• Anonym (Kandolin)

Lämnad utan förklaring efter flera år, normalt?

I nyår blev jag lämnad av min tjej efter typ 5½ år tillsammans. Enligt mig och vad hon sa så var typ "allt" perfekt. Vi hade bott ihop i 2 år och planer för framtiden men det har väl alla?
    Vi bråkade aldrig utan hade det bra. Jag tror att jag är en otroligt kärleksfull och omtänksam människa som alltid finns där vid behov, kan jag aldrig komma ihåg att jag har gjort något som sårade henne osv...

I höstas hade vi tillfälligt mycket att göra med våra jobb och jag kände att något inte verkade stå bra till. Då menar jag inte att vi bråkade efter jobbet och skrek på varandra utan att vi inte hade lika många mysiga middagar i veckan, det hade vi under sommaren och tidigare, jag framförde mina tankar men fick förklarat för mig att allt var lika bra som tidigare. Min kärlek var det inget fel på men fritiden bestod av mycket tankar på jobbet då jag hade ny chef med speciellt synsätt, jag letar nya jobb för att få det bättra och framför återigen att det inte kändes bra mellan oss, jag föreslår att vi åker iväg under höstlovet för att komma ifrån vardagen men åter igen är "allt bra" och vi kan inte åka iväg för att vi ska träffa kusin till henne... Veckorna går och till slut så frågar jag om hon älskar mig som tidigare eller om det har hänt något, får förklarat att det är som vanligt och vi planerar in julmiddag med hennes föräldrar... Sen precis innan nyår så gör hon slut.

Hon vill inte prata om det, ger först förklaringen X sedan förklaringen Y, vill absolut inte ge det någon chans, säger att hon har "gett upp".

Detta är mitt första riktigt seriösa förhållande, tidigare har mina förhållanden tagit slut på sämre och bättre sätt men då är det oftast när förhållandet har varit kort och vi märker att vi inte passar för varandra. Jag har förstått att det är helt slut mellan oss, jag önskar inte tillbaka henne på grund av sättet hon behandlat mig...
    Men jag förstår inte, är det vanligt att bli lämnad på detta sätt trots att det fungerade "bra"? Jag är rädd för att inte orka lägga energi på ett nytt förhållande i framtiden då dessa år känns helt bortkastade? Jag skriver detta utan att fälla en tår men känner mig tom på insidan. 

Är det vanligt att bli lämnad utan förklaring?

• Svar på tråden Lämnad utan förklaring efter flera år, normalt?
  • Carambolan

Antagligen tyckte hon inte att det var särskilt bra innan. De flesta brukar inte gå från "bra" till "göra slut" i en tvärvändning. Många människor är tyvärr dåliga på att kommunicera och går hellre och ältar saker i smyg istället för att diskutera problem. Ledsen för din skull, hoppas att din nästa partner är bättre på att snacka om saker.

• Anonym (P)

Verkar som du kände av att det inte var bra men av någon anledning ville eller klarade hon inte av att prata om det. Hon låter på din beskrivning inte som så bra på att kommunicera. Så det kanske var lika bra? Jag insåg efter vi fick barn att något av det viktigaste är att kunna prata med varandra, berätta vad man känner och få resonera om saker med varandra. Vi är nu skilda. Tur ni inte hann längre kanske?

• Virrepannan

Jag var med om samma sak för snart tre månader sen. Vårt förhållande varade inte lika länge, men han hade lämnat sitt ex och deras nyfödde son på liknande sätt. På tio dagar förändrades han fullständigt, och sen tog det 1,5 månad av nästan total tystnad från hans sida innan han tog sitt pick och pack och flyttade, skickade ett sms med nån förklaring.. Jag hade, precis som du, frågat sönder honom om allt var bra och varför han slutat prata och röra vid mig. Men han dementerade bara och sa att det inte var något.

Min erfarenhet av detta är att det nog var lika bra att det blev som det blev. Även om jag var kanonkär i honom trots allt, så är det svårt att leva med någon som inte kan kommunicera..

Ta hand om dig!

• Anonym (Sad)

Det kan inte vara någon annan inblandad?

Svar på tråden Lämnad utan förklaring efter flera år, normalt?