Anonym (Barbi) skrev 2016-04-25 10:55:00 följande:
Okej.. Men alla de som tar med sig snoriga harkliga hostande barn till öppna förskolan dag ut och dag in då?
Jag blir ju irriterad över det men det är ju knappast att man säger något. Så är man även ny som mamma och trodde det var normalt man är där med förkylning..
Men kul när andra ungar hostar ens barn rakt i munnen och snorar än upp i huvet?! Nej!
Och hur avgör man hur "illa" förkylningen är, för det känns som att det är ofta man snorar och hostar mer eller mindes..
Tack för svaren!
Så där är det ju, och man kan inte göra något åt hur andra gör. Jag tycker inte att det är en tvärenkel fråga, det finns många perspektiv på den. Förkylningar är så vanliga och läker ut så långsamt att det är nästan omöjligt att hålla sig eller barnet hemma så länge som en förkylning pågår, dessutom smittar den innan den bryter ut. Så hur man än bär sig åt kommer man alltid att riskera att både bli utsatt för smitta och utsätta andra. Att hålla barnet borta från platser där det smittar ner andra med sin hosta är mer en fråga om att göra det för syns skull, för att andra föräldrar kanske reagerar på samma sätt som du när din unge hostar i ansiktet på deras barn.
Personligen drar jag gränsen vid när förkylningen är så kraftig att man blir allmänpåverkad, alltså att jag eller barnet är så sjukt att vi inte orkar leva normalt. Väldigt kraftiga symptom med halsont och massor av slem överallt hör dit. Lite normalsnuva och hosta gör inte det.
Till tröst kan man säga att förkylningar sällan är farliga, och att det är bra att immunförsvaret har verkliga saker att hantera istället för att syssla med att utveckla allergier och annat. Det sägs också att barn som har många infektioner blir friskare vuxna. Vet inte om det är sant, men en kan ju hoppas.