• espejo

Skydda SGI vid arbete/studier

Är det någon som vet hur man kan göra i denna situation: 

Jag kommer jobba 80 % och vara hemma en dag i veckan och plugga. Jag har förstått att man måste plugga 50% alt att studierna ska vara relaterade till ens arbete för att på så vis skydda sin SGI. 

Kan jag då istället vara hemma den dagen och plugga, och så tar jag ut en heldag föräldraledigt på helgen, för att på så vis få ihop 100%? 

Är det i så fall lägsta-nivå dagar som gäller? 

Vi har väldigt många sparade dagar så det är inga problem, men undrar bara hur vi kan lägga upp det. 

Jag vill väldigt gärna plugga då det är en kurs jag behöver för att bli behörig för vidare studier efteråt. 

Någon som vet?

• Svar på tråden Skydda SGI vid arbete/studier
  • nnnnnnnn
    espejo skrev 2016-04-20 15:58:59 följande:

Är det någon som vet hur man kan göra i denna situation: 

Jag kommer jobba 80 % och vara hemma en dag i veckan och plugga. Jag har förstått att man måste plugga 50% alt att studierna ska vara relaterade till ens arbete för att på så vis skydda sin SGI. 

Kan jag då istället vara hemma den dagen och plugga, och så tar jag ut en heldag föräldraledigt på helgen, för att på så vis få ihop 100%? 

Är det i så fall lägsta-nivå dagar som gäller? 

Vi har väldigt många sparade dagar så det är inga problem, men undrar bara hur vi kan lägga upp det. 

Jag vill väldigt gärna plugga då det är en kurs jag behöver för att bli behörig för vidare studier efteråt. 

Någon som vet?

Om du jobbar 80% och inte tar CSN, så är det väl smartast att ta FP.

Vill du ta FP på helgen, så är det långnivådagar som gäller.

Vill du plugga halvdag fredag eller måndag + lite på helgen eller vardagskvällar, så kan du ta ut 1/2 SGI-dag under den fredag/måndag som du har barnet hemma halva dagen + ta ut samma under helgen (ena dagen eller båda helgdagarna)
  • espejo
    nnnnnnnn skrev 2016-04-20 17:50:55 följande:
    Om du jobbar 80% och inte tar CSN, så är det väl smartast att ta FP.

Vill du ta FP på helgen, så är det långnivådagar som gäller.

Vill du plugga halvdag fredag eller måndag + lite på helgen eller vardagskvällar, så kan du ta ut 1/2 SGI-dag under den fredag/måndag som du har barnet hemma halva dagen + ta ut samma under helgen (ena dagen eller båda helgdagarna)
    Tack för svar!

Då borde jag alltså kunna plugga en dag och ha barnen på förskolan och ta ut en lägstanivådag på helgen och ha min SGI skyddad.

Barnen går 9-15 på förskolan så vet inte om det funkar att ta ut 1/2 SGI-dag då, har du någon aning om hur reglerna ser ut, vad räknas som halvdag? Om jag lämnar kl 9 så är jag igång med pluggandet kl 9.30, kör till 13.30, sen laga lunch och äta, så
    Är kl 14.30 och det är dags att hämta. Det blir ju en halv dags plugg bara, men vet du hur FK ser på det?
  • nnnnnnnn
    espejo skrev 2016-04-20 21:03:21 följande:
    Tack för svar!

Då borde jag alltså kunna plugga en dag och ha barnen på förskolan och ta ut en lägstanivådag på helgen och ha min SGI skyddad.

Barnen går 9-15 på förskolan så vet inte om det funkar att ta ut 1/2 SGI-dag då, har du någon aning om hur reglerna ser ut, vad räknas som halvdag? Om jag lämnar kl 9 så är jag igång med pluggandet kl 9.30, kör till 13.30, sen laga lunch och äta, så
    Är kl 14.30 och det är dags att hämta. Det blir ju en halv dags plugg bara, men vet du hur FK ser på det?

Borde fungera, för man har rätt att ha barnen på dagis under restiden till och från förskolan + lunch.

Men om de ringer och frågar så hade jag sagt att jag pluggar direkt efter jag kommit hem dvs 09.00+ restiden - ca 11.30. Lunch 11.30 - så länge som behövs för att få ihop restiden och lunchen så att det återstår exakt 4 timmar till pluggandet.

Sen samma sak på helgen, max 4 timmars plugg på de dagar du tar ut FP.

• pigglet

Lämnar du barnen på förskolan 6 timmar så kan du bara ta 1/4 SGI-dag.

Enklast låter det väl att ta en hel ln-dag under helgen i stället.

• espejo
    pigglet skrev 2016-04-22 15:07:52 följande:

Lämnar du barnen på förskolan 6 timmar så kan du bara ta 1/4 SGI-dag.

Enklast låter det väl att ta en hel ln-dag under helgen i stället.

Det var det jag funderade över, samtidigt när jag jobbar 50% så lämnar jag barnen 6 tim då jag har nästan 1 timmes resväg till jobbet, och då kan jag ju ta ut 50% föräldraledigt, så tycker inte det borde vara någon skillnad.
Svar på tråden Skydda SGI vid arbete/studier