• Ca_rr_o87

tabletter mot illamående

Hej, jag är gravid i vecka 7 och har börjat må väldigt illa, jag ska på inskrivning den 11 maj. Jag undrar om jag kan ta tabletter för illamåendet redan nu eller måste jag ha bms godkännande? Eller kan jag köpa tabletter redan nu? Vilka tabletter finns receptfritt? Som hjälper och som man får äta när man är gravid?

• Svar på tråden tabletter mot illamående
  • Mightmare

Hej, du kan prova postafen redan nu. Det finns receptfritt på apotek. Seabands kan också hjälpa så köp såna också. Men funkar de inte så kan du ta kontakt med vanlig läkare på VC eller kvinnokliniken och få tex lergigan comp som ska funka lite bättre. Det är de två sorterna (och primperan) som man kan ta som gravid och vara säker på att det är okej. Primperan brukar inte skrivas ut om man inte testat de två andra först.

• Ca_rr_o87
    Mightmare skrev 2016-04-22 13:37:31 följande:

Hej, du kan prova postafen redan nu. Det finns receptfritt på apotek. Seabands kan också hjälpa så köp såna också. Men funkar de inte så kan du ta kontakt med vanlig läkare på VC eller kvinnokliniken och få tex lergigan comp som ska funka lite bättre. Det är de två sorterna (och primperan) som man kan ta som gravid och vara säker på att det är okej. Primperan brukar inte skrivas ut om man inte testat de två andra först.

Sea band har jag och provade förra graviditeten och det fungerade ej, har läst om postlagen på fass och då står det att man ska rådfråga läkare om man är gravid?
  • annieh897

När jag kontaktade 1177 pga illamående i tidig graviditet fick jag som svar att jag skulle kontakta kvinnokliniken innan jag började med Postafen.

• vanjastina

Postafen är helt säkert att ta enligt de barnmorskor och läkare jag haft under mina två graviditeter. Själv tycker jag inte att de hjälper ett endaste dugg, man kan få lergigan utskrivet också av läkare, de funkade tyvärr inte heller för min del men du får prova dig fram! Du kan ju alltid ringa din barnmorska även om du inte varit på inskrivningen ännu :)

• Makintoch

Jag pratade med min barnmorska idag och hon rekommenderade Postafen! Hon sa också att det fanns ingefäratabletter att köpa på hälsokostaffärer som ska vara bra mot illamående!

Svar på tråden tabletter mot illamående