• SaHaNnA

svamp i underlivet som inte ger sig!!!

Hejsan!!
    För ca 1 vecka sedan började jag äta penselin mot urinvägsinflamation.. 3 dagar senare fick jag svampinfektion, köpte medel mot det som min BM tippsade mig om.. men det går inte bort.. Någon som har tipps mot detta och vet vad jag kan göra?? håller på att bli galen här hemma nu!!!
    Mvh Hannis

• Svar på tråden svamp i underlivet som inte ger sig!!!
  • Sockret

Har också ätit pencillin mot urinvägsinfektion, fick också i samband med detta klåda som läkaren sa var svampinfektion. Hon rekommenderade mig att köpa pevaryl på apoteket (fpk med piller och kräm), behandlade enligt föreskrift på förpackningen och det gick inte ens en vecka innan mina besvär var borta.
    Vet ej vad du blev rekommenderad, du kanske redan har provat detta. Om inte så lycka till.

• GladaVirre

detta är rätt vanligt, och svampinfetioner är ibland svåra att få bort, SPECIELLT undergraviditeten!!! Man får ju bara äta vissa mediciner nu när man är gravid..ett tips är att testa..

Canesten, det finns det mycket av på apoteket och peceptfritt, ta det bara i tablett form, och svörj med salvan. Man får inte trycka upp staven!!
    Ta hellre den sorten då man får med 2 tabletter, av 5? mg istället för 1 st, för då då blir moteffekten längre..

Saker som är lätta att få under grav är, urinvägsinfetion, slidkatarr, och svamp..jag har fått allt... och det är super jobbigt! fråga på apoteket!!=)

• egina

jag provade canesten (med en tablett) istället för pevaryl, försvann inom en vecka.. men kom sen tillbaka första ggn jag och sambon skulle "mysa".. förstår inte varför eftersom han inte hade svamp då. jäkligt irriterande iaf.

• GladaVirre

egina det är därför man ska ta 2 tabletter istället, då är tabletten uppdelad. Då verkar det längre..

Det är lätt att få tillbaka svampen efter sex... tvätta dig med vatten efteråt, och kissa! Använd helst inte tvål..

Och man kanske ska be sambon att smörja sig själv lite, när det är som värst??? Han KAN ju ha nånting....´som sitter gömmt.

• SaHaNnA

Tack för alla svar!! ska till apoteket i mon det första jag gör när jag vaknat!!! Kram

• Arwen2

tänk på att behandla med hela kuren och enligt förpackningsanvisningen! Jag har också haft mycket besvär med detta innan grav och fick råden att; lufta, hur konstigt det än låter så gå utan trosor hemma och sov naken. Då trivs inte svampen utan får en chans att läka ut. Använd inte stringtrosor och tvätta inte för mycket med tvål odyl i underlivet. Använd hellre en mild olja tex. Ge det tid, du kanske måste behandla flera ggr innan det ger med sig men ge det lite tid mellan behandlingarna.

• egina

GladaVirre..
    har tänkt behandla igen ngn vecka innan bf så jag förhoppningsvis slipper ha svamp under förlossningen.. får testa med fler tabletter nästa gång då, hoppas det ska funka bättre!! och låta bli sex efter det (kan iaf inte pga smärta).
    har aldrig tvättat mig direkt efter, men däremot kissat.
    och samtidigt som jag behandlat har fästmannen oxå smörjt sig eftersom jag smittat honom, men han har inte smörjt så ofta som det står att man ska göra så kanske fanns nåt kvar fast besvären var borta.
    tack för råden iaf!!

• Mallemus

Ät inte mycket sött, drick mycket surt och man kan om känner att det är på väg äta de där pillren mot turistdiarrée som finns på apoteket. Lactal eller ngt sådant tror jag det heter.

Just när man haft svamp är slemhinnorna supersköra... mao kan det vara bra att strunta i samlag ngr extra dagar... för att låta slidan vila.

Jag tycker Canesten är bättre än pevaryl för vagitorierna, däremot tycker jag att pevaryl salvan är bättre än canestensalvan.

