• Anonym (Mamma ts)

    Livrädd för kejsarsnitt

    Har två barn sen tidigare som är födda vaginalt och har varit bra förlossningar. Men efter vändningsförsök ligger nr 3 helt fel och jag fick meddelandet om att vi ska försöka en gång till och annars boka in ett kejsarsnitt. Detta sades till mig som en klackspark. Jag har ju fött två barn innan, så jag kan väl inte ha någon förlossningsrädsla! Problemet är att kejsarsnitt skrämmer livet ur mig. Att få epidural är skrämmande, tanken på att bli uppskuren i magen får mig att svettas och skaka. Jag vet mycket väl att det handlar om vad som är bäst, men är rädslor rationella? Jag har nu inte sovit på två nätter och min man sa idag att mitt beteende skrämmer honom. Jag bara gråter och gråter. Igår sa jag att jag hatade detta barn och varje spark kändes som barnet gav mig ett elakt flin med orden "haha jag ligger inte där jag ska!" och det gjorde mig arg. Jag är arg, rädd och ledsen. Mest av allt är jag rädd. Jag har aldrig opererats eller ens brutit ett ben. Jag vet inte vart jag ska ta vägen just nu. Pratade med bm och hon sa att jag skulle lugna mig för vi skulle ju försöka vända en gång till. Lugna mig. Jag har på gränsen till panik. Hur ska jag kunna lugna mig? Jag måste ju börja bearbeta detta, acceptera och SEN finna lugn. Jag måste förstå att det är stor risk för kejsarsnitt. Hur kommer jag över min rädsla?

  • Svar på tråden Livrädd för kejsarsnitt
  • JiPe

    Hej! Jag har tyvärr inget lugnande att säga men vill berätta att jag är i en liknande situation. Jag väntar tvillingar (mina första barn) och det är ungefär 50% sannolikhet att det blir kejsarsnitt. Jag är också livrädd. Jag har sprutfobi och bedövningen i ryggen känns så otäck. Det finns massor jag oroar mig för som säkert är överdrivet och kom på att jag nog inte ska skriva allt här.. Vill ju inte skrämma upp dig mer hehe. Hoppas det finns någon med erfarenhet som kan skriva något lugnande istället. Jag har inte berättat om min rädsla för barnmorska eller läkare än.. Vet att man nog inte kan få lugnande heller, kanske lustgas?

  • Anonym (.)

    Rädslor är ju inte alltid rationella tyvärr.
    Jag har varit med vid många planerade kejsarsnitt och det är oerhört professionell personal som ser till att allt går bra. Jag skulle själv inte vilja föda med kejsarsnitt, men inte pga rädsla utan för att jag tycker om att föda vaginalt (även om jag är lite rädd för riskerna), samt jag vill hellre vara nyförlöst utan ett operationssår att ta hand om.
    Skulle jag däremot tvingas till snitt skulle jag lugnt kunna lita på att allt kommer gå bra.

    Det görs många snitt varje dag, och allt kommer gå bra. Är du säker på att det är epidural du skall få? Ofta ger man spinal bedövning vid planerade snitt. Det är en väldigt tunn nål och gör inte ont alls (tycker jag själv som provat).

    Under snittet kommer du känna att de håller på vid din mage, men du känner ingen smärta. Ungefär som tandläkarbedövning.

    Kanske finns det möjlighet för dig att få prata med narkosläkare innan, och även en förlossningsläkare?
    Försök att identifiera exakt vad det är du är orolig för. Smärta? Huvudvärk? Annat?

  • hinken

    KS är mkt bättre än vaginal förlossning. Du kommer få ett planerat KS, det kommer gå lungt till, extremt få risker, en rutinoperation. Mkt bättre än att få hela underlivet sönderstyckat. Bättre för din mans njutning också eftersom ni kommer kunna återgå till att ha sex mkt fortare. Lycka till!

