• SweetJune

    Barn nr två på väg, hur har ni barnen i Volvo v 70?

    Hej,

    Har en nyare Volvo (2015) men kan endast se att vi har Isofix där bak.

    Min son kommer vara 2,5 när barn nr 2 kommer. Oftast sitter jag där bak så blir lite svårt att sitta i mitten och ha ett barn på varsin sida. Jag läste på en sida att man inte kan eftermontera Isofix på nyare Volvo.

    Hur har ni som har Volvo v 70 löst det, vad kan ni ge mig för tips?

  • Svar på tråden Barn nr två på väg, hur har ni barnen i Volvo v 70?
  • SweetJune

    Tack för era svar. Men då kanske vi ska testa bas och bälten. Varför bas om man inte använder Isofix, blir det mer stabilt? Är det svårt att fästa med bälten?

  • Sisisisi
    SweetJune skrev 2016-04-20 07:35:25 följande:

    Tack för era svar. Men då kanske vi ska testa bas och bälten. Varför bas om man inte använder Isofix, blir det mer stabilt? Är det svårt att fästa med bälten?


    Mycket bekvämare att ha bas än att bälta babyskyddet. Det är inte alls svårt att fästa en bas med bälte.

    Du kan ju ha babyskyddet i mitten annars så kan du sitta bak om du vill det.

    Jag hade båda barnen i bak i ena bilen (som vi åkte hela familjen i) och på rad i andra bilen (som jag åkte ensam med barnen i).
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • ARRJ

    Kör v70 -16 har en femåring som kommer få byta sida och sitta bakom föraren när bebisen kommer i sommar, tanken är att båda skall sitta bak.

  • Ca_rr_o87
    SweetJune skrev 2016-04-20 07:35:25 följande:

    Tack för era svar. Men då kanske vi ska testa bas och bälten. Varför bas om man inte använder Isofix, blir det mer stabilt? Är det svårt att fästa med bälten?


    Det är såå mycket skönare att bara klicka i och ur babyskyddet än att hålla på med bälte. Jag tycker att det känns säkrare med basen, den är mer fast o stabil än om man har skyddet direkt på sätet tycker jag men det kan du ju testa va du tycker. Det är enkelt att fästa bas med bältet :) lycka till
  • annikasater

    Hej. Har bara ett barn än så länge. Hon åker för enkelhetens skull i fram eftersom jag ofta kör med henne själv. Har köpt en bas med isofix som också går att sätta fast med bälte. Har en XC70 2012 där det finns isofix endast i bak. Går heller ej att eftermontera i fram. Basen är jättelätt att bälta fast och det är mkt smidigare att klicka ut och in stolen i basen än att krångla med bälte på den. Risken för felaktig montering minskar också vilket är ett stort plus.

Svar på tråden Barn nr två på väg, hur har ni barnen i Volvo v 70?