisen ger böter och Transportstyrelsen beslutar hur det ska gå med körkortet. 
    För jag antar att polisen tog körkortet på plats? 

Den här tråden handlad om varför hon INTE blev av med kortet överhuvudtaget.
  • Kerubmamman

Ok. Om TS har fått fortsätta köra efter en sån överträdelse så säger jag att orsaken är tjänstefel. Skulle gärna veta mer om händelseförloppet. Var det igår hon körde för fort, fick hon boten i handen eller posten. Var det fartkamera.

Sofia27 skrev 2016-04-20 08:26:19 följande:
    Den här tråden handlad om varför hon INTE blev av med kortet överhuvudtaget.

• Kerubmamman

Om det var en fartkamera kan det hända att brevet från Transportstyrelsen inte har hunnit komma. 

• Anonym (33)

Visserligen är 70 km/h väldigt mycket för fort, men vet också att ursprungshastigheten spelar in. Är begränsningen 30 km/h kan kortet ryka vid väldigt låga överträdelser men på 110-väg kan de vara mer "generösa". Kanske fanns det andra omständigheter som gjorde att det blev en annorlunda bedömning?

• Kerubmamman
    Anonym (33) skrev 2016-04-20 19:42:56 följande:
    Visserligen är 70 km/h väldigt mycket för fort, men vet också att ursprungshastigheten spelar in. Är begränsningen 30 km/h kan kortet ryka vid väldigt låga överträdelser men på 110-väg kan de vara mer "generösa". Kanske fanns det andra omständigheter som gjorde att det blev en annorlunda bedömning?
    Fast då borde väl hon redan veta varför hon fick behålla körkortet? 
    Hon borde nog isf ha fått höra nåt i stil med "Du får en varning den här gång....." från polisen på plats?

Jag hoppas att vi får mer information från TS så vi lättare kan finna en orsak. Baserat på den lilla information som finns i TS kan man bara gissa. 
Svar på tråden undran om fortkörningsbot