• lilla mej

sydafrika, ar det att MASTE med vacinationer eller bara rekomenderat?

min sambo ska aka tre veckor till sydafrika i sommar (med jobbet) och jag funderar pa att folja med i 2 veckor. Min STORA fraga ar nu maste jag ta SPRUTOR!!! (jag har extrem fobi)
    Ar det nagon som har varit dar och var ni tvugna att vaccinera er?
    Det kommer typ att vara i turistomraden, men endel safari turer med.

• Svar på tråden sydafrika, ar det att MASTE med vacinationer eller bara rekomenderat?
  • Tingilya

Rekommenderade vaccinationer
    Resenärer som enbart vistas i stadsmiljö
    · Sydafrika Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (smittsam gulsot). Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot kolera/turistdiarré.

Resenärer som vistas i stadsmiljö, gör dagsturer eller vistas på turistorter
    · Sydafrika Polio-, stelkramps- och difteri-vaccinationerna ses över. Skydd mot hepatit A (smittsam gulsot). Till vissa riskgrupper dessutom: vaccin mot kolera/turistdiarré.

Malaria
    · Sydafrika Profylax med malariatabletter kan komma ifråga! Kontakta en vaccinationsmottagning för närmare information!

Myggskydd
    · Sydafrika Mygg kan sprida sjukdomar som t.ex. malaria. Om Du har mygg i Din omgivning - använd alltid myggstift/spray på fria hudytor! Långärmad skjorta och långbyxor minskar ytterligare risken för myggbett. Vid övernattning på landsbygd eller i djungel bör Du även använda ett impregnerat myggnät som skydd.

• lilla mej

tack hmmm forstod inte om det ar lag pa att vacinera sig eller bara rekomendationer.
    har du rest i syd afrika sjalv?

• Tingilya

Nä, det e inte lag, det e rekommendationer. Jag tror det e ganska viktigt att göra det dock, annars riskerar man att åka på nåt man inte vill ha.
    JAg har inte vart i sydafrika.

• Jorryn

OK...detta är bara MIN personliga uppfattning...men jag skulle ABSOLUT vaccinera mig!(Jag var i Syd Afrika sommaren 2001....)

• Superhönan

Varför inte ringa en vaccinationscentral?

• lilla mej

jo jag det skulle jag kunna men ville bara se om nagon har visste. Jag fick bara for mig att det var lag pa att ha vaccination mot yellow fever annars fick man inte komma tillbaka in i europa??? eller har jag drommt det?

• Tingilya

Obligatoriska vaccinationer
    · Sydafrika Gula febern-vaccinationen krävs om Du anländer från vissa länder i Afrika eller Sydamerika.

• lilla mej

japp trodde val det..

det far bli heliga canarieoarna med tjejligan for min del i sommar

Klart jag inte aker om det skulle vara en stor risk for sjukdommar, men aker hellre till stallen dar jag kanner mig saker an tar dessa onda elaka j..la sprutor
    jag reste genom thailand pa vara jorden runtresor utan en enda spruta...och det gick fin fint jag ringde runt till varje lands ambasad och kollade vad riskerna var...

• Sirlig

Kolla upp var ni ska åka och vilken årstid det är där. I vissa områden och under vissa perioder på året behöver man äta malariatabletter när man ska till Sydafrika, men inte alltid om ni typ bara åker till storstäderna och liknande. Sydafrika är FANTASTISKT!!!! så ha en så fin resa! Jag är SÅÅÅÅ avundsjuk på er! (fast jag åker till Kina nästa vecka, så det är inte så synd om mig... )

• 82an

Jag har rest runt i sydafrika 2ggr (helt underbart land föresten) och jag har aldrig behövt vacinera mig och inte har jag blivit sjuk heller

Svar på tråden sydafrika, ar det att MASTE med vacinationer eller bara rekomenderat?