• känsligo1

Insemination för ensamstående vill ha kontakt med tjejer som ska skaffa barn skälv!

Ligger här i min säng och ska snart till jobbet, har inte samma känsla som igår. Har en väldigt stor längtan att skaffa fler barn. Men har ingen partner. Har skjutit frågan framför mig ett bra tag eftersom jag i första hand vill hitta en partner! Men ringde och kollade upp och fick mer information igår! Fick svaret för gammal för den ena kliniken och då är jag 39 år för åldersgränsen är 40. Men sen ringde jag vidare och där var åldersgränsen 42-43. Så det förändrade mitt tankesätt och börjar genast känna beslutsångest hur jag ska jag göra. Ska jag sätta igång själv eller ska man vänta på partner! Men då kanske man står där tillslut själv utan partner och barn! Är det någon som gjort detta som ensamstående eller är i samma banor eller som har satt igång utredningen får gärna höra av sig! Skulle vara kul att höra andras tankebanor.

• Svar på tråden Insemination för ensamstående vill ha kontakt med tjejer som ska skaffa barn skälv!
  • Febl

Nu har jag en annan bakgrund än din (min son dog och min man lämnade mig...) men i mitt fall, 37 år, kände jag att jag inte kunde vänta på att bli redo för en man igen, sedan hitta honom och sedan vara tillsammans tills det känns som en bra idé att skaffa barn. Det är såklart en sorg att inte få ha "hela paketet" igen men barn har man bara lyckan att kunna få en begränsad tid, en relation resten av livet. Nu gravid i v. 21.

• känsligo1

Okej fy vad hemsk att ha förlorat ett barn! Så har full förståelse att du vill skaffa ett barn till. Var det i Damnark du gjort det? Är det krångligare där! Blev till och med rekommenderad att göra inseminationen i Danmark att priset var lägre där! Hur känns det att gå igenom allt själv? Vad säger omgivningen? Grattis förresten! ????

• Febl

Tack!

Jo, det är så vidrigt och förkrossande att mista sitt barn att det liksom inte går att förklara.

Jag gjorde min insemination i dk eftersom det i december fortfarande inte var tillåtet i Sverige. Och vad jag hört är det fortfarande det enklaste sättet. Inga köer, otroligt tillmötesgående och omtänksamma och väldigt proffsiga. Jag var på en klinik som heter Vitanova och rekommenderar den varmt. Nu bor jag iofs i Skåne så jag har nära, men utöver det argumentet tyckte jag inte på något sätt att det var krångligt, tvärtom!

Kostnaden var helt ok, ingen aning om vad det kostar i Sverige?

Jag tänkte igenom mitt beslut otroligt noggrannt under en längre tid och sökte all info jag kunde för att känna mig säker.

Att gå igenom det själv är såklart sorgligt, men tröstar mig med att jag känner mig stark och modig :)

Alla runt mig vet ju vad jag gått igenom, så min omgivning är mycket glada och stöttande!

Berättar gärna mer i privat meddelande om du har frågor!

• Kasperina

Jag och sonens pappa separerade strax innan jag fyllde 41 och jag påbörjade första syskonförsöket tre veckor senare. Jag har aldrig ångrat mig, även om det var några saker som blev lite tuffare än jag tänkt på. 

Jag blev sjukskriven med ansträngningsförbud i v28 och fick även åka in akut flera gånger vilket gjorde att sonen inte fick sova hos mig vilket naturligtvis var jättejobbigt. Det gäller också att man har bra backup när man blir sjuk. I övrigt vet man ju vad man ger sig in på när det inte är första barnet så man är inställd på att det blir tufft.

Dottern är nu 3,5 år

• känsligo1

Jag blir så glad av att höra att det finns så tuffa o starka tjejer och jag ska ringa nästa vecka så de får börja med utredning! Känner mig nervös men känslan är så stark! Skulle verkligen vilja ha en partner men har ingen tid att vänta på detta!????

• Febl

Tack för dina fina ord!!

Roligt att höra att du drar igång (och att vi varit till hjälp i din process)!

Berätta gärna hur det går för dig!

PS: min insemination "tog" på första försöket så ibland går det riktigt enkelt och snabbt, hoppas det för dig också! :)

• känsligo1

Hej! Jag ska kolla upp vilken klinik som går fortast! Ska berätta mer när allt kommit igång!???? Känner mig glad och nöjd att jag äntligen beslutat mig hoppas nu allt går bra med utredningen också!

• fantasilös90

Detta är något jag själv tänkt på att vilja göra då jag också har barnlängtan och har haft de rätt länge nu och blir ju inte precis yngre (25 men blir 26 om 5 mån), men killar verkar inte direkt gilla mig om man säger så pga mitt utseende.

Hur mycket tror ni att det kan kosta föresten?

• Kasperina

Kostnaden beror helt och hållet på vilken klinik du väljer, hur långa resor du har, hur många försök som krävs, om du behöver några behandlingar mm.

Jag hade turen att lyckas på första försöket två gånger (första slutade med MA) och la ut ca 23000 totalt inkl insemination, flyg, tåg, läkarundersökningar etc. Då åkte jag till Köpenhamn från Stockholm och använde inga behandlingar.

• Febl

"Min" klinik var bland de dyrare och jag valde öppen donator (kostar mer), trots detta kostade det inte mer än ca 9000 kronor. Men då bor jag som sagt i Skåne.

Några direkta utredningar har jag inte varit med om, det görs ett journalsamtal (kan göras via tele), ett telesamtal kring donator som för mig gjordes dagen innan insemination (dagen då jag fick äl och ringde in och bokade min tid) samt jag fick i förväg skicka in prover som jag tog hos min barnmorska (samma prover som de tar på gravida så därmed kostnadsfritt. I alla fall för mig, kanske annorlunda på andra ställen).

Svar på tråden Insemination för ensamstående vill ha kontakt med tjejer som ska skaffa barn skälv!