• Anonym (Ts)

Får dåligt samvete över allt!

Hej, jag är föräldraledig med mitt barn som är 1 år och 4 månader. Jag får dåligt samvete över allt.

Tex idag, var jättedåligt väder imorse och bestämde att vi inte skulle gå ut. Nu skiner solen och jag har dåligt samvete för att vi inte hinner gå ut, tvättmaskin är på och maten ska lagas.

Får dåligt samvete för att barnet ska börja förskola, får dåligt samvete för att jag inte leker med henne jämnt. Får dåligt samvete om det blir makaroner till maten 2 dagar i rad osv...

Känner någon likadant?

• Svar på tråden Får dåligt samvete över allt!
  • Santin

Tror många känner som du så du är inte ensam. Mitt tips är att släppa alla såna prestationskrav på dig själv. Man kan inte hinna allt jämt. Det kommer bli folk av ditt barn även om det får makaroner 2-3 gånger i veckan

• Anonym (Känner igen mig)

Jag är också en person som kan få dåligt samvete över mycket. Men de är min personlighet, det dåliga samvetet har hängt med sen jag var liten.

• aleydis

Lite dåligt samvete ingår nog som förälder, men det där låter lite för mkt. Man får släppa på kraven. Barnet bryr sig inte över att få äta makaroner en extra gång eller att man inte alltid hinner tvätta och städa. Lita på magkänslan och försök göra roliga saker ihop :)

• Anonym (Nsns)

Samma här, våran tvååring går på förskolan 3 dagar i veckan, men de dagar han är hemma så får jag dåligt samvete för att han ibland får samma lunch två gånger på en vecka, typ pasta, för att han inte går ut varje dag, regn på morgonen och förmiddagen, sen kommer solen som du säger, lagom tills maten ska lagas och man kanske kört igång tvätten. Visserligen försöker jag få ut honom en stund efter maten då när pappa kommit hem.

Får dåligt samvete för att jag inte orkar aktivera honom hela tiden, så blir ganska mycket skärmtid vissa dagar.

Visserligen är jag höggravid och extrem foglossning så jag varken orkar eller har kapaciteten för att aktivera honom jämnt. En promenad på 20 minuter gör att jag inte kan gå resten av dagen.

Men ja, det ständiga dåliga samvetet.

Därför är det så himla skönt de dagar han är på förskolan, för då vet jag att han aktiveras massor ute och inne samt får leka med kompisar och får stimulansen därifrån.

Hemskt kanske, men ja, förskolan är en klar fördel just nu.

Plus att jag kan vila kroppen när han är borta och vara en 10 gånger bättre mamma på eftermiddagen och kvällen när han är hemma.

• Milleman

Så kände och kan jag fortfarande känna! Med föräldraskap kommer dåligt samvete!
    Mådde ditt barn dåligt av att få en dag inne med dig? Det tror inte jag :) finns ingen möjlighet att gå ut på balkongen/gården/trädgården bara 15-20 minuter innan/efter middagen och bara rulla lite boll? Då kanske lite dåligt samvete släpper.
    Och makaroner två dagar i rad är ju ingen fara!! 4-5 dagar i rad kanske hade varit lite enformigt men ditt barn tycker antagligen om makaroner och jag kan lätt äta mat jag gillar två dagar i rad!

Alla barn börjar på förskola! De har de bra där och du gör vad du kan för att tiden med dig och hemma blir bra den med :)

Slappna av, du gör så gott du kan!

När det blir varmt ute, räds inte regnet. När vår son var 13 månader tog jag på honom blöja och gummistövlar och lät honom hoppa i de ljumma vattenpölarna! Vilken lycka! :D

Svar på tråden Får dåligt samvete över allt!