  • mamaleona

    Vad har du för veckor nu? finns ju chans han/hon svänger sig spontant ännu. OM det är sätesläge kollas väl även där upp pelvimetri (dvs bäckenet) samt babys storlek o man kan som omföderska föda vaginalt om helheten är ok (så är det här i finland iaf). Försök sitta fyrfota men med armbågarna ner på golvet så att rumpan är högre upp om kvällarna ca 20-30min, denna ställning kan hjälpa till att babyn svänger sig rätt. Hälsn en bm

  • mamaleona

    Vad har du för veckor nu? finns ju chans han/hon svänger sig spontant ännu. OM det är sätesläge kollas väl även där upp pelvimetri (dvs bäckenet) samt babys storlek o man kan som omföderska föda vaginalt om helheten är ok (så är det här i finland iaf). Försök sitta fyrfota men med armbågarna ner på golvet så att rumpan är högre upp om kvällarna ca 20-30min, denna ställning kan hjälpa till att babyn svänger sig rätt. Hälsn en bm

  • Anonym (Mamma ts)

    Det är fler risker med kejsarsnitt än vaginalt, så det är lögn.

    Det är en fantastisk upplevelse att föda barn. Att känna hur kroppen arbetar är helt underbart! Jag är rädd för att bli bedövad och inte känna min kropp. Jag är rädd för att bli uppskuren och är rädd för infektionsrisk. Jag känner både rädsla och stor sorg över att bara bli presenterad ett barn, att inte få föda det. Känner hat mot barnet just nu. Vill inte vara med längre. Men måste ju. Och det skrämmer mig. Att bli sövd känns ännu värre.

  • Anonym (Mamma ts)
    mamaleona skrev 2016-04-21 14:21:00 följande:

    Vad har du för veckor nu? finns ju chans han/hon svänger sig spontant ännu. OM det är sätesläge kollas väl även där upp pelvimetri (dvs bäckenet) samt babys storlek o man kan som omföderska föda vaginalt om helheten är ok (så är det här i finland iaf). Försök sitta fyrfota men med armbågarna ner på golvet så att rumpan är högre upp om kvällarna ca 20-30min, denna ställning kan hjälpa till att babyn svänger sig rätt. Hälsn en bm


    Är i v.37.

    Hur menar du fyrfota? Sitta på huk och luta sig framåt med armbågarna i golvet? Eller sitta på knä?
  • hinken
    Anonym (Mamma ts) skrev 2016-04-21 14:24:33 följande:

    Det är fler risker med kejsarsnitt än vaginalt, så det är lögn.

    Det är en fantastisk upplevelse att föda barn. Att känna hur kroppen arbetar är helt underbart! Jag är rädd för att bli bedövad och inte känna min kropp. Jag är rädd för att bli uppskuren och är rädd för infektionsrisk. Jag känner både rädsla och stor sorg över att bara bli presenterad ett barn, att inte få föda det. Känner hat mot barnet just nu. Vill inte vara med längre. Men måste ju. Och det skrämmer mig. Att bli sövd känns ännu värre.


    Du lär ju inte bli sövd utan kommer snarare få epidural. Läs på lite kanske det blir lättare att förhålla sig positiv till beskedet. Man kan naturligtvis föda ett barn i säte vaginalt också, om du nu verkligen insisterar på sfinkterruptur och oförmåga att hålla in din avföring. 
  • Anonym (Mamma ts)
    hinken skrev 2016-04-21 14:31:52 följande:

    Du lär ju inte bli sövd utan kommer snarare få epidural. Läs på lite kanske det blir lättare att förhålla sig positiv till beskedet. Man kan naturligtvis föda ett barn i säte vaginalt också, om du nu verkligen insisterar på sfinkterruptur och oförmåga att hålla in din avföring. 


    Inte någonstans har jag skrivit att jag vill föda vaginalt om barnet ligger i säte. Jag har skrivit att jag vet att kejsarsnitt är det bästa, och jag försöker acceptera detta, men det är svårt när man är så rädd. Jag har läst på. Jag har fött två barn tidigare och läst om akut och urakut ks inför dem. Men då har jag känt mig trygg då agendan ändå varit vaginal förlossning. Att veta redan innan att det kommer att bli ks, skrämmer verkligen livet ur mig. Sen vet jag inte varför du vill skrämma mig med att vaginal förlossning i säte automatiskt skulle innebära skador för mig. Så behöver det inte alls bli, dock finns risken och alternativet att föda vaginalt med säte är inte ens aktuellt.
Svar på tråden Livrädd för kejsarsnitt