• josefine03

benvärk, vad kan det bero på?

Hej!

Jag är 19 år gammal och har haft värk i mina ben (vaderna) sedan nästan 2 veckor tillbaka. Det började i den vänstra foten och innan dess hade jag haft värk i en tå på den foten rätt länge, sedan vaknade jag en morgon med värk i foten sedan har det spritt sig därifrån. Värken gick två dagar senare ända upp till knäet och jag gick till vc och sköterskan där misstänkte en stukning speciellt eftersom det inte syns någonting på själva foten eller benet - inga blåmärken eller svullnad eller någonting och om man har stukat syns det tydligen inte alltid utanpå. Men eftersom smärtan strålade så långt så var hon inte säker ändå på att det var en stukning. 
    Det gick någon dag till och smärtan spred sig till högerfoten också och sedan ända upp till högerknäet och ibland strålar smärtan ända upp ovanför knäna till och med.
    Jag gick till vc igen och läkaren där misstänkte inflammation och jag fick ge blodprov som jag väntar på svar om nu. Fick även värktabletter utskrivna på recept (naproxen). 
    Smärtan kommer liksom i vågor väldigt mycket men den finns där hela tiden. Då och då gör det riktigt ont i någon timme eller mer och sedan mindre ont. Jag skulle beskriva smärtan som krampande när den är som värst och annars molande kanske. Den krampande känslan kan vara kvar i flera timmar eller hela dagen. Det gör mest ont då jag står och går men även då och sitter och då jag ska sova på natten, alltså då jag ligger ner, har det börjat göra riktigt ont nu också av någon anledning. Jag har inte gjort någonting speciellt och jag brukar aldrig träna så det är inte träningsvärk. Kan även tillägga att jag hade detta första gången förra vintern fast verkligen inte såhär intensivt. Smärtan var även då i mina smalben fast inte i fötterna alls då och den höll i sig i lite mer än 2 veckor kanske. Jag gick även till vc då fast av en annan anledning men passade på att nämna denna smärtan och fick endast höra att "man kan inte ha ont i smalbenen av någon annan anledning än om man har tränat" och det var allt. Dom kollade inte ens på mina ben. 
    Jag skulle nu vilja veta vad det kan bero på, om någon annan har haft samma sak och vad du då har fått veta att det var? Har googlat runt lite men allt jag har hittat som inte har med träning att göra är uttorkning och jag dricker vatten varje dag så är definitivt inte uttorkad. Jag vill även veta om jag borde vara försiktig med att gå mycket, kan det vara skadligt? Jag måste ju liksom gå i skolan men läkaren sa inget om ifall jag inte ska gå mycket och jag glömde fråga det tyvärr.

• Svar på tråden benvärk, vad kan det bero på?
  • Ewald01

Hej!

Har du också startat en annan tråd kring detta? 

Jag hittade det här:

www.schmerzen-forum.de/beinschmerzen_diagnose_symptome.html

Wenn Sie Schwellungen an beiden Beinen und Füßen haben, die mit pochenden Beinschmerzen einhergehen, kann dies an Gewebewassersucht (Ödem) liegen, was u.a. durch Herzprobleme und Nierenkrankheiten hervorgerufen wird.

Benvärk kan under vissa omständigheter bero på bland annat hjärtproblem.

Men med 19 bör man inte ha hjärtproblem ännu ...

• Ewald01

Möjligt orsak:

Weiter häufige Ursachen von akut auftretenden Gliederschmerzen sind Sportverletzungen, Überbelastungen beim Sport, langfristige Fehlhaltungen des Körpers (Fußfehlstellungen, unterschiedlich lange Beine, zu langes Arbeiten am Computer, ungünstige Arbeitsplatzbedingungen, usw.).

www.netdoktor.de/symptome/gliederschmerzen/

Alltså felbelastning, överbelastning osv. ....

... försök t.ex. gå barfota osv. ... blir det bättre då?
Svar på tråden benvärk, vad kan det bero på?