• Anonym (Ledsen)

46 år - Övergångsåldern?

Jag känner mig ofta ledsen helt utan anledning nuförtiden. Läste att det kan vara så vid övergångsåldern, men jag är bara 46 år. Har någon av er varit med om detta?

• Svar på tråden 46 år - Övergångsåldern?
  • Anonym (Mmmm)

Missade övergångsåldern helt pga op. Men det kan nog stämma. Man blir som en tonårsflicka i en vuxen kvinnas kropp.

• Anonym (Pinsamma klubben)

Skojar ni eller?

Är inte 45 år än men cykeln har börjat strula lite och jag tycks ha fått en killes tonårshormoner. Kåt som en iller 3-4 dar i månaden nu, får behärska mig för att inte fastna på dörrhandtag.

Förnedringen när en manlig forskare håller föredrag om ett intressant ämne och det enda jag kan tänka är "hm, han ser rätt ätbar ut".

Det skulle varit komiskt om det inte kändes så 100% patetiskt.

Och så lite värmevallningar på det så man vaknar kl halv 4 i en pöl trassliga lakan. Ser inte fram emot när detta går igång på allvar.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Pinsamma klubben) skrev 2016-04-20 23:35:47 följande:

Skojar ni eller?

Är inte 45 år än men cykeln har börjat strula lite och jag tycks ha fått en killes tonårshormoner. Kåt som en iller 3-4 dar i månaden nu, får behärska mig för att inte fastna på dörrhandtag.

Förnedringen när en manlig forskare håller föredrag om ett intressant ämne och det enda jag kan tänka är "hm, han ser rätt ätbar ut".

Och så lite värmevallningar på det så man vaknar kl halv 4 i en pöl trassliga lakan. Ser inte fram emot när detta går igång på allvar.

Ha ha. Någon iller har jag inte känt av. Men det stadiet ser jag fram emot. Det är jobbigt att vara ledsen, för jag tycker inte att jag har något att klaga på. Men det var en bra beskrivning om att känna sig som en tonåring. Så det är väl bara att gilla läget.

Dela gärna med er av flera exempel. Det var roligt att läsa.
  • Anonym (Ann)

Det kan mycket väl vara förklimakteriet, 46 år är inte för tidigt att komma in i klimakteriet. Har du även fått kortare menscykel? Ändrad mens brukar vara det första tecknet. Tänk på att nedstämdhet kan även ha flera andra orsaker.

När jag slängdes in i klimakteriet (hysterektomi) så var det ett våldsamt helvete. Jag blev riktigt fysiskt sjuk och hade värmevallningar så ofta som var tionde minut och varje gång kände jag mig sjuk precis innan det kom, som om jag föll, det brändes precis under brösten och en stark svettvåg följde som varade i flera minuter. Jag blev svag, ynklig, deprimerad, tappade en massa hår, alla muskler förvandlades snabbt till löst skinn och fick även sköldkörtelsproblem.

Nu har dessa hemska värmevallningar gått över men jag kan fortfarande gå från att frysa till överhettning på nån minut, det är som om min inre termostat inte fungerar längre. Och det är svårt att veta hur man ska klä sig.

Du kan lätt kolla upp ditt FSH genom blodprov vilket kan ge dig rätt så bra svar.

• Anonym (q)

jag är också 46. Jag har inte känt mig så som i TS, men jag har fått himla mkt mer besvär kring ägglossningen och min migrän, som jag alltid dragits med men som mattats av lite sista åren så jag struntat i receptmedicinen, har blivit tuffare igen. Jag har också funderat på klimakteriet men jag hittar inget direkt som liknar hur jag känner mig. 

Förr hade jag knappt alls några besvär kring ägglossning eller mens. Nu mår jag superdåligt kring ägglossning. Jag kan inte beskriva det bättre än att jag känner mig bakfull. Jag känns mig helt "tryckt" i huvudet, inte direkt spänningshuvudvärk och inte migrän heller, men ändå nån konstig värk som sitter i hela dygn. Jag blir helt "svag" i kroppen. Har aldrig haft problem med blodtrycket men inbillar mig att det är lite så det känns om man har lågt blodtryck (det har jag inte). Ibland kan jag knappt jobba för att det blir så här. Detta är något som skett kanske sista 2 åren. Inte lika jobbigt varje månad. Jag tar värktabletter men det tar inte bort den här "tryckta" känslan i huvudet, Inte ens migränmedicin hjälper såna här dagar.  Sen ibland får jag riktig migrän då känner jag ju det förstås. 

