• Anonym (Minns inte)

Tips ang matplats & kattlåde placering!

Vi ska snart få hem en kattunge, sist vi hade kattunge var sexton år sedan & då bodde vi i en tvårums-lght utan barn. Inga bekymmer med placering då. Med detta långa tidsplan har jag förstås glömt av vad dessa små söta duntussar har för förmågor.

Nu bor vi i ett 300 kvm hus i två plan, med tre barn & två små hundar. Hade tänkt sätta lådan nere på toaletten för hundarna får bara vara på övre plan & minstingen är för liten för att kunna lämnas utan tillsyn.

Kom dock på att vi nog bör ha en låda uppe också?
    Vet isf inte vart för att varken hundarna eller minstingen inte ska få tag på den.
    Räcker det med en låda i ett så här stort hus & kan den isf stå nere "mitt i" huset, kan kattungen ta sig upp/ned för en trapp i början?
    Annars måste det bli i tex tvättstugan uppe och ha en dörrstopp/klämskydd på dörren så dörren alltid är öppen, men då kommer ju minstingen & säkerligen då hundarna är lådan. Det är en öppen låda vi har, kanske kan såga upp ett hål i en större trä-tvättkorg & stoppa in lådan där i?
    Vill inte sätta kattlucka i dörren då det är helt nya dörrar.

Funderar även på placering av maten, måste ju stå oåtkomligt för hundarna & minstingen. Tänkte på köksbänken, men kommer kattungen dit? Kan inte ha kökspallen framme för minstingen klättrar högt som lågt så fort det är möjligt.

Någon som haft samma bekymmer? Hur löste ni det?

• Svar på tråden Tips ang matplats & kattlåde placering!
  • Houdini

Har inga barn men har en storpudel.

Jag köpte en kattunge i höstas och för mig var det trettio år sedan jag hade kattunge senast.

Jag har kattlådor som har tak. Nu står bägge i tvättstugan/toan då han kissa i den ena och baja i den andra och envisades med att baja i lådan på övervåningen. Lukta ju inte rosor i sovrummet då ju.

Nu har jag ett litet hus bara 40 kvadrat så inga stora avstånd här inte

I ditt läge skulle jag satsa på två lådor minst, med tak. Om katten av någon anledning inte känner att den kommer åt en låda kan den springa på den andra.

Att jag tycker du ska ha tak på lådorna är för att minstingen inte ska komma åt innehållet.

Min plan var att Nisse skulle äta på bänken för att inte hunden skulle äta upp hans mat.

Men han vägrar han ska ha sin matbar bredvid Lisas matbar på golvet. Nu tömmer hon hans skål några gånger veckan men det är okej för oss.

Katter kan hoppa högre än vad man tror. Du får prova dig fram.

Viktigt att katten får vara i fred när den äter.

• Mooomin

Ett litet tips ang matplatsen är oxå att tänka på att inte placera mat och vattenskål bredvid varandra. I det vilda äter och dricker katter aldrig på samma ställe.

• Anonym (Minns inte)
    Mooomin skrev 2016-04-24 11:44:13 följande:

Ett litet tips ang matplatsen är oxå att tänka på att inte placera mat och vattenskål bredvid varandra. I det vilda äter och dricker katter aldrig på samma ställe.

tack det vet jag, ska placera ut vattenglas på olika ställen förutom vid matplatsen
  • Houdini

Min knasboll dricker bara ur hundens vattenskål i hundens matbar och på övervåningen har jag en stor vattenskål i plast. Han kan bada i dom .

Sen kom jag på en sak, katter gillar att ligga högt upp. Vi hade ett träd innan plus att vi satte upp hyllor på väggarna till Nisse. Och la ut filtar på höga möbler.

Nu är Nisse nästan året och har övergivit alla dom sovplatserna. Favoritplatsen nu är på övervåningen på golvet på en handknuten ryamatta som min farmor gjort. Även mina hundar har älskat den mattan.

Och i nedervåningen har han en fotölj eller skrivbordsstolen. Ovh det skummaste har två täcken ihopvikta liggande till hunden där ligger han ofta.

Viktigt att katten har några platser där han kan komma undan från dina hundar och minstingen.

• Anonym (Minns inte)

Nu har jag köpt ett beståskåp, ska komplettera med låsbara hjul & luckor.
    MEN hur ska jag ha skåpet, som bild ett med en höjd på 60 bredd på 40? Eller som bild två en höjd på 40 bredd på 60?? Förutom hjul förstås.

Blir det fel med luckorna om jag ska ha skåpet som i första bilden?
    Vill även använda skåpet som en sittyta i hallen.

Svar på tråden Tips ang matplats & kattlåde placering!