• Rasmus1461

Bokföring

Hej, jag håller på med en uppgift som ser ut så här.

Fråga 1

Visa hur nedanstående affärshändelser ska bokföras

Ange hur följande affärshändelser ska konteras. Vid konteringen anger du vilka konton som ska användas. Om kontot ska debiteras skriver du ?D?. På samma sätt visas krediteringar med hjälp av ett ?K?. Ange både namn och nummer på kontona. Till din hjälp har du kontoplanen som finns i problembokens pärm. Du kan exempelvis ange ett svar så här:
    1910 Kassa D: 1 000
    1920 Plusgiro K: 1 000

Affärshändelserna är: 
    A. Dagskassan uppgår till 50 000 kr. Av detta är 10 000 kr moms.
    B. Från kassan överförs 40 000 kr till checkräkningskontot.
    C. Från en leverantör erhålls en faktura för inköpta varor på 15 000 kr varav moms 3 000 kr. Leverantören har beviljat oss 10 dagars kredit.
    D. Från banken erhålls ett meddelande om att ett banklån har beviljats. Lånet är på 40 000 kr och pengarna sätts in på företagets checkräkningskonto. 
    E. Företaget betalar skulden till leverantören under punkt c. Betalningen sker via plusgiro.
    F. Företaget köper in kontorsmaterial för 200 kr kontant. I beloppet ingår moms med 40 kr.
    G. Från Telia får vi en räkning på 570 kr varav 114 kr utgör moms.
    H. Periodens in- och utgående moms överförs till redovisningskontot.
    I. Vi fyller i skattedeklarationen och överför samtliga skatter till avräkningskontot.
    J. Vi betalar via bankgiro in skatten till Skattemyndigheterna.

Nu är det så att jag har svårt med detta här med bokföring men har försökt mig på uppgiften. Jag undrar bara om man kan få hjälp om man har gjort rätt eller om jag gör helt fel och gärna rätta mig i sådant fall 
    MVH

Detta är så långt jag har kommit den är dock inte klar fastnat på de sista
    gyazo.com/5227d26063b4ba81282c70d3b6d0c728

• Svar på tråden Bokföring
  • sportpappa

Ett tips för att bokföra korrekt är att se var pengarna dras från eller var de landar och då anse att debet är plus och kredit är minus.
    Ex.
    Om man betalar från kassan så börjar man med det att kreditera det kontot. Om pengarna går in på plusgirot så börjar man med att debitera det kontot. Sen löser sig ofta övriga konteringar.

A. Korrekt.
    B. Du har vänt debet och kredit fel. 
    C. Korrekt.
    D. Checkräkningskontot ska ha en insättning. Nu har du har bokfört skulden två gånger.
    E. Det ska inte bokföras mot kontot för dröjesmålsränta. Det är ju skulden under C som ska betalas.
    F. Du måste betala hela summan, dvs. du måste dra 200 kr från kassan. Kontorsmaterialet är 160 + 40 kr i moms.
    G. Betalades fakturan direkt? Annars är det en skuld som ska bokföras. Sen ska ju hela fakturan betalas, dvs. 570 kr ska dras från kassan annars kommer nog Telia bli sura.
    H. På kontot 2650 får du räkna fram vad resultatet blir alternativt bokföra med två rader med en för debet och en för kredit. Möjligt att det kan vara tillåtet att skriva på ditt sätt, men det ser väldigt märkligt ut och jag tycker du bör undvika det. Jag testade snabbt i ett av mina bokföringsprogram och det gick inte att skriva värden i både debet och kredit samtidigt.

• Rasmus1461
    sportpappa skrev 2016-04-20 11:22:48 följande:

Ett tips för att bokföra korrekt är att se var pengarna dras från eller var de landar och då anse att debet är plus och kredit är minus.
    Ex.
    Om man betalar från kassan så börjar man med det att kreditera det kontot. Om pengarna går in på plusgirot så börjar man med att debitera det kontot. Sen löser sig ofta övriga konteringar.

A. Korrekt.
    B. Du har vänt debet och kredit fel. 
    C. Korrekt.
    D. Checkräkningskontot ska ha en insättning. Nu har du har bokfört skulden två gånger.
    E. Det ska inte bokföras mot kontot för dröjesmålsränta. Det är ju skulden under C som ska betalas.
    F. Du måste betala hela summan, dvs. du måste dra 200 kr från kassan. Kontorsmaterialet är 160 + 40 kr i moms.
    G. Betalades fakturan direkt? Annars är det en skuld som ska bokföras. Sen ska ju hela fakturan betalas, dvs. 570 kr ska dras från kassan annars kommer nog Telia bli sura.
    H. På kontot 2650 får du räkna fram vad resultatet blir alternativt bokföra med två rader med en för debet och en för kredit. Möjligt att det kan vara tillåtet att skriva på ditt sätt, men det ser väldigt märkligt ut och jag tycker du bör undvika det. Jag testade snabbt i ett av mina bokföringsprogram och det gick inte att skriva värden i både debet och kredit samtidigt.

