• Anonym (Halony)

MRSA -märker man att man har det?

Har jobbat med barn som har MRSA, tbc och några andra resistenta bakteriestammar.

Utan handskar och utan skydd, visste inte ens att man borde ha det då jag jobbade med det. Ingen sa det.

Hur stor är risken att få dessa sjukdomar/bakteriestammar och hur märker man det förutom om man får dem i ett sår t.ex.?

Jag har i efterhand förlorat vikt, ofta ont i magen och allmänt dålig i magen, huvudvärk, nästäppa, näsblod, trötthet.

• Svar på tråden MRSA -märker man att man har det?
  • Anonym (SSK)

Det du beskriver är ju inte symptom på tex MRSA. MRSA är farligt för sjuka patienter, inte gemene man. MRSA-patienter går ju på offentliga toaletter etc precis som alla andra. Vad är det för boende du jobbar på?

• Anonym (asymtomatisk)

Man kan bära på MRSA utan symtom. Därför screenas personal som börjar jobba på sjukhus för vissa avdelningar.

Arbetade ni kroppsnära? (hygien, toalettbesök, på/avklädnad eller likvärdigt?) Arbetsgivaren har en skyldighet i att informera om gällande hygienrutiner och tillhandahålla nödvändigt material om ni arbetar med personer som utsätter er för smittrisk.

• Anonym (Student)

MRSA är egentligen vanliga gula stafylokocker. Det är inte farligt att bära på dem och de ger inga symtom, alla människor bär på gula stafylokocker naturligt. Det som är speciellt med MRSA är att de har utvecklat multirestistens (mot antibiotika) och därför kan bli svåra att bli av med om de faktiskt skulle börja orsaka problem. Därför är människor med nedsatt imunförsvar extra utsatta (liksom för alla andra bakterier), men faran med MRSA ligger just i att de är resistenta mot de flesta antibiotika idag. Varför tror du att du skulle ha smittats av MRSA?

• Anonym (Student)

Förlåt TS, nu läste jag en gång till och memorerade inte enbart slutet av din TS. :) Om du är orolig ska du självklart be om att få ta prover så att du slipper oroa dig. Men som sagt, de orsakar oftast inte problem, inte ens i sårskador. De orsakar problem om de blir för många, precis som de många andra bakterier.

• Anonym (nej)

MRSA är stafylokocker som är resistenta mot vissa antibiotika, som penicillin. Enda sättet man kan märka MRSA på är att man får (stafylokock-)infektioner, och då främst hudinfektioner som varbölder. Men det går även (i ovanliga fall) att få blodförgiftning, hjärnhinneinflammation, lunginflammation etc.

Om du är orolig tycker jag du ska testa dig. Det gör man enkelt genom att topsa svalg, insidan av näsborrarna, mellangården och ev. sår.

• Anonym (Halony)

Boende för ensamkommande barn, det var ett madrassboende, 200 barn och ungdomar sovande på golv i ett stort rum.

Inte delad toalett med personal (ibland, använde de vår i smyg).

Men jag var utan utbildning ansvarig för all deras medicinering. Därför vet jag att många hade just MRSA, resistenta magbakterier, hiv, tuberkulos, skabb, andra parasiter i magen.

De resisistenta bakterierna oroar mig lite, och tbc.

Anonym (SSK) skrev 2016-04-21 12:41:58 följande:

Det du beskriver är ju inte symptom på tex MRSA. MRSA är farligt för sjuka patienter, inte gemene man. MRSA-patienter går ju på offentliga toaletter etc precis som alla andra. Vad är det för boende du jobbar på?

• Anonym (Halony)

Ja, väldigt kroppsnära.

Byten av förband. Byten av sängkläder, kläder och tvätt av både blod, avföring och kiss.

Chefen träffade vi aldrig.

Anonym (asymtomatisk) skrev 2016-04-21 12:53:42 följande:

Man kan bära på MRSA utan symtom. Därför screenas personal som börjar jobba på sjukhus för vissa avdelningar.

Arbetade ni kroppsnära? (hygien, toalettbesök, på/avklädnad eller likvärdigt?) Arbetsgivaren har en skyldighet i att informera om gällande hygienrutiner och tillhandahålla nödvändigt material om ni arbetar med personer som utsätter er för smittrisk.

• Anonym (Halony)

Ja, väldigt kroppsnära.

