• Anonym (Elin)

Missnöjd med mina tänder, vad göra?

Hej alla på Familjeliv! 

Förvisso ny på sidan så har inte riktigt bra koll på diverse forum och så men sökte lite och tyckte mig inte hitta något forum som matchade mitt problem. 

Jag är 23 år och verkligen missnöjd med mina tänder. Som mindre fick jag skallade "tapp-tänder" på vardera sida av mina framtänder. Tandläkaren drog dock ut en av dessa tapptänder på min vänstra sida, men lämnade den lilla tanden på höger sida för att sedan bygga på den så att det skulle se bättre ut. Vilket jag aldrig upplevt att det gör, eftersom det syns att det "fattas" en tand på ena sidan. 

Det här är alltså inte någonting som en tandställning eller liknande skulle kunna lösa vad jag vet, utan eftersom det "saknas" en tand så undrar jag vad det finns för möjligheter för att få ett finare leende? Är det operation som gäller och implantat om man vill fixa detta? Eller finns det andra alternativ? 

Någon som har erfarenhet av "skönhets" fix av tänderna? 

Det kan uppfattas som en struntsak, men det här påverkar mig i mitt vardagliga liv då jag skäms för att visa tänderna och därför inte gillar att varken le, skratta eller prata utan att hålla en hand för munnen. 

/Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Missnöjd med mina tänder, vad göra?
  • Anonym (?)

Jag vet inte om detta är en dum motfråga: Men har du inte konsulterat en tandläkare?

• Anonym (Elin)
    Anonym (?) skrev 2016-04-20 15:33:41 följande:

Jag vet inte om detta är en dum motfråga: Men har du inte konsulterat en tandläkare?

Absolut inte en dum motfråga, jag har tagit upp mitt missnöje med mina tänder för min tandläkare på folktandvården men känner inte att jag blivit tagen på allvar. Min tandläkare rynkade mer eller mindre på näsan och sa att det absolut inte var något fel på mina tänder och att jag inte borde ha komplex över dem. 

Överväger därför att kontakta en privat klinik, men jag skulle vilja ha lite "kött" på benen innan jag tar upp det igen, så att jag kan ställa följdfrågor gällande olika möjliga lösningar eller tillvägagångssätt. 

• Anonym (Elin)
    IsDimma skrev 2016-04-20 15:36:59 följande:

Vad är tapp- tänder?

Tänder som oftast blir väldigt väldigt små, vet inte om det finns ngn annan term för det, men har för mig att min tandläkare kallade det tapp-tänder.
  • Anonym (?)
    Anonym (Elin) skrev 2016-04-20 16:04:44 följande:
    Tänder som oftast blir väldigt väldigt små, vet inte om det finns ngn annan term för det, men har för mig att min tandläkare kallade det tapp-tänder.40 år
    Jag hade en liten mycket spetsig tand vid bredvid den ena framtanden. Man filade ner den lite och satte en krona på den. Detta är 40 år sen. Och har aldrig behövt byta ut den. Så kanske det är det som gäller för dig TS?
  • Anonym (Tandtekniker)

Du kan fråga direkt hos en tandtekniker (som är den som konstruerar fejktänder).

Du kan göra en "fluga" då är det som två plattor vid sidan av löstanden som fästes på baksidan av tänderna bredvid.

Man kan göra en bro men då måste tandmaterial avverkas på tänderna bredvid och det tror jag inte man gör i fronten om man har friska tänder där.

Annars är det nog implantat som gäller.

Tanden som tandläkeren byggde på kan du ta bort och få en riktig krona gjord av tandtekniker så som anonym ? beskriver. Det kommer bli så mycket snyggare då dom bygger upp en av porslin i flera olika skikt för att efterlikna en riktig tand. (På labb sen cementerar tandläkaren den)

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Lägg upp en bild på dina tänder så får vi se. Många kvinnor verkar ha en bild av sig själva som inte stämmer med omgivningens uppfattning.

• Tandtroll

Jag har haft två tapptänder på var sin sida av framtänderna. De var små och satt längre bak än mina normala tänder. På 80-talet hade jag turen att träffa en tandläkare som sade att jag skulle sätta porslinskronor på dem, vilket skedde. De har hållit ända fram till nu, då den vänstra tandens krona nyligen vittrade sönder och en ny behandling blev aktuell. Tandläkaren ansåg att tanden hade slipats för mycket och därför skulle kronan kanske inte hålla. Dessutom var roten mycket kort. Hon föreslog en bro eller implantat. P g a utrymmet och rotens längd var en implantat ett dåligt alternativ enligt henne. Bron skulle innebära ingrepp i två friska tänder. Så jag valde nya kronor, de gamla hade ju hållit i 36 år trots nedslipning. Jag rekommenderar definitivt porslinskronor, de har fungerat jättebra!

• Anonym (Kolla privat)

Här i mitt landsting är det mkt svårt att få estetisk tandvård i folktandvården. Framför allt om man är vuxen. Konsultera en privatklinik så kommer du får olika  förslag på åtgärder, det är jag säker på. =)

• Anonym (Blondin)

Ja.Hade fula framtänder.Fixade det och fick fina fasad ovanpå mina tänder.Ser helt naturligt och bra ut.Gjorde det här för10 år sedan.Det är dyrt.Har du pengar,så är detta inga problem.

• Anonym (Maya)

Jag har smala tänder bredvid framtänderna som tandläkaren har byggt på med något slags kompositmaterial. Det har hållt i flera år och jag är nöjd. Det kanske är det man redan gjort på din? Tror annars det är krona som gäller men det är ju dyrt och man slipar ju bort den riktiga tanden så jag hade inte valt det i första hand. Konsultera en annan tandläkare. Det är så olika vad de säger ibland.

Svar på tråden Missnöjd med mina tänder, vad göra?