• Aruba

    VILL inte gå på toa...

    Jag har en liten tjej på drygt tre år som varit utan blöja sen december. Det har gått jättebra, MEN nu på senaste tiden så vill hon helt enkelt inte gå i tid utan håller sig (väldigt tydligt, hon steppar runt, knyter benen etc),. När vi säger till henne att gå på toa så vill hon inte, utan hon rusar dit när hon redan småskvätt i underbyxorna. På förskolan är det värre, där kissar hon på sig istället.

    Vissa dagar är hon helt torr på förskolan, men ibland ligger 3-4 blöta ombyten och väntar.

    Jag har försökt att göra toabesöken till något positivt, köpt klistermärken som hon får när hon går (oavsett om hon går "i tid" eller inte, men för att belöna att hon går dit) håller henne sällskap på toa om hon vill det, lämnar henne ifred om hon vill det, tar med pixiböcker in, använder en toasång etc. Men, det känns inte som att det blir bättre, utan sämre. Det känns som att vi hamnar i en ond cirkel där vi tjatar när vi ser henne hoppa omkring jättenödig och hon blir mer och mer motståndare till att gå dit.

    Vi har haft stora problem med en otroligt dysfunktionell förskola med en extrem personalomsättning, vilket ledde till att hon höll sig från att bajsa på förskolan så till den grad att hon blev förstoppad och fick gå på tarmreglerande medel, så jag vill verkligen att hon går i tid för sin hälsas skull. Förskolan funkar bättre nu, men den förändringen är nylig, varför jag inte tror att det slagit igenom för min dotter (jag tror att hon fortafrande avhåller sig från att knyta an till nån i personalen då hennes erf är att de försvinner inom 3-6 månader...)

    Har någon av er ett tips på hur man kan vända detta?? Tacksam för alla råd...  

  • Svar på tråden VILL inte gå på toa...
  • Kattflickan

    Hej Aruba! Min dotter är ju också tre år och har helt nyligen blivit blöjfri. Ibland drar hon sig för att gå, om hon är inne i en lek. Jag brukar säga att jag vill ha sällskap när jag kissar och undrar om hon inte kan göra mig sällskap. Det funkar oftast. Nu var det nog två veckor sen det skedde nån olycka sist.

    Hur ni gör på dagis är knepigare. Kanske personalen kan fråga med jämna mellanrum?

Svar på tråden VILL inte gå på toa...