Byten av förband. Byten av sängkläder, kläder och tvätt av både blod, avföring och kiss.

Chefen träffade vi aldrig.

Anonym (asymtomatisk) skrev 2016-04-21 12:53:42 följande:

• Anonym (Halony)

En annan anledning att jag undrade var för att jag har satt in en spiral som jag troligtvis fått staph A infektion runt. Har fått dalacin som den enligt odling ska vara känslig mot.

Men infektionen är nu tillbaka för tredje gången och mycket värre än sist. Det har gått 2 dagar med dalacin och jag mår nu sämre. Kan tillägga att det är vagitorier jag fått, de kanske är otillräckliga bara?

Kan man få MRSA i livmodern??

Anonym (nej) skrev 2016-04-21 13:15:45 följande:

MRSA är stafylokocker som är resistenta mot vissa antibiotika, som penicillin. Enda sättet man kan märka MRSA på är att man får (stafylokock-)infektioner, och då främst hudinfektioner som varbölder. Men det går även (i ovanliga fall) att få blodförgiftning, hjärnhinneinflammation, lunginflammation etc.

Om du är orolig tycker jag du ska testa dig. Det gör man enkelt genom att topsa svalg, insidan av näsborrarna, mellangården och ev. sår.

• Anonym (Läkare)
    Anonym (Halony) skrev 2016-04-22 09:32:34 följande:

Boende för ensamkommande barn, det var ett madrassboende, 200 barn och ungdomar sovande på golv i ett stort rum.

Inte delad toalett med personal (ibland, använde de vår i smyg).

Men jag var utan utbildning ansvarig för all deras medicinering. Därför vet jag att många hade just MRSA, resistenta magbakterier, hiv, tuberkulos, skabb, andra parasiter i magen.

De resisistenta bakterierna oroar mig lite, och tbc.

Som folk har skrivit innan märker du MRSA genom att du får infektioner precis som vilken infektion som helst (t.ex sår/bölder på huden, lunginflammation etc) Har du ingen infektion behöver du inte testa dig för MRSA för det finns liksom ändå inget att göra.

Hur vet du att personen hade TBC? För att den medicinerade? Isf kan du vara lugnt, TBC smittar i vanliga fall inte när man tagit medicin i ett par veckor. Om det är nyupptäckt görs smittspårning och då kommer du bli kontaktad. Men är du orolig kan du lätt ta kontakt med din VC för testning
  • Anonym (Läkare)
    Anonym (Halony) skrev 2016-04-22 09:38:36 följande:

En annan anledning att jag undrade var för att jag har satt in en spiral som jag troligtvis fått staph A infektion runt. Har fått dalacin som den enligt odling ska vara känslig mot.

Men infektionen är nu tillbaka för tredje gången och mycket värre än sist. Det har gått 2 dagar med dalacin och jag mår nu sämre. Kan tillägga att det är vagitorier jag fått, de kanske är otillräckliga bara?

Kan man få MRSA i livmodern??

Då är den ju odlad och man har sett att det inte är MRSA så då är det ingen fara. Har man tagit ny odling även detta insjuknande?
  • Anonym (Halony)

Nej ingen ny odling.

Men jag antar att jag får plocka ut spiralen.

Tbc kommer jag få kollat ändå, eftersom jag ska vaccineras (allt sker lite sent här), via jobbet.

• Anonym (Halony)

Jag vet att flera hade tbc vid ankomst. Dock började de inom 2 veckor ungefär att medicinera. Men innan dess var de eventuellt smittsamma. Det handlar inte om en person med inkapslad tbc, utan 8 st varav 4 med tbc i lungorna.

Smittspårning? Det borde väl verkligen ha skett på vårt boende då? Men det har inte skett. Ingen av de anställda har blivit vaccinerade, informerade eller smittspårade.

Det fanns inte ens tillgång till plasthandskar vid närkontakt alla dagar, ej heller handsprit alla dagar, det fick man isf köpa själv. Detta hände i Trelleborg.

Boendet var ett transit, många barn stannade bara 1-2 veckor (en del längre, bland annat två med tbc) och anvisades sedan.

Anonym (Läkare) skrev 2016-04-22 09:40:15 följande:

Som folk har skrivit innan märker du MRSA genom att du får infektioner precis som vilken infektion som helst (t.ex sår/bölder på huden, lunginflammation etc) Har du ingen infektion behöver du inte testa dig för MRSA för det finns liksom ändå inget att göra.

