• Anonym (Nojig)

Slag mot halsen farligt?

Sonen 2 1/2 år satt i mitt knä och kastade sig bakåt och jag fick hans huvud mot min hals. Gjorde ont och efter detta känns det obehagligt i halsen och jag låter lite hes. Andas vanligt tror jag men är orolig och upplever stundtals att jag inte alls andas bra. Känns mest som jag blivit förkyld i halsen. Svullen, öm och tjock.

Farligt?

• Svar på tråden Slag mot halsen farligt?
  • Anonym (kolla upp)

Det kan bli sprickor på halsbrosken, eller svullnad i mjukdelarna. Har man riktig otur kan man även få epiglottit.
    ec.talola.com/epiglottit

Känner du heshet, svullnad och obehag så bör du söka akut. Ring 1177 om du är osäker.

• volvo142

ring 1117 hes och sådär låter inte bra i mina öron men är inte utbildad som dom är..

• Anonym (Nojig)

Pratade med min mamma i telefonen och hon tyckte inte jag lät hes. Kanske inbillar mig det då det känns obehagligt. Inga problem att andas men det känns lite som jag blivit förkyld i halsen typ. Men andas normalt. Gör inte ont att svälja. Detta hände för ca 1 1/2 timme sedan nu.

Är ensam med två små barn. Ingen att ringa hit som barnvakt. Ringer jag 1177 lär de väl vilja ha in mig och det funkar inte ju.

Kan det vara allvarligt? Är det alltid så vid slag mot hals? Kan jag dö i sömnen?

• Anonym (Nojig)

Känns som när man är förkyld. Det liksom bränner/svider kring halsmandlarna.

• Anonym (kolla upp)
    Anonym (Nojig) skrev 2016-04-21 20:31:17 följande:
    Pratade med min mamma i telefonen och hon tyckte inte jag lät hes. Kanske inbillar mig det då det känns obehagligt. Inga problem att andas men det känns lite som jag blivit förkyld i halsen typ. Men andas normalt. Gör inte ont att svälja. Detta hände för ca 1 1/2 timme sedan nu.

Är ensam med två små barn. Ingen att ringa hit som barnvakt. Ringer jag 1177 lär de väl vilja ha in mig och det funkar inte ju.

Kan det vara allvarligt? Är det alltid så vid slag mot hals? Kan jag dö i sömnen?
    Sannolikt kommer allt gå bra, och du kommer känna av lite i några dagar för att sedan bli helt bra. Detta är ju dock bara en gissning eftersom ingen kan veta utan att undersöka dig om du fått någon skada. Jag skulle nog själv ha stannat hemma i din situation.
  • Anonym (Nojig)

Nä jag förstår till fullo att familjeliv inte är detsamma som en läkarundersökning

Men jag är orolig och ensam. Blir ännu mer rädd pga ensamheten. Att jag ska dö i sömnen inatt.

• Anonym (Nojig)

Någon som fått slag mot halsen och allt gick bra?

• Anonym (Nojig)

Googlat (såklart) och blev inte klokare. Det står ex att hosta inte är ett gott tecken. Då känner jag hur det killar i halsen och nu torrhostar jag lite då och då. Blev sämre när jag läste. Hitta inget lugnande.

• Anonym (kolla upp)

Om du tål ipren kanske du kan ta någon tablett. Det är ju lite inflammationshämmande, och det är väl mest troligt att det blivit lite svullet och inflammerat just där slaget träffade.

• Lilla Gs mamma

Ring 1177 för bedömning. De kan ju inte bestämma att du ska åka in, men om de rekommenderar det - kan du ta med barnen?

Svar på tråden Slag mot halsen farligt?