• SssssssssGjjjvhjbjk

Ont i bröstet vänster sida, mest när jag ligger ner, 16 år

hej jag är en tjej på 16 år och jag har börjat fått ont i bröstet på vänster sida, både under tutten och typ på/längre upp på den (det hör mest ont under i början) och det gör ont när jag lägger mig ner. Jag är jätte rädd att det typ ska vara hjärtsäcksinflammation eller nått, vad kan det vara? Eller är det bara nått som händer när man håller på och växer? Jätte orolig!! Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Ont i bröstet vänster sida, mest när jag ligger ner, 16 år
  • Themis

Körtlarna i brösten utvecklas och byggs om lite under livet och de kan svullna och ömma rejält under delar av menscykeln. Vänta några dagar och se om det försvinner/ändras, då är det troligen hormonellt. Det du upplever kallar läkare mastalgi och det är inte farligt.

Är man väldigt orolig så kan man gå till en läkare som klämmer på bröstet och förmodligen säger "det är normalt, ta en Ipren om det känns besvärligt":

Det var i alla fall vad "bröstexpertdoktorn" sa till mig, som då var 35, lätt panikslagen och inte nöjde mig med en vårdcentralsläkare. Det hela kändes lite pinsamt men jag hade då känt ökande ömhet/ont i 3-4 månader, vaknade av smärtan när jag vände mig i sängen.

Läs mer:

www.helsingborgslasarett.se/patientinformation/sjukdomarochradgivning/brostsjukdomar/ommabrostmastalgi.4.2ac9829d108e7756ad5800017424.html

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • volvo142
    Ssssssssgjjjvhjbjk skrev 2016-04-25 22:30:37 följande:
    tack så mycket för svaren!!!???? jag får vänta och se, men jag är inte lika orolig????
    Ja du behöver inte vara så orolig. men är du det ändå. så kan man kolla upp så allt är som det ska. Jag tycker att du ska ge det ett par dar om det inte blir bättre men känner du dig orolig som sagt så kolla upp det. Vården är ju till för sånt!
Svar på tråden Ont i bröstet vänster sida, mest när jag ligger ner, 16 år