• Juliiiiiia93

Hur funkar allt med gravidpenning?

Hej! Behöver hjälp.. är gravid med första barnet och det är väldigt tidigt.. men jag har några funderingar ang föräldrarpenning.

Jag hade en fastanställning inom hemtjänsten men sa upp mig där i Mars pga att jag inte klarade av det av olika anledningar.. och fick jobb på en städfirma som timvikarie.. allt var bättre än det jag hade..
    Nu är det såhär att jag råkade bli gravid mitt i allt det här och min uppsägning är klar 31 april.
    Jag pratade med min nya arbetsgivare och hon försökte ge mig råd ang detta eftersom dom räknar på FP på dom senare 6 månaderna jag har jobbat och det kommer alltså bli på min timanställning på nya jobbet.. Jag beräknar Bf i slutet på december.
    Är det någon som har något tips på hur jag ska göra i denna situation.. man vill ju såklart kunna få ut så hög FP som möjligt..

• Svar på tråden Hur funkar allt med gravidpenning?
  • Långbenopluto

Ja, du... inte så smart att säga upp sig innan man har annat jobb att gå till.

Du bör jobba så mycket som möjligt innan du får barn för att få så hög FP som möjligt.

• viseversa

Du får helt enkelt inse att du gjorde ett misstag när du sa upp ett fast jobb innan du hade ett annat. Du får hopps du får jobba massa timmar det närmaste halvåret så du jobbar upp din fp.

• Juliiiiiia93

Jo det är ju en självklarhet! men som det står i inlägget så bytte jag från en fastanställning till en timanställning för att jag själv skulle må bra och inte gå in i väggen. och därimellan råkade jag bli gravid.

• viseversa
    Juliiiiiia93 skrev 2016-04-21 17:17:00 följande:

Jo det är ju en självklarhet! men som det står i inlägget så bytte jag från en fastanställning till en timanställning för att jag själv skulle må bra och inte gå in i väggen. och därimellan råkade jag bli gravid.

Ja och då får du stå ditt kast att få låg ersättning när du sen får barn.
  • viseversa

Btw tror jag det är ändrat till 8mån från 6mån. Kolla upp det. Kan ju vara bra att veta hur det ligger till.

• Anonym (Pluggande)

Hej jag har också en fråga hur räknar man inkomsten? För jag pluggar och jobbar timmanställd/vikarie men de brukar vara snitt Max 20h i månaden.(så de ju inte direkt mycket)

Men räknas pluggandet som inkomst? (Läser på CSN)

Och om inte vad är den LÄGSTA föräldrarpenningen man kan få?

• Ballerinan
    Anonym (Pluggande) skrev 2016-04-22 08:57:02 följande:

Hej jag har också en fråga hur räknar man inkomsten? För jag pluggar och jobbar timmanställd/vikarie men de brukar vara snitt Max 20h i månaden.(så de ju inte direkt mycket)

Men räknas pluggandet som inkomst? (Läser på CSN)

Och om inte vad är den LÄGSTA föräldrarpenningen man kan få?

Din penning är baserad på det du jobbade innan CSN. Lägsta är 180kr per dag.
  • Anonym (Pluggande)

Om man nu skulle få de lägsta 180kr ska man då skatta också eller är de redan skattad?

Ballerinan skrev 2016-04-22 09:03:41 följande:

Din penning är baserad på det du jobbade innan CSN. Lägsta är 180kr per dag.

Svar på tråden Hur funkar allt med gravidpenning?