• Ferskjur

Inneboende råd

Hej!
    Jag bor tillsammans med partner i en 2a på 55 kvm i en stor stad.
    Det är ett korttidskontrakt (3 månaders ömsesidig uppsägningstid).
    Hyran ligger på 5558 kr.

Vi lät en person sova över här då och då (pendlar annars, ca 2 timmar t&t), alltså inget permanent.
    Det gick över till att vi lät personen bo här under tiden h*n arbetade i den här staden, utan att ta betalt. 

Efter någon månad bestämde jag mig för att åtminstone ta ut 1000 kr för mat,då vi låter h*n äta med oss (middag lagar jag, frukost & lunch ingår men då får man ta och ordna det själv).

H*n har bott här nu (sovrummet med tillgång till hela lägenheten förutom vardagsrummet när jag och partner ska sova) i totalt 5 månader och har köpt en sovrumsmöbel/förvaringsmöbel vilket jag tar som att personen nu vill vara inneboende. 

Såhär ser det ut: 
    Sovrum 15 kvm (h*n bor här)
    Vardagsrum 19 kvm  (jag och partner använder det som sovrum)
    Kök 10,4 kvm
    Badrum 3 kvm
    Hall 5,6 kvm
    Förråd (i lägenheten) 2 kvm

Jag försörjer min partner som studerar (får inget lån).
    Alla våra fasta kostnader är:
    (inkomst 18000kr)
    Hyra: 5558
    El: 800
    Bredband: 400
    Telefon: 100 (kontantkort, jag själv har arbetstelefon som jag får använda privat)
    Försäkring: 150 (partner står för sin egna, den enda kostnaden)
    CSN: ca. 2000 kr (ej varje månad dock)
    Transport: 3700 
    Mat: ca. 3000-4000

Totalt: 13708-16708

Nu till mina frågor:
    Jag står inför valet mellan att låta personen bli inneboende på riktigt och låta h*n bidra mer till hushållet, eller låta personen flytta.

Alternativ 1: Vad är skälig hyra? jag har räknat såhär 
    5558/55= ca101kr per kvm
    Vårt rum + förråd (h*n använder inte förrådet) 1919 + 202  kr = 2121
    H*ns rum 1515 kr
    Gemensam yta (kök, badrum, hall) ca. 1918/3 = ca. 639
    (Allt är ca. och avrundat) 

Jag betalar: ca. 3404
    H*n betalar: ca. 2154

Hur gör jag med maten? Ska jag fortfarande ta 1000 kr/mån eller låta personen stå för allt sånt själv?
    (om personen betalar hyran så har jag inga problem med att ta ut 1000 kr för maten, men om personen inte vill betala skulle jag kunna be h*n stå för sin mat helt och hållet då?)

Ser det okej ut? Har ni några invändningar eller frågor om något är oklart?

Alternativ 2: Personen är ej skriven här, betalar ingen hyra, MEN jag antar ändå att 3 månaders uppsägningstid gäller? Har någon koll?
    Personen har inte kvar jobbet och har ingen akut anledning att bo här och kan utan problem (antar jag) flytta hem till föräldrarna igen. 
    Då kan jag, om jag önskar, ta in en person som är i behov av ett rum.

Är det moraliskt rätt av mig att låta personen flytta om jag väljer det alternativet?

(som ni kanske kan läsa av texten så är jag en konflikträdd fegis som inte har diskuterat detta tidigare, men jag är dumdumsnäll och nervös av mig, lätt att köra över men har nu bestämt mig för att faktiskt börja diskutera)

Förlåt för den långa texten och ställ frågor om något är oklart, tacksam för svar!
  • Svar på tråden Inneboende råd
  • nnnnnnnn

Verkar rimligt, men glöm inte att lägga på elen på hyran...
    Eller dela den räkningen på 3 pers.

• Ferskjur
    nnnnnnnn skrev 2016-04-24 19:27:06 följande:

Verkar rimligt, men glöm inte att lägga på elen på hyran...
    Eller dela den räkningen på 3 pers.

