• Ewald01

    Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

    Mycket har hänt i den svenska politiken nu. Det finns en massa frågor. Tappar miljöpartiet röster? Kommer Feministiskt initiativ in i riksdagen? Hamnar Kristdemokraterna över 4% spärren?

    Rösta och diskutera !

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
  • Ewald01
    IsDimma skrev 2016-04-23 22:05:18 följande:

    Vänstern.


    Okej.

    Hur ser du på FI, är det ett alternativ för dig som röstar på Vänstern? 
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2016-04-23 22:23:14 följande:

    Annat.


    Oj, finns inte med.

    Men 9 partier som alla har en chans att komma in i riksdagen .... jag tror inte att det finns utrymme för så många andra partier.

    Ett undantag (som man kanske är intressant att diskutera): ett Muslimparti

    Tänk om invandrare med muslimsk backgrund grundar ett eget parti. Det var exempelvis fallet i Wien. 

    Där har turkar startat ett "Turkparti" som fanns som alternativ för invandrare med turkisk backgrund i kommunalvalet. 
     Även "icke-invandrare" kunde vara med på deras lista enligt medierna.

    Partiet hamnade dock under spärren.

  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2016-04-23 22:38:36 följande:
    Oj, finns inte med.

    Men 9 partier som alla har en chans att komma in i riksdagen .... jag tror inte att det finns utrymme för så många andra partier.
    Skiter fullständigt i "chans att komma in i riksdagen".....
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2016-04-23 22:43:55 följande:
    Skiter fullständigt i "chans att komma in i riksdagen".....
    Okej.

    Det finns ju en del andra partier som exempelvis SPI (parti för pensionärer) eller Piiratpartiet.

    Men vad hade du tänkt att partiet skulle ta upp? Vilka frågor är intressanta för dig?
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2016-04-23 23:04:28 följande:
    Okej.

    Det finns ju en del andra partier som exempelvis SPI (parti för pensionärer) eller Piiratpartiet.

    Men vad hade du tänkt att partiet skulle ta upp? Vilka frågor är intressanta för dig?
    Jag skulle förmodligen rösta på Piratpartiet. Kanske. Hur saker och ting fungerar och bör fungera i en värld med modern teknik och kommunikation är en viktig del av mitt liv. DMCA-rabaldret har drabbat även mig gaska hårt, bland annat.

    Modern teknik och kommunikation i alla delar av livet (skola, äldrevård, omsorg, med mera, med mera,) är intressant, och jag ser gärna högre anslag till forskning till det (och överlag. mer forskning är aldrig fel. Om man inte forskar om SJW, förstås. Det är korkat....). 
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Ewald01

    Okej.

    Piratpartiet är ganska stor på Island har jag läst.

    Men i princip driver de ungefär samma politik som MP. Ja, varför inte, Piratparteit är ett intressant alternativ ocks
    å.

    Jag f
    år känslan att miljöartister går över till Vänstern - i alla fall här på familjeliv.

  • Anonym (Obeskrivligt lack)

    Vet inte, för första gången på 25 år.

    Liberalernas nya logga gör mig som kvinna så förbannad så det kanske blir Fi eller Piraterna istället.

    Men det är då en form av proteströst.

Svar på tråden Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?