Hur vet du att personen hade TBC? För att den medicinerade? Isf kan du vara lugnt, TBC smittar i vanliga fall inte när man tagit medicin i ett par veckor. Om det är nyupptäckt görs smittspårning och då kommer du bli kontaktad. Men är du orolig kan du lätt ta kontakt med din VC för testning

• Anonym (Läkare)
    Anonym (Halony) skrev 2016-04-22 09:56:47 följande:

Jag vet att flera hade tbc vid ankomst. Dock började de inom 2 veckor ungefär att medicinera. Men innan dess var de eventuellt smittsamma. Det handlar inte om en person med inkapslad tbc, utan 8 st varav 4 med tbc i lungorna.

Smittspårning? Det borde väl verkligen ha skett på vårt boende då? Men det har inte skett. Ingen av de anställda har blivit vaccinerade, informerade eller smittspårade.

Det fanns inte ens tillgång till plasthandskar vid närkontakt alla dagar, ej heller handsprit alla dagar, det fick man isf köpa själv. Detta hände i Trelleborg.

Boendet var ett transit, många barn stannade bara 1-2 veckor (en del längre, bland annat två med tbc) och anvisades sedan.

Jag vet att diskussioner förs kring hur smittspårningen ska gå till. Att det kommer komma många med TBC som dessutom kommer bo på många olika ställen och i stora sovsalar. Så det ät inte helt lätt. Var det här länge sen?

TBC är anmälningspliktig (dvs den läkare som upptäcker det är skyldig att anmäla) Samt att den är smittspårningspliktig. Men då måste den ju anmälas för att kunna smittspåras. Hälsokontroller drar ut på tiden nu då vårdcentralerna är hårt belastade. Men om dom fick medicin har ju någon läkare uppenbart träffat dom.

Men så bra att ni ska bli kollade/vaccinerade. Då har iaf inte du något att vara orolig över
  • Anonym (Halony)

Oktober-februari var det mer eller mindre kaos. Sedan bytte jag verksamhet.

Läkarkontakter ordnade ju jag för de flesta som verkade allvarligt sjuka. Jag har dock absolut ingen utbildning, fick självlära mig ganska hastigt på kort tid. Så allt kan jag förstås inte.

Lyckades dock införa regler runt hygien som de flesta följde från december ungefär, men 70% av barnen var ju sjuka med feber, smärtor, utslag, bölder, sår som inte läkte, skabb, influensa, och så de mer allvarliga sjukdomarna. klart att bara de allra sjukaste kunde få läkartider just den perioden.

Vissa hade ju fått diagnoser utanför Sverige, men de var försvinnande få.

Anonym (Läkare) skrev2016-04-22 10:05:59 följande:

Jag vet att diskussioner förs kring hur smittspårningen ska gå till. Att det kommer komma många med TBC som dessutom kommer bo på många olika ställen och i stora sovsalar. Så det ät inte helt lätt. Var det här länge sen?

TBC är anmälningspliktig (dvs den läkare som upptäcker det är skyldig att anmäla) Samt att den är smittspårningspliktig. Men då måste den ju anmälas för att kunna smittspåras. Hälsokontroller drar ut på tiden nu då vårdcentralerna är hårt belastade. Men om dom fick medicin har ju någon läkare uppenbart träffat dom.

Men så bra att ni ska bli kollade/vaccinerade. Då har iaf inte du något att vara orolig över

• Anonym (Halony)

En fråga till. Man kan ju bära på tbc utan att ha symptom under lång tid som jag förstått.

Kommer det då ändå att testa positivt om man skulle vara enbart bärare men inte sjuk?

• Anonym (Läkare)
    Anonym (Halony) skrev 2016-04-22 10:27:52 följande:

En fråga till. Man kan ju bära på tbc utan att ha symptom under lång tid som jag förstått.

Kommer det då ändå att testa positivt om man skulle vara enbart bärare men inte sjuk?

Då jag inte arbetar med infektionssjukdomar är jag inte helt uppdaterad. Förut gjorde man PPD inför vaccination och då fick man utslag även på latent tbc. Vet inte om det är PPD som gäller fortfarande? Vet att dom inte använder PPD vid screening längre iaf. Oavsett ska man ju inte vaccinera någon med latent tbc så absolut att man hittar även latent sjukdom

Någon annan som vet mer exakt kanske?
Svar på tråden MRSA -märker man att man har det?