Jag har läst på vad man kan ta mot tex PMS men tycker inte det riktigt stämmer in på mig. Typiska saker man läser om klimakteriet är vallningar och mer svett, inget av detta känner jag heller igen. 
    Det jag har märkt är att min mens är mindre, kan ta slut på 2 dygn och att det blivit oregelbundet. Det stämmer in på klimakteriet. Jag läste att först kan den komma tätare (tex 3 veckor ist för 4) och så är det för mig sedan ett tag tillbaka.  Jag måste ha koll i almanackan för det stämmer inte med vad jag varit van vid innan. 

• Anonym (q)
    Anonym (Pinsamma klubben) skrev 2016-04-20 23:35:47 följande:

Skojar ni eller?

min sexlust gick i taket när jag var 38 och där har den stannat :). tror inte det hade med klimakteriet att göra. Jag slutade däremot med preventivmedel då.
    Anonym (q) skrev 2016-04-22 15:28:05 följande:
    min sexlust gick i taket när jag var 38 och där har den stannat :). tror inte det hade med klimakteriet att göra. Jag slutade däremot med preventivmedel då.
    Man jag har använt samma modell av kopparspiral i över 15 år så jag har inte haft någon hormonpåverkan.

Jag tror att östrogenet börjar lägga av och testosteronet har fått större spelrum för jag blir lättare aggro också. Kvinnor har också testosteron och det är en viktig del i vår sexualdrift med, inte bara männens.
  • Anonym (Ledsen)

Hmm. Intressant att läsa era kommentarer. Jag har känt av lite av varje utifrån det ni beskriver. Rikligare menstruationer, men färre dagar per gång. Brusar upp lättare för mindre saker och har oftare migrän. Förut hade jag migrän någon gång per år, men i vintras var det en gång i veckan. Hoppas att "iller perioden" kommer snart

• Anonym (Ledsen)

Anonym (Ann): Vad är FSH? Tar man sådant prov på vårdcentralen?

• Anonym (J)

Jag hamnade i klimakteriet när jag var 46 och blev arg på allt o alla ville inte vara sån men kunde inte hjälpa det :( Ibland kunde det blöda konstant 2 månader o sen vara uppehåll 6 månader, svettningar och värme vallningar och ingen lust till sex fast jag älskade min man. Nu är jag 52 och kommit ut på andra sidan och är glad att detta är över det enda jag inte är glad åt är att min man lämnade mej.

• Anonym (Ledsen)

Oj! Stackars dig. Väldigt högt pris att betala för något man inte kan rå för.

• Anonym (J)
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-04-22 22:23:07 följande:

Oj! Stackars dig. Väldigt högt pris att betala för något man inte kan rå för.

Har hoppet kvar om att det ska bli vi igen och att han kommer märka att jag inte ät en sur, bitter kärring utan att jag kom ut på andra sidan och verkligen vill ha ett sexliv och allt annat. Hoppet är det sista som lämnar en, han har visserligen en annan som bråkar osv osv nu.
  • Anonym (signe)

Jag är 48 o har INGA känningar, inga som helst. Menscykeln blivit längre, det är allt, o det har inträffat nu sen hösten. Mår helt som vanligt. Funderar om mycket träning kan hänga ihop med att klimakteriebesvär kommer senare, tränar 4-5ggr i veckan nämligen, nån som vet?

Anonym (signe) skrev 2016-04-23 08:24:09 följande:

Jag är 48 o har INGA känningar, inga som helst. Menscykeln blivit längre, det är allt, o det har inträffat nu sen hösten. Mår helt som vanligt. Funderar om mycket träning kan hänga ihop med att klimakteriebesvär kommer senare, tränar 4-5ggr i veckan nämligen, nån som vet?

