• Lady Anne

Jönköping/Huskvarna-bor, hjälp mig!

Hej kära Familjeliv,

Av flera skäl funderar min familj och jag på att flytta till Jönköping/Huskvarna. Jag har försökt Googla på vilka områden som skulle kunna passa oss, men när folk undrar vilka områden som är "bra" i en stad, så visar det sig snabbt att det finns väldigt många olika kriterier på det. Så om jag ger er mina kriterier, kan ni som är välbekanta med Jönköping/Huskvarna säga mig om det är möjligt eller om vi helt enkelt får stanna kvar där vi är idag (Mälardalen)? Jag är extremt tacksam för all input.

- Vi letar hus, gärna 30-, 40- eller 50-tal, men det är ingen dealbreaker. Dock vill vi ha tillräckligt stor trädgård för lek och odling. Det måste vara ett fristående hus och inget radhus.

- Vi vill bo någonstans där det är lugnt, prydligt och familjevänligt. Bra skolor och engagerade föräldrar, etc.

- Det behöver absolut inte ligga i stan (skulle helst inte lägga mer än 2,5 miljoner, men i det avseendet är jag realist), men det får inte vara EPA-traktor runt korvmojen-bonnigt.

- Idealiskt sett skulle vi vilja bo någonstans där det går att köpa ett lite träligt och nedgånget hus hyfsat billigt, men där det finns förbättringspotential. Dvs, vi vill kunna sälja huset med vinst om kanske tio år. Så områden måste vara sådant att det lönar sig att rusta upp.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Jönköping/Huskvarna-bor, hjälp mig!
  • viljaa

Jönköping: Bymarken, vätterslund, bäckalyckan, delar av Torpa, tokarp, Ekhagen, vättersnäs. Sen finns det säkert delar av söder men de har jag inte så bra koll på. I Huskvarna skulle jag säga: ådalsvägen, Huskvarna söder (vid stationen), norrängen, fagerslätt, Stensholm, egnahem. Sen finns det ju också områden utanför stan som norrahammar, tenhult, bankeryd, taberg, Habo osv osv. Men där har du några :)

• viljaa

Missade Rosenlund i Jönköping! Trevligt område, familjevänligt med bra förbindelser in till stan.

• Lady Anne
    viljaa skrev 2016-04-21 09:44:27 följande:

Jönköping: Bymarken, vätterslund, bäckalyckan, delar av Torpa, tokarp, Ekhagen, vättersnäs. Sen finns det säkert delar av söder men de har jag inte så bra koll på. I Huskvarna skulle jag säga: ådalsvägen, Huskvarna söder (vid stationen), norrängen, fagerslätt, Stensholm, egnahem. Sen finns det ju också områden utanför stan som norrahammar, tenhult, bankeryd, taberg, Habo osv osv. Men där har du några :)

Tack snälla viljaa! :)

Bäckalyckan och Bymarken är lite dyra i första skedet, tror jag. Tokarp var ett bra förslag, där har jag inte ens kollat. När jag Googlat har Huskvarna Söder mest dykt upp som ett lite... Vad ska man kalla det?... Osäkert och kriminellt ställe. Om vi hittar något lugnt och fint ställe där, finns det i såna fall risk att barnen hamnar i skolan med riktiga bråkstakar, tror du? Och hur är t ex Göransberg och vad det heter i Huskvarna?
  • viljaa
    Lady Anne skrev 2016-04-21 09:57:15 följande:
    Tack snälla viljaa! :)

Bäckalyckan och Bymarken är lite dyra i första skedet, tror jag. Tokarp var ett bra förslag, där har jag inte ens kollat. När jag Googlat har Huskvarna Söder mest dykt upp som ett lite... Vad ska man kalla det?... Osäkert och kriminellt ställe. Om vi hittar något lugnt och fint ställe där, finns det i såna fall risk att barnen hamnar i skolan med riktiga bråkstakar, tror du? Och hur är t ex Göransberg och vad det heter i Huskvarna?
    Ingen fara! Kul att hjälpa till :) Hmm, ja Huskvarna söder som sådant är ju lite osäkert kanske, men om man tänker ännu mer söderut typ så kommer man till ett villaområde med massor av helt vanliga barnfamiljer. På låg och mellanstadie hamnar kanske barnen med de från de lite mer osäkra områdena, men till högstadiet kommer de förmodligen gå på Alfred Dalin-skolan som har hela Huskvarna med utkanter som upptagningsområde. Dock är min uppfattning om Huskvarna söder (den ruffiga delen) att det inte är så kriminellt, utan mer mångkulturellt. Aldrig känt mig osäker eller något när jag gått där på natten. Göransberg har jag inte så bra koll på dessvärre.
  • Anonym (Nyfiken)

Hej ! Hur gick det ? Köpte ni hus i Jönköping ? Vilket område i såna fall?

Svar på tråden Jönköping/Huskvarna-bor, hjälp mig!