Tack för svar! :)

Jag och sambon ensamma förbrukar nog el för uppåt 600-800 kr pga en hobby.
    Tror inte att elen kostar så mkt mer pga personen. Kan man räkna ut vad ett vanligt hushåll kostar i el och dra av det på 3?
    Säg att elen kostar normalt 300 kr/mån och jag och sambo kostar 800 kr, blir rätt pris då 300/3=100kr?
    Har inga faktiska siffror att komma med :P
  • Jasmin Karlsson

Jag tycker att dina resonemang är logiska och det verkar vara en skälig hyra för en inneboende. Tycker att han/hon ska betala för maten också.

• Ferskjur
    Jasmin Karlsson skrev 2016-04-24 20:45:06 följande:

Jag tycker att dina resonemang är logiska och det verkar vara en skälig hyra för en inneboende. Tycker att han/hon ska betala för maten också.

Tack för svar!
    Nu ska jag bara lägga fram det på ett trevligt sätt. :)
    Ha en fortsatt trevlig kväll!

Ps. om någon annan undrar över inneboende och relaterat så är ni välkomna att hijacka tråden :)
  • Carambolan

Tänk på att även om personen börjar betala sin mat själv så kan det vara rimligt att du lägger på lite pengar på hyran för diskmedel, toapapper och andra gemensamma förbruksvaror så slipper ni tjafs om vem som ska köpa det.

• Mantrasina

Jag tycker absolut du ska ta betalt för hyra och för mat, personen bor ju gratis hos er!  Jag skulle också se till att skriva ett kontrakt oavsett om det är den här personen eller någon annan som ska bo.

Tycker egtlige inte att era (dina) utgifter har nåt med saken att göra, för mat och uppehälle betalar en, oavsett om en bor inneboende hos bekanta, okända, eller har eget kontrakt på nåt vis. 

• Ferskjur
    Carambolan skrev 2016-04-24 21:06:13 följande:

Tänk på att även om personen börjar betala sin mat själv så kan det vara rimligt att du lägger på lite pengar på hyran för diskmedel, toapapper och andra gemensamma förbruksvaror så slipper ni tjafs om vem som ska köpa det.

Mantrasina skrev 2016-04-24 21:06:32 följande:

Jag tycker absolut du ska ta betalt för hyra och för mat, personen bor ju gratis hos er!  Jag skulle också se till att skriva ett kontrakt oavsett om det är den här personen eller någon annan som ska bo.

Tycker egtlige inte att era (dina) utgifter har nåt med saken att göra, för mat och uppehälle betalar en, oavsett om en bor inneboende hos bekanta, okända, eller har eget kontrakt på nåt vis. 

Tack så mycket för era svar!

Toapapper och sånt handlar jag alltid storpack och extrapris, fungerar lite som en kupongmänniska ^^ där skulle jag kunna lägga till 50-100 kr högst känner jag.

Kontrakt är väldigt viktigt, det håller jag med om! Det tänker jag gå igenom med hushållsmedlemmarna tillsammans sen. 
    Anledningen till att jag inte hade det från början var för att det var ju bara tillfälligt.

Men i kontraktet, vad ska jag skriva? 
    Vad som ingår naturligtvis men bör jag tänka på mer? 
    Regler kanske?
  • Aniiee

Ang elen: Dela nätavgiften på 3 och lägg till 75 kr för personen. Det är rimligt.

Ang vad du ska skriva på kontraktet är dessa punkter viktigast:
    Kontraktets tid plus uppsägningstid åt båda håll.
    Exakt vad som hyrs ut (ex 1 st sovrum om Y kvadratmeter, fri tillgång till kök och badrum)
    Summan för hyran och vad som ingår i den hyran (själva hyran för rummet, skälig del av elen, del av bredband.....)
    Regler så som "uppförande" (rökning, husdjur, bjuda hem folk, mm), skötsel av rummet (om det är era möbler ska de naturligtvis inte förstöras, vem står för om det behöver tapetseras om, mm)
    Vem ska stå för den inneboendes hemförsäkring?

