• ca21SA

Hjälp! praktiska NKSE tips!

Hej alla sjuksköterskestudenter/sjuksköterskor!
    Jag har inom en vecka min praktiska NKSE examination och är super nervös inför denna, rädd att man ska få hjärnsläpp och inte komma på några åtgärder "att göra" med patienten. Har pratisk på en neurokirurgisk avdelning, vilket gör att det känns ännu svårare med diagnoser och specifik vård :(.
    Vad gjorde ni under era timmar? Hur strukturerade ni upp examinationen? andra övriga tips efterlyses också!
    Oerhört tacksam för svar!

1
  • Svar på tråden Hjälp! praktiska NKSE tips!
  • M1rella

Nu var det några år sedan jag hade min, men jag var på Strokenhet/rehab och hade hand om en patient med relativt stort omvårdnadsbehov under ca 3h. Det jag gjorde var morgonarbete tillsammans med en usk, ordna och ge mediciner samt starta sondmatning. Höll även i ronden för den specifika patienten. Mer gjorde jag inte. Fick inga frågor om diagnoser eller specifika åtgärder.

Det man ska göra är att ha hand om en för en själv okänd patient under ca 3h där du ska ta huvudansvaret över morgonarbete, mediciner, rond etc. Behöver inte vara några specifika åtgärder som ska göras.

Tror jag fick runt 30min på mig att läsa in på patienten samt strukturera upp vad som skulle tas upp på ronden.

Svar på tråden Hjälp! praktiska NKSE tips!