• Vanillavodka

att inte amma

Hur funkar det om man väljer att inte amma alls? Vet att man får en tablett på förlossningen så att inte mjölken kommer igång osv. Men ska man då ta med sig ersättning på bb eller hur funkar det då? Har inte bestämt mig om jag ska amma eller inte utan har bara lite tankar kring detta.

• Svar på tråden att inte amma
  • Linnis92

Fråga din BM hur det funkar på erat BB, landstingen gör nog olika, som med allt annat :)

• Mika86

Som föregående säger, kolla med din BM.

Nu ammade jag iofs men en prematurtös som behövde extramatas med kopp o det fick vi av neo o BB, fick även det på barnavdelningen när hon blev inlagd o min mat inte räckte till riktigt

• Frankie Bean

Jag är också ganska tveksam till amning. Eller jag har nog bestämt mig egentligen men ska kanske försöka en gång för att se om jag har fel i mina farhågor.

Min bm sa att det finns tabletter men om man är osäker så är det bäst att inte ta dem, hon rekommenderade typ en tight sportbh för att inte låta mjölken rinna till på samma sätt efteråt och sedan naturligt avta. Så jag kommer nog att hoppa över tabletten tills dess jag vet mer hur amning känns och sedan hoppas att mjölken stannar av av sig självt. Men om du känner dig säker i att du inte vill amma så ta dem bara!

• Vanillavodka

Jag har som bestämt mig nu för att åtminstone prova och se, men jag tror att det kan bli lite av en utmaning för mig ändå. Min bm berättade om tabletten där man kan ta direkt men även att om man vill prova amma men sen känner att det inte går så finns det medicin att få då också, bara det att man måste ta dom i 14 dagar

• Nattugglan

Om du vill ge amning en ärlig chans, ge det tid. Ju mer tid och tålamod du investerar i början, desto större chans att det blir lättare och smidigare sen. Det kan vara jobbigt, göra ont i brösten osv. i början, men för de allra flesta blir det såå mycket lättare redan efter några dagar, för att inte tala om efter några veckor. Som när man lär sig cykla, visst fan ramlar man och skrapar upp knäna i början, men efter ett tag funkar det och man håller balansen bättre och blir skickligare för varje gång. Men om du skulle bara "försöka en gång" att cykla, skulle du verkligen veta vad det innebär att cykla då? Nej, om du inte ger det en ärlig chans så upplever du ju bara den jobbiga fasen när du ramlar hela tiden...

Hur naturligt det än är så är amning är inget man bara kan, både mamma och barn behöver oftast tid (och stöd, råd och uppmuntran!) att lära sig i början. Rekommenderar Sagogrynets blogg om amning, där finns många bra texter om amning, börja gärna läsa här sagogrynet.wordpress.com/2016/02/13/amning-de-forsta-dagarna/ Hon skriver också om delamning, för det måste ju faktiskt inte vara antingen eller, det finns de som lyckas riktigt bra att kombinera amning med flaskmatning: sagogrynet.wordpress.com/2011/04/22/att-delamma-att-kombinera-brost-och-flaska/

Om du inte vill amma, räcker det oftast med att brösten helt enkelt inte stimuleras för att mjölken ska sina småningom. Att ha tight bh kan orsaka mjölkstockning och bröstinflammation.

Lycka till hur du än väljer!

• Mooomin

Kolla upp biverkningarna av tabletterna först, de brukar inte heller vilja ge dom hur som helst. Inte här iaf. Det går att stoppa produktionen själv med.

De ska ha ersättning på bb men ta med egen om ni vill.

Svar på tråden att inte amma