På rak arm.

You are the creators and the curators of your own lives
  • Mantrasina

Titta in på en välsorterad bokhandel, där finns ofta kontrakt både för andrahandsuthyrning och för inneboende. Om du inte köper ett färdigt kan du i alla fall få lite idéer.

Tänk också på att om ni har ett korttidskontrakt där du och din partner varit tvungna att avsäga er besittningsrätten (rivningskontrakt etc), så bör det nog också stå med för den inneboende eftersom besittningsrätten är rätt så stark.

• Ferskjur
    Aniiee skrev 2016-04-24 21:47:06 följande:

Ang elen: Dela nätavgiften på 3 och lägg till 75 kr för personen. Det är rimligt.

Ang vad du ska skriva på kontraktet är dessa punkter viktigast:
    Kontraktets tid plus uppsägningstid åt båda håll.
    Exakt vad som hyrs ut (ex 1 st sovrum om Y kvadratmeter, fri tillgång till kök och badrum)
    Summan för hyran och vad som ingår i den hyran (själva hyran för rummet, skälig del av elen, del av bredband.....)
    Regler så som "uppförande" (rökning, husdjur, bjuda hem folk, mm), skötsel av rummet (om det är era möbler ska de naturligtvis inte förstöras, vem står för om det behöver tapetseras om, mm)
    Vem ska stå för den inneboendes hemförsäkring?

På rak arm.

Mantrasina skrev 2016-04-24 21:55:26 följande:

Titta in på en välsorterad bokhandel, där finns ofta kontrakt både för andrahandsuthyrning och för inneboende. Om du inte köper ett färdigt kan du i alla fall få lite idéer.

Tänk också på att om ni har ett korttidskontrakt där du och din partner varit tvungna att avsäga er besittningsrätten (rivningskontrakt etc), så bör det nog också stå med för den inneboende eftersom besittningsrätten är rätt så stark.

Ok! Tack så mycket för alla råd, ska definitivt kolla mallar och gå igenom lite lagar angående inneboende.
    Försäkring har jag fått för mig att var och en måste täckna själv, alltså blir det personens egna kostnad?

Dom regler jag har haft hittills är:
    Svenska lagar & hyreshusets regler gäller. (ska gå igenom dom lite extra med h*n bara utifall att)
    Besökare är tillåtna om du känner dom sedan tidigare (inga okända människor man träffat på internet/krogen som man vill träffa hemma här för första mötet)
    -besökarna har inte tillgång till vardagsrummet (vårat sovrum) under kvällstid.
    -besökarna har inte tillgång till balkong för rökning (balkongen har en dörr från vardagsrummet).
    Hålla efter sig. (lite problematisk regel för vi har inget städschema än, några tips kanske?) 
    LÅSA DÖRREN! Glömde nästan bort! Det är något som glöms bort till och från, även om jag är hemma så är det inte optimalt.

Har jag glömt något? :)
  • avextir

Hej igen!
    TS här, jag kan inte skriva som trådskaparen av någon anledning, har kollat med support och så men får inget svar av dom?

Hursom helst, tack för mallen nnnnnnn! Jag tittade på den igår faktiskt efter tips om mallar och den verkar bäst! :)

Söder73: nä, inte riktigt. H*n har betalt åkkort som h*n ville ha till hyra istället, men sånt gör inte arbetsförmedlingen av förståeliga skäl? Vi har ju inte haft kontrakt.

Jag antar att jag inte kommer att skriva så mkt mer i tråden pga att jag inte riktigt kommer in och kan svar, vet ej hur det fungerar, jag har dock skapat en tråd på flashback med samma rubrik där jag fortsätter att diskutera, hittills har jag dock fått bäst svar här men det finns även intressanta svar på fb :)

Tack så mycket än en gång för alla svar!

Svar på tråden Inneboende råd