• Kahxz

    Tre barn tätt, svårare eller lättare?

    Någon som har tre barn tätt här? Tänker om det är lättare att ha två barn redan när man får en bebis, då de kan underhålla varandra medan bebis måste ammas eller bytas på osv? ????
    Jag har ju en snart 3-åring och han har ju bara mig och jag ska leka, jag ska hämta, jag ska titta, jag får inte gå osv. Kom då på tanken om det skulle vara annorlunda om han hade haft ett syskon att umgås med eller om det tvärtom hade varit värre och att de hittat på hyss eller passat på att attackera varandra hej vilt så fort man byter blöja eller något ???? Hade varit intressant att höra era erfarenheter ????

  • Svar på tråden Tre barn tätt, svårare eller lättare?
  • Annelie 76

    4 år emellan är inte tätt. Däremot brukar det sägas att 3-4 år mellan är idealet, den stora är hyfsat självgående men ändå liten nog att leka med småsyskonet. Min son var 3 när han fick en lillebror. Det har funkat bra men han har tyckt lillebror är tråkig som inte vill leka, det är först nu när lilla är 1,5 år som de gör det. Fast lillebror förstör mest...

  • Treantrean

    Jag har drygt 1 1/2 mellan de första två och fick trean när den yngsta var 3 1/2. Det var toppen, men det beror mest på att de stora är bästa kompisar och sällan bråkar. Har vänner med liknande konstellationer där det varit jättejobbigt eftersom syskonen varit i luven på varandra konstant.

    Kontentan är ju att det beror på, som alltid.

  • Kahxz

    Menade alltså att jag har en snart 3-åring och en bebis på över ett halvår så det är lite mer än 2 år mellan dem. Tänkte om storasyskonet hade haft ett syskon att umgås med istället att leka med medan jag ammar bebis eller så. Eller om det tvärtom blivit jobbigare.

Svar på tråden Tre barn tätt, svårare eller lättare?