• liinaae

fästinghalsband och gravid

Hej! Nu börjar fästingarna dyka upp igen o vi har en liten hund hemma som vi haft seresto vet fästinghalsband på varje sommar, inga fästingar alls har hon haft då och hon tål halsbandet bra.

Fick hem årets igår o sambon la på det, men idag tog jag handskar på mig o tog av det pga så orolig! Orsaken: gravid i v.39. Har läst på så himla mycket men alla säger ju olika.. Hur tänker ni? Snart kommer ju bebis och då undrar jag också hur man ska tänka.. Vill ju verkligen inte få in fästingar som kan ha sjukdomar heller!!

(örthalsband o sånt naturligt verkar tyvärr inte bita på fästingarna på vår hund)

• Svar på tråden fästinghalsband och gravid
  • Jasmin Karlsson

Om du är orolig, bebisen kommer ju snart så kanske hunden inte hinner få några fästingar om den är utan halsbandet nån vecka? Eller har du hört talas om Bravecto och Nexguard? Tabletter som funkar jättebra mot fästingar! Ingen fara där heller att medlet kan komma åt en som gravid eller barn som rör hunden.

• Holma
    Jasmin Karlsson skrev 2016-04-21 14:15:28 följande:

Om du är orolig, bebisen kommer ju snart så kanske hunden inte hinner få några fästingar om den är utan halsbandet nån vecka? Eller har du hört talas om Bravecto och Nexguard? Tabletter som funkar jättebra mot fästingar! Ingen fara där heller att medlet kan komma åt en som gravid eller barn som rör hunden.

Fast är det bra att halsbandet sen när bebis är född då ?
  • Cyanea

Jag personligen skulle inte ha halsband på hunden. Det är rätt giftigt. Vad du kan göra är att vaccinera hunden mot fästingburna sjukdomar istället. 

• Jasmin Karlsson
    Holma skrev 2016-04-21 14:46:28 följande:
    Fast är det bra att halsbandet sen när bebis är född då ?
    Nej, det är det jag menar. Bebisar ska inte röra fästinghalsband, men de tabletter som finns förebyggande mot fästingar ger man till hunden att äta så det är inget som bebisen kan komma åt.
  • Jasmin Karlsson
    Cyanea skrev 2016-04-21 15:06:59 följande:

Jag personligen skulle inte ha halsband på hunden. Det är rätt giftigt. Vad du kan göra är att vaccinera hunden mot fästingburna sjukdomar istället. 

Man kan dock inte vaccinera mot anaplasmos, som är långt mycket vanligare fästingburen sjukdom än borrelia.
  • Cyanea
    Jasmin Karlsson skrev 2016-04-21 18:20:12 följande:
    Man kan dock inte vaccinera mot anaplasmos, som är långt mycket vanligare fästingburen sjukdom än borrelia.
    Nej, man får väl inte med samtliga sjukdomar. Men borrelia och TBE kan man väl vaccinera mot så vitt jag vet. 
  • amalie79

Menar inte att kritisera någon, vet jättemånga som använder det o liknande preparat men hade aldrig satt på min hund något jag själv måste ha handskar för att fixa med

• Kirsty

Vi slutade med halsbanden när jag väntade vårt första barn. Vi har flera hundar varav en sover i sängen. Har kört Effipro sen dess och varit nöjda, det är mannen som applicerar nu när jag är gravid igen men när det väl torkat in hanterar jag hundarna som vanligt.

När vi körde med halsband hade vi bara halsbanden på två av fyra hundar, effekten smittade till de andra två när de delade säng eller åkte bil, det säger ju endel om hur starkt det är...

• Cyanea

Jag är jättekluven i frågan, för jag håller i grund och botten med dig, Amalie79. Samtidigt har jag varit med om alldeles för många djur som blivit rejält sjuka av fästingar, så jag förstår djurägare som använder sig av halsbanden. Jättesvårt, det är verkligen pest eller kolera. 

• Jasmin Karlsson
    Cyanea skrev 2016-04-21 18:31:29 följande:
    Nej, man får väl inte med samtliga sjukdomar. Men borrelia och TBE kan man väl vaccinera mot så vitt jag vet. 
    Man kan inte vaccinera hundar mot TBE och borreliavaccinet har tveksamt värde (läkemedelsverket har gjort den bedömningen).
Svar på tråden fästinghalsband och gravid