Hej, när du säger "D. Checkräkningskontot ska ha en insättning. Nu har du har bokfört skulden två gånger." man måste väll balansera ut båda sidorna?
  • sportpappa
    Rasmus1461 skrev 2016-04-20 13:58:28 följande:
    Hej, när du säger "D. Checkräkningskontot ska ha en insättning. Nu har du har bokfört skulden två gånger." man måste väll balansera ut båda sidorna?
    Exakt. Nu har du balanserat en skuld med en skuld vilket resulterar i 0 kr i skuld.
    Ta bort ett skuldkonto och ersätt det med checkräkningskontot dit pengarna landade.
  • Rasmus1461
    sportpappa skrev 2016-04-20 14:02:20 följande:
    Exakt. Nu har du balanserat en skuld med en skuld vilket resulterar i 0 kr i skuld.
    Ta bort ett skuldkonto och ersätt det med checkräkningskontot dit pengarna landade.
    Jag är ledsen som sagt jag är dålig på detta så du vad ska jag skriva istället?
  • sportpappa
    Rasmus1461 skrev 2016-04-20 14:38:09 följande:
    Jag är ledsen som sagt jag är dålig på detta så du vad ska jag skriva istället?
    Börja med tipset som jag gav i mitt första inlägg, dvs. pengarna.
    Pengar sattes in på checkräkningskontot. Då blir det debet på 1930. Sen är det bara att balansera det mot kontot för banklån. Kredit 2350. Klart.
  • Rasmus1461

Tja, jag har en annan fråga också gällande resultaträkning och balansräkning jag tror jag har gjort rätt men jag är osäker

• Rasmus1461
    sportpappa skrev 2016-04-20 15:10:04 följande:
    Börja med tipset som jag gav i mitt första inlägg, dvs. pengarna.
    Pengar sattes in på checkräkningskontot. Då blir det debet på 1930. Sen är det bara att balansera det mot kontot för banklån. Kredit 2350. Klart.
    Samt så testade jag göra lite ändringar som du sa till mig men jag är fortfarande osäker på de 4 sista och fattar inte
  • Rasmus1461
    Rasmus1461 skrev 2016-04-21 09:19:13 följande:

Tja, jag har en annan fråga också gällande resultaträkning och balansräkning jag tror jag har gjort rätt men jag är osäker

Fråga 2

I företaget Durims ost (enskild firma) har ägaren Durim vid årets slut summerat alla konton.

2440 Leverantörsskulder                    80 000

1910 Kassa                                       22 000

3010 Varuförsäljning                     1 200 000

5010 Lokalhyra                                240 000

2350 Banklån                                    50 000

1930 Checkräkningskonto                 100 000

1220 Inventarier                              250 000

6990 Diverse kostnader                    162 000

6200 Tele och post                             16 000

4010 Varuinköp                                600 000

2010 Eget kapital                               60 000

a) Du ska nu hjälpa honom att upprätta en resultaträkning och en balansräkning.

b) Durim planerar att ta ut 100 000 kr i lön till sig själv. Hur kommer detta uttag att påverka resultat- och balansräkning?

Visa hur dessa kommer att se ut efter uttaget.

Sorry glömde skriva frågan

• sportpappa
    Rasmus1461 skrev 2016-04-21 09:20:15 följande:
    Samt så testade jag göra lite ändringar som du sa till mig men jag är fortfarande osäker på de 4 sista och fattar inte
    Kolla hur du gjort på de andra uppgifterna och gör samma kontering om det är samma sak du ska kontera. Uppgifterna C och G är ju samma och ska då konteras på samma sätt.

F. Du har satt hela summan som moms. Det ska vara kontorsmaterial också.
    G. Uppgiften: "Från Telia får vi en räkning på 570 kr varav 114 kr utgör moms.". Jag antar att du använder faktureringsmetoden och då ska du bokföra det som en skuld på samma sätt som i C. Nu har du bokfört att fakturan är betald från kassan, dvs. kontantmetoden.
    H. Du bör justera debet och kredit för konto 2650. Om du skriver en summa på både debet och kredit så kan du ju räkna om och se vad resultatet blir. Eftersom kredit är större än debet så kan du skriva 10000 - 3154 = 6846 på kredit. Alternativt om du vill skriva både på debet och kredit så skriver du det på två rader.

