• Fvp
    Äldre 21 Apr 11:00
    1362 visningar
    10 svar
    10
    1362

    få henne att äta mer?

    Vår bebis på 3 1/2 månad har nyligen börjat äta althera och äntligen börjat acceptera flaskan. Enligt förpackningen så ska hon äta 180ml fem gånger om dagen. Problemet är att jag får inte i henne så mycket. Med råd ifrån BVC ska jag ge henne mat varannan timme. Men det är inte ens säkert hon vill ha då. Hon äter allt mellan 50-100ml per gång och är sen nöjd och spottar om man försöker ge henne mer. Finns det något man kan göra för att få henne att äta mer? 900ml per dag ska hon ju få i sig. Skulle hon kunna äta 100ml 9grr på en dag? Eller behöver jag oroa mig för att magsäcken krymper då? Nu låter jag säkert jätte trög men hur ska jag tänka och hur kan jag få henne att äta mer?

  • Svar på tråden få henne att äta mer?
  • Fvp
    Äldre 21 Apr 11:03
    #1

    Kan ju också tillägga att innan vi fått veta att hon har komjölksallergi så har hennes viktkurva varit fantastisk men ska nu börja höra tätare kontroller gör att se att hon fortfarande går upp som hon ska :) har alltså ammat henne innan men kör nu enbart flaska då hon vägrar bröstet. Så innan vet jag ju inte exakt hur mycket hon har ätit.

  • Äldre 21 Apr 11:06
    #2

    För det första är det som står på förpackningen inte lag, det är mer riktlinjer tagna ur nåt slags genomsnitt. Har du kollat hur mycket hon får i sig per dag? Hur ofta äter hon? Om hon äter lite och ofta så kanske hon äter tillräckligt.

  • Fvp
    Äldre 21 Apr 11:12
    #3
    Iowhannah skrev 2016-04-21 11:06:27 följande:

    För det första är det som står på förpackningen inte lag, det är mer riktlinjer tagna ur nåt slags genomsnitt. Har du kollat hur mycket hon får i sig per dag? Hur ofta äter hon? Om hon äter lite och ofta så kanske hon äter tillräckligt.


    Började med ersättningen för någon dag sen och pratade med BVC igår som sa att det var viktigt att hon fick i sig det hon skulle för att inte riskera att magsäcken krymper. Hon äter med 1 1/2 - 3 timmars mellanrum och ca 50-100ml åt gången. Sen 00.30 i natt har hon fått i sig 340ml. Kanske inte är så dåligt ändå? Känner mig lite smått hysterisk över detta då jag självklart vill att mitt barn ska må bra och växa som hon ska. :)
  • Äldre 21 Apr 11:14
    #4

    äh. Ta det lite lugnt och ge henne mat när hon är hungrig. OM viktkurvorna skulle börja dala så är det läge att försöka mer, men inte innan dess. Konstigt råd av BVC....

  • Fvp
    Äldre 21 Apr 11:18
    #5
    Lowika skrev 2016-04-21 11:14:12 följande:

    äh. Ta det lite lugnt och ge henne mat när hon är hungrig. OM viktkurvorna skulle börja dala så är det läge att försöka mer, men inte innan dess. Konstigt råd av BVC....


    Tack!! Känns så jobbigt att känna sig stressad över detta :( kan inte tänka på annat just nu än det här med maten. Då kör jag på i hennes takt och väntar till nästa BVC besök :) men tycker ni att jag ska hålla på att väcka henne för att äta? Har aldrig gjort det när hon ammade utan då fick hon bestämma helt när hon ville ha mat. Tycker ni att jag ska tänka likadant med ersättningen? :)
  • Äldre 21 Apr 11:40
    #6
    Fvp skrev 2016-04-21 11:18:16 följande:

    Tack!! Känns så jobbigt att känna sig stressad över detta :( kan inte tänka på annat just nu än det här med maten. Då kör jag på i hennes takt och väntar till nästa BVC besök :) men tycker ni att jag ska hålla på att väcka henne för att äta? Har aldrig gjort det när hon ammade utan då fick hon bestämma helt när hon ville ha mat. Tycker ni att jag ska tänka likadant med ersättningen? :)


    Gud nej, låt henne bestämma! Hon behöver ju sova också.
  • Äldre 21 Apr 12:40
    #7

    Tycker du ska låta henne bestämma tills det eventuellt visar sig att hon inte skulle gå upp i vikt. Man kan ju inte förutsätta att hon behöver mer bara för att hon inte följer "mallen". Försök inte laga något som inte är trasigt, ungefär

  • Fvp
    Äldre 21 Apr 13:08
    #8
    Lowika skrev 2016-04-21 12:40:40 följande:

    Tycker du ska låta henne bestämma tills det eventuellt visar sig att hon inte skulle gå upp i vikt. Man kan ju inte förutsätta att hon behöver mer bara för att hon inte följer "mallen". Försök inte laga något som inte är trasigt, ungefär


    Nej du har helt rätt! Kan inte tänka klart riktigt nu ???? jag kör på i hennes takt, hon har ju trots allt gått upp jätte bra hittills.
  • Äldre 21 Apr 13:13
    #9

    Man kan inte tvinga en bebis att äta mer än den vill ha. Ta det lugnt och fortsätt erbjuda så blir det nog bra snart. Dessutom, magsäcken är töjbar åt båda håll. Även om den krympt nu så kan den töjas ut igen.

  • Fvp
    Äldre 21 Apr 14:43
    #10
    Annelie 76 skrev 2016-04-21 13:13:24 följande:

    Man kan inte tvinga en bebis att äta mer än den vill ha. Ta det lugnt och fortsätt erbjuda så blir det nog bra snart. Dessutom, magsäcken är töjbar åt båda håll. Även om den krympt nu så kan den töjas ut igen.


    Nej det är sant :)

    Tack för era svar!! Känner mig mycket lugnare nu :)
Svar på tråden få henne att äta mer?