Jönköping/Huskvarna-bor, hjälp mig!
Hej kära Familjeliv,
Av flera skäl funderar min familj och jag på att flytta till Jönköping/Huskvarna. Jag har försökt Googla på vilka områden som skulle kunna passa oss, men när folk undrar vilka områden som är "bra" i en stad, så visar det sig snabbt att det finns väldigt många olika kriterier på det. Så om jag ger er mina kriterier, kan ni som är välbekanta med Jönköping/Huskvarna säga mig om det är möjligt eller om vi helt enkelt får stanna kvar där vi är idag (Mälardalen)? Jag är extremt tacksam för all input.
- Vi letar hus, gärna 30-, 40- eller 50-tal, men det är ingen dealbreaker. Dock vill vi ha tillräckligt stor trädgård för lek och odling. Det måste vara ett fristående hus och inget radhus.
- Vi vill bo någonstans där det är lugnt, prydligt och familjevänligt. Bra skolor och engagerade föräldrar, etc.
- Det behöver absolut inte ligga i stan (skulle helst inte lägga mer än 2,5 miljoner, men i det avseendet är jag realist), men det får inte vara EPA-traktor runt korvmojen-bonnigt.
- Idealiskt sett skulle vi vilja bo någonstans där det går att köpa ett lite träligt och nedgånget hus hyfsat billigt, men där det finns förbättringspotential. Dvs, vi vill kunna sälja huset med vinst om kanske tio år. Så områden måste vara sådant att det lönar sig att rusta upp.
Vad tror ni?