Vad är svårt med I och J? Testa och se. Se nedan hur jag resonerar.

I. "Vi fyller i skattedeklarationen och överför samtliga skatter till avräkningskontot."
    Kolla i kontoplanen vilka konton som är vettiga:
    www.bas.se/documents/2016/Kontoplan_Normal_2016_ver1.pdf
    Avräkningskonto för skatter 1630, dvs. skattekontot.
    Med "skattedeklaration" så antar jag att det menas "Moms- och arbetsgivardeklaration". Kolla hos Skatteverket vad som ska redovisas på en sån . Det är vad det låter som: moms och arbetsgivaravgifter.
    Om du bara ska redovisa de transaktioner som gjorts i uppgiften så handlar det bara om in- och utgående moms.

J. "Vi betalar via bankgiro in skatten till Skattemyndigheterna."
    Pengar tas från företaget och förs över till skattekontot.
    Skattekontot är konto 1630. Då ser vi här att det krockar med vad vi skrev i I så då måste de mena något annat i I.
    Betalningen görs från företaget "via bankgiro". Det bör vara konto 1930 som benämns "Företagskonto/checkkonto/affärskonto".

Tillbaka till I. Det borde alltså inte vara 1630 i I eftersom det är svaret i J. Konto 2516 verkar lämpligt. Det är momsskuld.

Jag hoppar än så länge över fråga 2 och svarar på en fråga i taget. Vidare så gör jag aldrig balans- och resultaträkningar manuellt så det måste jag läsa in mig på för att ge något svar.
  • Rasmus1461
    sportpappa skrev 2016-04-21 10:15:08 följande:
    Kolla hur du gjort på de andra uppgifterna och gör samma kontering om det är samma sak du ska kontera. Uppgifterna C och G är ju samma och ska då konteras på samma sätt.

F. Du har satt hela summan som moms. Det ska vara kontorsmaterial också.
    G. Uppgiften: "Från Telia får vi en räkning på 570 kr varav 114 kr utgör moms.". Jag antar att du använder faktureringsmetoden och då ska du bokföra det som en skuld på samma sätt som i C. Nu har du bokfört att fakturan är betald från kassan, dvs. kontantmetoden.
    H. Du bör justera debet och kredit för konto 2650. Om du skriver en summa på både debet och kredit så kan du ju räkna om och se vad resultatet blir. Eftersom kredit är större än debet så kan du skriva 10000 - 3154 = 6846 på kredit. Alternativt om du vill skriva både på debet och kredit så skriver du det på två rader.

Vad är svårt med I och J? Testa och se. Se nedan hur jag resonerar.

I. "Vi fyller i skattedeklarationen och överför samtliga skatter till avräkningskontot."
    Kolla i kontoplanen vilka konton som är vettiga:
    www.bas.se/documents/2016/Kontoplan_Normal_2016_ver1.pdf
    Avräkningskonto för skatter 1630, dvs. skattekontot.
    Med "skattedeklaration" så antar jag att det menas "Moms- och arbetsgivardeklaration". Kolla hos Skatteverket vad som ska redovisas på en sån . Det är vad det låter som: moms och arbetsgivaravgifter.
    Om du bara ska redovisa de transaktioner som gjorts i uppgiften så handlar det bara om in- och utgående moms.

J. "Vi betalar via bankgiro in skatten till Skattemyndigheterna."
    Pengar tas från företaget och förs över till skattekontot.
    Skattekontot är konto 1630. Då ser vi här att det krockar med vad vi skrev i I så då måste de mena något annat i I.
    Betalningen görs från företaget "via bankgiro". Det bör vara konto 1930 som benämns "Företagskonto/checkkonto/affärskonto".

Tillbaka till I. Det borde alltså inte vara 1630 i I eftersom det är svaret i J. Konto 2516 verkar lämpligt. Det är momsskuld.

Jag hoppar än så länge över fråga 2 och svarar på en fråga i taget. Vidare så gör jag aldrig balans- och resultaträkningar manuellt så det måste jag läsa in mig på för att ge något svar.
    Tja, jag sitter med de tre sista nu och jobbar med I och J just nu men jag vet inte hur jag ska skriva upp det i bokföringen för att göra det rätt?
Svar på tråden Bokföring