• Äldre 20 Apr 12:39
    3935 visningar
    5 svar
    5
    3935

    Vanligt över 40 år med äggdonation och inte på naturlig väg

    Var och träffade min gynläkare då jag så gärna vill få ett till barn.
    Jag är över 40 och vet att chanserna är inte stora.

    Nämnde att det är en del, fler och fler över 40 - 45 år som blir gravida nu.
    Hon nämner att många av de här kvinnorna har blivit hjälpta av äggdonation annars skulle det inte haft den chansen. De berättas bara inte om det.
    Det är som jag förstår ofta tabubelagt att berätta om denna hjälp och alltså oerhört vanligt enligt min läkare.

    Är ni många här på forumet som har blivit gravida naturligt vid den här åldern eller hjälpta?

  • Svar på tråden Vanligt över 40 år med äggdonation och inte på naturlig väg
  • Äldre 20 Apr 16:20
    #1

    Tar man de som får barn efter 45 har nog en majoritet gjort ÄD. Chansen att bli gravid då är oerhört liten och missfallsrisken jättehög p.g.a dålig äggkvalitet. Jag vet inga exakta siffor på hur många det gäller, men det ökar för varje år.

  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 6 Oct 14:10
    #2
    +1

    En tjejkompis till mig blev gravid naturligt (och utan några mediciner )
    och fick en dotter efter hon fyllt 40år.
    Hon fick 2 missfall före den lyckade graviditeten.
    Så vissa kan få barn efter 40år men naturligtvis inte alla.

    Gravida efter 45år har nog alla gjort ÄD. Verkar populärt att kvinnor
    över 40 gör äggdonation eller embryodonation utomlands
    i tex Polen eller Tjeckien.

    Om du absolut vill få barn efter 40år
    och inte vill göra ÄD och inte vill riskera många missfall,
    gör ivf och låt sen kliniken göra PGD på embryona,
    så sorteras de dåliga bort (de med kromosomfel)
    och sen sätter man in ett friskt embryo (om det blir några såna).
    Blir det inga friska embryon så har man förlorat de pengarna tyvärr.
    Pgd är tyvärr mycket dyrt.

    Många orkar inte med den resan så de gör ÄD med unga ägg istället
    och har större chans att lyckas snabbare, det är väl därför det blivit populärt.

  • Äldre 24 Oct 09:19
    #3
    Pimpinellan skrev 2016-04-20 16:20:27 följande:

    Tar man de som får barn efter 45 har nog en majoritet gjort ÄD. Chansen att bli gravid då är oerhört liten och missfallsrisken jättehög p.g.a dålig äggkvalitet. Jag vet inga exakta siffor på hur många det gäller, men det ökar för varje år.


    Tyvärr är det så.
  • Anonym (funde­rsam)
    Äldre 24 Oct 11:16
    #4

    Hej ! Vill du få ett barn till nu så skynda dig. Men skulle råda dig att vända dig till klinik utomlands pgr av din ålder. De flesta kliniker i Europa har 50år som maxgräns på kvinnan för behandling. Efter det får man ingen hjälp. Vill du göra ivf med egna ägg eller kan du tänka dig äggdonation eller embryodonation?

    Det finns trådar här på familjeliv du kan gå in och läsa i för de som gör ÄD eller ED. Lycka till.

  • Äldre 24 Oct 11:20
    #5

    Hur gammalt är ditt barn? Fick du hen någorlunda nyligen? Kroppen är ju isåfall "ganska redo" eftersom den varit igenom en graviditet och förlossning redan. Tror du har större möjligheter att få ett barn på naturlig väg än om det skulle vara första barnet.

Svar på tråden Vanligt över 40 år med äggdonation och inte på naturlig väg