• Anonym (Ont)

Jag är i vecka 35 och vill få igång förlossningen - är det dumt?

Jag är i 35+0 idag och av olika anledningar vill jag få igång förlossningen omgående. Har kortfattat varit en tuff graviditet och jag har b la behövt ta blodförtunnande för att inte få missfall samt att jag har en ryggskada som gör att det gör ont i hela kroppen pga belastningen från graviditeten.

När jag väntade mitt första barn googlade jag fram en lista där det stod hur man får igång förlossningen. Det var dagen innan BF och jag testade nästan alla saker som stod där. Efter några timmar kom dom första värkarna, slump eller ej.

Så min fråga är - är det "dumt" att försöka sätta igång förlossningen redan nu med hjälp av husmorstips? Behöver barnet verkligen ligga 5 veckor till? Har googlat och sett att barn som föds i vecka 35+ verkar må bra. En del tvillingar verkar ju snittas i v 35-36. Jag är själv född med snitt 3 v för tidigt och det gick bra, det enda var att jag fick gulsot.

Funderar annars på att börja med hallonbladste nu.

Tacksam för synpunkter på mina funderingar! :)

• Svar på tråden Jag är i vecka 35 och vill få igång förlossningen - är det dumt?
  • Anonym (Igångsättning?)

Varför inte prata med din bm om ett besök på förlossningen om igångsättning istället? Med tanke på dina besvär borde det vara en stor möjlighet.

• Anonym (Ont)

Tror du att man kan få det? Skulle kännas toppen om det gick.

Det som oroar mig lite är att barnet inte skulle vara moget och färdigutvecklat nu till 100%. Att jag kanske bör vänta ett par veckor till i alla fall.

• Anonym (q)

det är väl bra prata om saken med expertis, som kan din journal och vet vad du har för svårigheter och sen vet de om hur barn  påverkas av att födas i olika veckor

• hallonhopp

De flesta ofarliga huskurer skulle inte funka i vecka 35 eftersom de kräver att kroppen är redo för förlossningen och det är den normalt inte då. Av icke-medicinska skäl är det inte lämpligt med igångsättning/snitt så här tidigt även om bäbisen förstås är ganska stor. Jag tror inte du får en såhär tidig förlossning men kanske vecka 37-38. 

Mer farliga huskurer som black and blue cohosh kanske skulle funka men det skulle jag inte rekommendera.

• Anonym (Mom)

vänta några veckor till!

• Anonym (Skojar du?!)
    Anonym (Ont) skrev 2016-04-20 10:37:06 följande:

Tror du att man kan få det? Skulle kännas toppen om det gick.

Det som oroar mig lite är att barnet inte skulle vara moget och färdigutvecklat nu till 100%. Att jag kanske bör vänta ett par veckor till i alla fall.

Nej du kommer inte BMI igångsatt i v 35. Att du ens funderar är skrämmande. Barnet räknas som fullgånget från v 37. Innan 37 är man prematur. Vill du verkligen göra det mot ditt barn?! Min dotter föddes i v 36+0 och fick pga det kolik i tre månader och har idag svår adhd. Hon hade också väldigt svårt att suga och amningen funkade aldrig. Hon hade också svårt att hålla värmen. Är det värd det för ditt eget ego?
  • Anonym (simas)
    Anonym (Skojar du?!) skrev 2016-04-20 11:48:27 följande:

Nej du kommer inte BMI igångsatt i v 35. Att du ens funderar är skrämmande. Barnet räknas som fullgånget från v 37. Innan 37 är man prematur. Vill du verkligen göra det mot ditt barn?! Min dotter föddes i v 36+0 och fick pga det kolik i tre månader och har idag svår adhd. Hon hade också väldigt svårt att suga och amningen funkade aldrig. Hon hade också svårt att hålla värmen. Är det värd det för ditt eget ego?

Och hur vet du att din dotters kolik och adhd orsakades av att hon föddes en vecka prematurt?

Och varför klankar du på ts? Har du vaknat på fel sida idag eller har du bara en otrevlig personlighet i allra största allmänhet?
  • Mascaraklumpar

Barnets hjärna i vecka 35+0 väger 2/3 av vad den gör i vecka 40+0. De där sista veckorna är viktiga för den kognitiva utvecklingen, och barn som föds för tidigt får statistiskt sett lägre iq än fullgångna barn och har högre risk för exempelvis adhd.

Med det sagt så sätter hallonbladste inte igång någon förlossning, så det är helt ok att börja dricka det nu.

• Anonym (Skojar du?!)
    Anonym (simas) skrev 2016-04-20 11:55:49 följande:
    Och hur vet du att din dotters kolik och adhd orsakades av att hon föddes en vecka prematurt?

Och varför klankar du på ts? Har du vaknat på fel sida idag eller har du bara en otrevlig personlighet i allra största allmänhet?
    Och hur vet du att det INTE var pga det? Läs på lite om hjärnans utveckling och risker med att födas prematur och kom sen tillbaka till tråden.
  • Anonym (inte än)

TS, jag förstår att det känns tufft, men varje dag bebisen är kvar i magen just nu är en stor tillgång för den. De sista veckorna växer den till och gör sig helt redo för ett liv utanför magen. Från v 37 anses man fullgången, så åtminstonde ett par veckor till bör du låta den vara. Ett barn kommer ut när det är redo. Anledningen till att det inte redan är ute är att det inte är färdigt för det än. Ta en dag i sänder och tänk varje kväll på vilken nytta det gjort ditt barn att få vara kvar en dag till.

Svar på tråden Jag är i vecka 35 och vill få igång förlossningen - är det dumt?