Anmäla hundägare till länsstyrelsen?
Jag valde att lägga tråden i känsliga rummet för att kunna vara anonym.
Idag hände en grej som gjorde mig både rädd och ledsen. Jag skulle lämna mitt barn på dagis och var nästan framme när jag ser en kvinna komma gående med två hundar. Båda hundarna var kopplade och hade munkorg. Rasen spelar ingen roll men för den som undrar kan jag skriva det sen.
Jag lägger märke till att en lägenhet står öppen och ut rusar en hund som attackerar dom här två hundarna. Det blir slagsmål och kvinnan försöker få bort hunden från sina hundar och jag ser hur hon blir mer och mer panikslagen.
Jag lämnar sonen i vagnen en trygg bit ifrån hundarna och springer fram till kvinnan och försöker få bort den attackerande hunden samtidigt som hon försöker hålla sina hundar lugna och hon kollar skadorna. Jag får bort hunden en liten stund men sen attackerar den igen. Ingen ägare syns men dörren till lägenheten står fortfarande öppen. Efter en liten stund syns ett huvud i dörren och ut kommer ett "fyllo" yrvaket och inte fattar nånting. Efter en stund fattar han vad som händer och kliver ut halvnaken och går fram till sin hund och trycker ner den hårt i marken så den börjar tjuta och sen lyfter han hunden i nackskinnet och den fortsätter tjuta. Inte ett ord han säger utan han försvinner in i lägenheten och smäller igen dörren.
Jag stod kvar en stund och kollade om kvinnan behövde hjälp. Hundarna klarade sig men kvinnan var skakis såklart och varken hon eller jag kände igen mannen. Jag har aldrig sett honom tidigare och jag passerar den gården varje dag.
Nu till mina funderingar.
1) Dörren stod öppen så hunden kunde smita ut och attackera och ägaren märkte inte det.
2) Han som kom ut från lägenheten är typisk missbrukare och gjorde illa hunden.
3) Tänk om det händer igen att hunden attackerar andra hundar?
4) Det bor otroligt mycket barn i det där området, tänk om det händer dom nästa gång?
5) Hur fungerar det om jag kontaktar länsstyrelsen?
6) Jag är inte säker på om det är han som äger hunden och vad han heter, men jag tänkte gå förbi där imorgon och kolla vad som står på dörren. Räcker det för att kunna kontakta länsstyrelsen eller behöver jag mer information?
7) Är detta ett ärende för polisen eller räcker det med länsstyrelsen?
8) Går det att vara anonym i en eventuell anmälan?
Kort och gott, vad måste jag göra?