Det bästa är när man inte är gravid, då kan man få en tablett, som tar bort hela klabbet! Diflucan, men den får man inte äta under graviditeten.

• Happy baby

Svamp kan bero på att PH värdet i slidan förändras under graviditeten. Det blir helt enkelt inte lika surt. Min gyn tipsade mig om att använda Lactal gel regelbundet, eftersom jag haft problem med svamp tidigare. Har inte testat eftersom jag inte haft problem med svamp sedan jag blev gravid. Lactal gel skall tydligen gå att köpa både på Apoteket och i hälsokostaffär. OBS! Kolla upp att det är Ok att anv vid grav.

• stumpan5

Canesten vagiatorer funkade på mig. Men det ska man tydligen inte ta om man inte blivit undersökt av BM eller gynekolog först.

• Niquilota

Sahanna: I detta fallet beror ju din svamp på antibiotikan. Eftersom du fortfarande äter den så har inte de "goda bakterierna" en chans, penicillinet ändrar hela balansen i underlivet.

Man kan visst ta en tablett Diflucan under graviditet, men man ska rådgöra med doktorn först om det finns något annat som kan påverka. Jag var tvungen att äta en antibiotikakur för några månader sedan, men jag vägrade utan Diflucan och fick en tablett utskriven. Det finns ju inget jobbigare än den där svampen och speciellt när den inte ger sig.

Prata med din doktor, eventuellt är det försent att ta den, den ska tas i samband med att man påbörjar antibiotikan. Annars får du gå till apoteket och fråga dem, du har ju fått bra tips av ovanstående också ang mediciner och salvor. Låt bli socker och lufta, etc. Nästa gång - be om Diflucan direkt så slipper du eländet.

Annika, v 36

• GladaVirre

egina: tack! det är alltid kul att kunna hjälpa!
    Ja, sex kan man ju ha, men man är ju lite öm och kan tom vara sårig efter att det kliat, så det är nog bäst att vänta med sex. Och så vill man vara på den säkra sidan, att smittan är borta.... hoppas verkligen att det försvinner för dig. Annars så får man ta till lite starkare saker så fort man fött, så man blir av med eländet!

• Fragglerock

Jag har använt Lactal Gel och jordnötsolja och båda två har funkat bra. Finns att köpa på apoteket!

• Carola G

Svampen trivs utmärkt nu när det är så varmt ute. Så gör som någon här ovanför sa lufta så mkt som möjligt. Tvätta med tvål och vatten torka sedan torrt och smörj. Sitt gärna bredbent och lufta även att den inte känns så kul. Jobbar på ett äldreboende och det är många som har svamp pga av blöjor och värmen, de trivs som fisken i vattnet.

• Ylle

jag fick ett jättebra tips här på fl när jag hade värsta svampen för några veckor sen:

ta en (till) antisvamp-kur, canestens 3dagars-kur (är snällare mot underlivet än 1-dagsvagitorien). oxå köper du Lactal,som är en receptfri gel, spruta in den i murvan tre nätter i rad. det innehåller dom "snälla" bakterierna som bland annat motverkar svamp. sen använder du Lactal i förebyggande syfte lite då och då. tex efter sex eller när du känner att underlivet är lite irriterat.

det funkade för mig. skitbra alltså.

• Murraz

Jag har haft väldigt lätt att få svamp i underlivet. Så det kom som ett brev på posten den här graviditeten oxå. Det som min BM rekomenderade tidigare var olja. Tvätta med olja och inte med en massa tvål och vatten. Det är ju inte för att det är smutsigt som man får svamp, utan iregel för att man tvättar sig för mycket. Jag har börjat använda Bad&Dusch olja varje gång jag duschar. Tvättar som vanligt och smörjer sedan in med olja som förebyggande. Det funkade bra. Fungerar oxå bra för att hjälpa till mot svampinfektionen. Det finns även intimolja att köpa på apoteket. Lycka till!

Svar på tråden svamp i underlivet som inte ger sig!!!