Den som tränar får lindrigare klimakteriebesvär brukar det stå på läkarsidor.

Och jag tror säkert att det hjälper kroppen att hålla igång även hormonellt, de som tränar regelbundet är friskare och "yngre" i kroppen överlag.
  • Anonym (Kallamigkurt)

Mitt klimakterie började innan jag fyllt 44 med en "hormondepression". Helt plötsligt kunde jag börja gråta åt en kattunge i reklamen eller nåt lika patetiskt. Var som att vrida på en kran. Mitt i ett samtal kunde krokodiltårarna börja strila av ingen anledning alls.
    Efter ett halvår mattades det av. Menstruationen som alltid varit regelbunden började krångla, då först begrep jag att det var klimakteriet som spökade. I sex år varierade min mens från att blöda i veckovis till att hoppa över i flera månader. Oerhört tröttsamt. Och när mensen äntligen försvann för gott kom vallningarna. Allt från intensiva perioder då jag vallade flera ggr i timmen, till långa perioder då jag bara fick en vallning mellan 4-5 på mornarna.
    Nu är jag 55+ och de enda symptom på klimakteriet jag fortfarande dras med är lite vallningar. Inget farligt, inte särskilt besvärande men kan vara irriterande ibland. Samt torrhet i slemhinnorna, vilket gör att man måste se till att man har glidmedel ifall man vill ha sex.
    Det bäst med klimakteriet är att mensen är borta.
    Det värsta är att jag fått en lite tantmage. En sån där mage som liksom ser ut som om man är lite gravid. I övrigt är kroppen i bättre form än nånsin. Kärnfrisk, pigg, aktiv.... och så tantmagen.=(

Anonym (Ledsen) skrev 2016-04-22 21:00:19 följande:

Anonym (Ann): Vad är FSH? Tar man sådant prov på vårdcentralen?

FSH (skrivs ibland även FHS) står för follikelstimulerande hormon, alltså det hormon som gör att man får ägglossning. Om man har låga halter FSH så börjar kroppen tappa sin förmåga att få till ägglossning= klimakteriet är inlett.

Här finns en ordlista med de hormonella nycklarna till kvinnlig fertilitet, this shit is kinda complicated:

se.storkklinik.dk/575/hormoner-som-kan-ha-betydelse-f%C3%B6r-fertiliteten
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Pinsamma klubben) skrev 2016-04-24 23:37:05 följande:

FSH (skrivs ibland även FHS) står för follikelstimulerande hormon, alltså det hormon som gör att man får ägglossning. Om man har låga halter FSH så börjar kroppen tappa sin förmåga att få till ägglossning= klimakteriet är inlett.

Här finns en ordlista med de hormonella nycklarna till kvinnlig fertilitet, this shit is kinda complicated:

se.storkklinik.dk/575/hormoner-som-kan-ha-betydelse-f%C3%B6r-fertiliteten

OK.Jag får helt enkelt kolla hormonnivån och motionera mer. Tack för hjälpen!
  • Anonym (Y)

Min fru kom i klimakteriet strax efter 47 årsåldern
    Men upplevde inte några negativa problem som svettningar eller deppighet  
    Hon tyckte det enbart blev skönt att slippa mensen varje månad
    ( En iakttagelse som jag gjorde var att hon fick ökad lust ) Skäms Skrattande

Så framtiden är ljus o positiv för dej  Glad 

• Anonym (AS)

Jag kom i för tidigt klimakterie (efter mitt första och enda barn vid en ålder av 32), men har inte haft symptom som att vara deppig eller kåt. Här var det bara våldsamma nattliga svettningar och utebliven mens som lät mig ana vad som var i görningen.
    Jag äter östrogen och då blir det bättre, men kan i perioder få tillbaka de nattliga svettningarna samt extremt ont i brösten i omgångar. Tyvärr har jag märkt av viss inkontinens efter 40 vilket tydligen också hör klimot till. Vid höga hopp ex så kan det sippra lite.

Svar på tråden 46 år - Övergångsåldern?