• Maribor

Hur rengör man en gjutjärns-stekpanna?............

........har ju förstått att man inte ska använda diskmedel, men hur får man den ren om nåt fastnat och det inte räcker med att torka av?

• Svar på tråden Hur rengör man en gjutjärns-stekpanna?............
  • Ankissen

Stålull går bra! Om det sitter riktigt mycket fast har jag ibland använt ugnsrengöringsmedel.

• Lola Jämtland

Vi använder diskmedel o hett vatten.....o hettar den upp den på plattan innan vi smörjer in den med vanlig olja....

Varför inget diskmedel? På teflon o såna där non-stick vet jag att man inte ska ha det....

• DecemberMyran

Hett vatten. =)

Använder man diskmedel så tar man ju bort "fettet", och då måste man "steka" in den igen, och då går det åt myyyycket fett.

Jag brukar skölja ur med hett vatten och gnugga med diskborste, sen smörjer jag in med lite matolja.

se till så den torkar innan du ställer in den i ett skåp el liknande, annars rostar den.

• MayaS

Jag gör det man absolut inte får... använder diskmedel...

om det är nått som sitter väldigt fast så kan du prova med att koka ur pannan en stund på spisen... skiten brukar lossna då...

Det viktigaste är att OM man använder diskmedel i en gjutjärnspanna är att smörja in den igen så att den inte bli torr. använd vanlig matlagningsolja som du tar en bit papper och smörjer in pannan med... det ska inte vara så mycket utan bara så att den inte är torr... då håller pannan sig fräsch.

• Lola Jämtland

Men våran blir aldrig torr? Kanske för att vi smörjer efter diskningen med olja....

• Klatermaja

Man kan också hälla i vatten i pannan och koka upp om man har mat som inte går bort.

/Klatermaja
  • lijepa

hett hett vatten och gnugga gnugga

• sveamoder

Hej!

Gör som Lola och Maya säger, annars har du en stekpanna som snart fäller stora flagor och det är inte fräscht.

Jag har haft min skultuna i 20 år och gjort som dom. Det viktigaste är att den blir torr så den inte rostar.

• mejram

Lola - Teflon och non-stick ska man ha diskmedel i. I alla fall vår Panny-panna där det uttryckligen står i bruksanvisningen att man INTE ska glömma diskmedel....

Annars tycker jag att enklaste sättet är att hälla i lite vatten omedelbart efter stekning, låt pannan stå kvar på plattan medan ni äter så vattnet värms. Sen är det bara att vispa runt lite med diskborsten så är den ren. Aldrig sett skymten av några flagor...

• Lola Jämtland

mejram

O jag har lärt mig att man förstör ytan då? O så ska man inte ha diskborste utan en mjuk svamp......

• mejram

Kanske just därför man ska ha diskmedel eftersom det skonsamt löser upp fett och smuts i stället för att mekansikt gnugga. Svamp är nog bra i teflonen. I gjutjärnet kör jag borste.

Finns väl lika många regler som det finns stekpannor

• Maribor

Oj, vad förvirrande. alla säger olika.....

Trodde diskmedel var absolut förbjudet på gjutjärn. Att själva grejen var att aldrig ta bort fettet....

Ska fråga i nån affär och sen återkomma om ni vill!

• musli

Det är olika från gjutjärnspanna till gjutjärnspanna...
    Vissa klarar disk med diskmedel, andra inte...
    viktigast är att smörja in den efter disken...

vad gäller stekpannor med beläggning...
    Ikeas 365+ stekpannor ska INTE diskas med diskmedel... beläggningen (silverstone?) blir sämre skyddad då... till exempel...

• milimina

jag diskar våran gjutjärnspanna med diskmedel om jag inte fått bort allt med hett vatten... men jag torkar den och oljar in den på en gång efteråt, så den har hållit sej fin och blir inte heller torr

när det gäller non-stick-pannor så måste man nog läsa bruxen, för det är olika för olika beläggningar. vi har två hackmann-pannor med titan som båda rekommenderas att ha diskmedel till.

• Trynträ

Med varmvatten. Låt vattnet stå i pannen en stund så lossnar matresterna lättare.

• Madge

Vi har diskmedel och sen smörjer in med olja.

Svar på tråden Hur rengör man en gjutjärns-stekpanna?............