• 3skruttar

Föräldrarlediga/förskoleklass Nacka kommun, vad gäller?

Hej,
    Har en fråga till er som är föräldrarlediga i Nacka kommun och har barn som går i förskoleklass, hur många timmar per dag och vecka får barnet vara på skola/fritids? Får ni fördela tiden hur ni vill? Vilken tid måste ni hämta barnet om dagarna?
    Om ni har delad vårdnad vilka tider är det som gäller då?
    Tack för svar!! :)

• Svar på tråden Föräldrarlediga/förskoleklass Nacka kommun, vad gäller?
  • Holma
    3skruttar skrev 2016-04-22 12:17:35 följande:

Hej,
    Har en fråga till er som är föräldrarlediga i Nacka kommun och har barn som går i förskoleklass, hur många timmar per dag och vecka får barnet vara på skola/fritids? Får ni fördela tiden hur ni vill? Vilken tid måste ni hämta barnet om dagarna?
    Om ni har delad vårdnad vilka tider är det som gäller då?
    Tack för svar!! :)

Förskoleklasser har ju sina tider o fritids har inte fl . Nu bor inte jag i den kommunen men förskoleklass går ju typ 8.00-14.00 varje vardag
  • MajaVira

www.nacka.se/web/barnomsorg_utb/fritidshem/regler/Sidor/default.aspx

Vistelsetiden beräknas på arbetstid/studier samt resa till och från arbetet/studieplatsen. Om du har en schemalagd arbetstid beräknas en genomsnittlig veckoarbetstid.
    Föräldralediga och arbetssökande har rätt till en vistelsetid på högst 10 timmar/vecka. För dig som kombinerar föräldraledigheten med arbete/studier finns mer information nedan.

• 3skruttar
    Holma skrev 2016-04-22 12:50:21 följande:
    Förskoleklasser har ju sina tider o fritids har inte fl . Nu bor inte jag i den kommunen men förskoleklass går ju typ 8.00-14.00 varje vardag
    I Nacka får man ha barnet på fritds 10 tim/vecka. Det jag efterfrågar är hur tiderna har blivit i praktiken för de som är föräldrarlediga i Nacka kommun.
  • 3skruttar
    MajaVira skrev 2016-04-22 12:56:13 följande:

www.nacka.se/web/barnomsorg_utb/fritidshem/regler/Sidor/default.aspx

Vistelsetiden beräknas på arbetstid/studier samt resa till och från arbetet/studieplatsen. Om du har en schemalagd arbetstid beräknas en genomsnittlig veckoarbetstid.
    Föräldralediga och arbetssökande har rätt till en vistelsetid på högst 10 timmar/vecka. För dig som kombinerar föräldraledigheten med arbete/studier finns mer information nedan.

Tack!! :) Men detta är jag fullt medeveten om.

Undrar som sagt hur det har blivit för dem som är förädrarlediga. Hur många timmar per dag blev det i skola/fritids, hur får man fördela tiden och vilken tid var ni tvugna att hämta?
  • Holma
    3skruttar skrev 2016-04-22 13:04:46 följande:
    I Nacka får man ha barnet på fritds 10 tim/vecka. Det jag efterfrågar är hur tiderna har blivit i praktiken för de som är föräldrarlediga i Nacka kommun.
    Varför ska man ha fritids när man bara är hemma o dom går i skolan hela FM ?
  • magelita80
    Holma skrev 2016-04-24 15:08:48 följande:
    Varför ska man ha fritids när man bara är hemma o dom går i skolan hela FM ?
    För att barnet behöver det. När min son började förskole klass så var tiderna i skolan 8.30-14.00. I början så var han på fritids till 15.00 men det tog en timme och få honom därifrån för ingen av hans kompisar skulle hem. Inte lätt att gå runt med en unge på 10 kg i famnen i en timme. Förlängde sedan till kl 16 och då gick drt mycket lättare. Inte för att det har med tråden art göra...
  • Holma
    magelita80 skrev 2016-04-24 15:15:10 följande:
    För att barnet behöver det. När min son började förskole klass så var tiderna i skolan 8.30-14.00. I början så var han på fritids till 15.00 men det tog en timme och få honom därifrån för ingen av hans kompisar skulle hem. Inte lätt att gå runt med en unge på 10 kg i famnen i en timme. Förlängde sedan till kl 16 och då gick drt mycket lättare. Inte för att det har med tråden art göra...
    Då har nog barnet väldigt tråkig hemma o behöver mera aktivitet av föräldrarna
Svar på tråden Föräldrarlediga/förskoleklass Nacka kommun, vad gäller?