Inneboende råd
Hej!Jag bor tillsammans med partner i en 2a på 55 kvm i en stor stad.
Det är ett korttidskontrakt (3 månaders ömsesidig uppsägningstid).
Hyran ligger på 5558 kr.
Vi lät en person sova över här då och då (pendlar annars, ca 2 timmar t&t), alltså inget permanent.
Det gick över till att vi lät personen bo här under tiden h*n arbetade i den här staden, utan att ta betalt.
Efter någon månad bestämde jag mig för att åtminstone ta ut 1000 kr för mat,då vi låter h*n äta med oss (middag lagar jag, frukost & lunch ingår men då får man ta och ordna det själv).
H*n har bott här nu (sovrummet med tillgång till hela lägenheten förutom vardagsrummet när jag och partner ska sova) i totalt 5 månader och har köpt en sovrumsmöbel/förvaringsmöbel vilket jag tar som att personen nu vill vara inneboende.
Såhär ser det ut:
Sovrum 15 kvm (h*n bor här)
Vardagsrum 19 kvm (jag och partner använder det som sovrum)
Kök 10,4 kvm
Badrum 3 kvm
Hall 5,6 kvm
Förråd (i lägenheten) 2 kvm
Jag försörjer min partner som studerar (får inget lån).
Alla våra fasta kostnader är:
(inkomst 18000kr)
Hyra: 5558
El: 800
Bredband: 400
Telefon: 100 (kontantkort, jag själv har arbetstelefon som jag får använda privat)
Försäkring: 150 (partner står för sin egna, den enda kostnaden)
CSN: ca. 2000 kr (ej varje månad dock)
Transport: 3700
Mat: ca. 3000-4000
Totalt: 13708-16708
Nu till mina frågor:
Jag står inför valet mellan att låta personen bli inneboende på riktigt och låta h*n bidra mer till hushållet, eller låta personen flytta.
Alternativ 1: Vad är skälig hyra? jag har räknat såhär
5558/55= ca101kr per kvm
Vårt rum + förråd (h*n använder inte förrådet) 1919 + 202 kr = 2121
H*ns rum 1515 kr
Gemensam yta (kök, badrum, hall) ca. 1918/3 = ca. 639
(Allt är ca. och avrundat)
Jag betalar: ca. 3404
H*n betalar: ca. 2154
Hur gör jag med maten? Ska jag fortfarande ta 1000 kr/mån eller låta personen stå för allt sånt själv?
(om personen betalar hyran så har jag inga problem med att ta ut 1000 kr för maten, men om personen inte vill betala skulle jag kunna be h*n stå för sin mat helt och hållet då?)
Ser det okej ut? Har ni några invändningar eller frågor om något är oklart?
Alternativ 2: Personen är ej skriven här, betalar ingen hyra, MEN jag antar ändå att 3 månaders uppsägningstid gäller? Har någon koll?
Personen har inte kvar jobbet och har ingen akut anledning att bo här och kan utan problem (antar jag) flytta hem till föräldrarna igen.
Då kan jag, om jag önskar, ta in en person som är i behov av ett rum.
Är det moraliskt rätt av mig att låta personen flytta om jag väljer det alternativet?
(som ni kanske kan läsa av texten så är jag en konflikträdd fegis som inte har diskuterat detta tidigare, men jag är dumdumsnäll och nervös av mig, lätt att köra över men har nu bestämt mig för att faktiskt börja diskutera)
Förlåt för den långa texten och ställ frågor om något är oklart, tacksam för svar!