• Anonym (Excited!)

Vad köper man i bröllopspresent till ett "svenskt par"?

Hej alla!
    Jag har nog valt helt fel "kategori" men ville vara anonym då jag tycker att den här frågan är ganska pinsam faktiskt! 

Jag och min man är bjudna på ett SVENSKT bröllop (alltså paret som ska gifta sig är "etniska svenskar",låter så grovt, men ni förstår nog vad jag menar) och det är vår första gång som vi ska på ett sådant här bröllop. Vi ser fram emot detta otroligt mycket, men vi är ju lite nervösa!

Vi båda är födda och uppväxta i detta underbara land men vi har utländsk bakgrund.
    Vi har självklart varit på flera bröllop tidigare, men då har det varit på bröllop där paren som gift sig också har haft utländska bakgrunder. 

Vi är "vana" vid att köpa hemelektronik, guld eller att ge pengar som bröllopsgåva, men vad ska man ge till ett "svenskt" par? Det kanske blir för mycket att komma med guldgåvor eller pengar? Detta paret har dessutom bott ihop i många år redan, så vi kan ju inte direkt köpa ett "startpaket" (med hemelektronik) från Siba liksom!?

Kan ni ge lite tips, så vore det super!
    Ha en fortsatt trevlig kväll!

• Svar på tråden Vad köper man i bröllopspresent till ett "svenskt par"?
  • Carambolan

Saker som brukar vara vanliga är dekorationer, upplevelsepresenter, hobbyrelaterade saker (om det är på det viset man känner brudparet, tex via idrott, golf, brädspel etc) eller förbruks-/konsumtionsartiklar (fin sprit, choklad etc). Pengagåvor och dyra hushållsartiklar brukar bara närmaste familjen ge, om inte brudparet uttryckligen bett om bidrag till bröllopsresan istället för present.

Vanlig presentsumma för ett "medelsvensson"-bröllop brukar ligga på 500-1500 kr beroende på hur nära vän man är.

• ventilera mera

Jag tycker inte alls att ni behöver känna att frågan är pinsam, jag som är helsvensk hade samma problem eftersom jag under mitt vuxna liv har varit gift med en assyrier i många år och då haft samma presentvanor som ni. Första gången jag skulle på svenskt bröllop blev det jätteklurigt.

Hur mycket hade ni tänkt handla för? Dricker brudparet alkohol? Är de nära er eller mer vänner eller typ arbetskamrater /bekanta?

• Anonym (C)

På alla bröllop jag varit på har det funnits en önskelista eller att paret önskat en gåva till bröllopsresan insatt på ett konto. Fråga den som tar emot anmälan om tips. Upplevelser funkar ju annars alltid och är av de flesta mer uppskattat än en fin skål ;)

• frökenelisabeth

Om de inte har någon presentlista och man inte vet vad de vill ha, så brukar det funka att ge någon design/inredningspryl. T ex en glasskål från Kosta Boda, en ljusstake från Georg Jensen, en ullpläd från Klippan.... Gärna köpt i något större varuhus, t ex Åhlens eller NK, så är det relativt enkelt att byta om man vill ha något annat (beroende såklart på var i landet brudparet bor, men ni fattar). 

• frökenelisabeth

Många här har skrivit om upplevelser, men jag tycker det är lite knepigt att ge bort. Vet tyvärr många presentkort på upplevelser som "brunnit inne", både sådana jag själv fått och sådana som jag gett åt andra. Särskilt om man har barn kan upplevelsepresenter vara svårt. 

• Anonym (Excited!)
    Carambolan skrev 2016-04-26 19:27:46 följande:

Saker som brukar vara vanliga är dekorationer, upplevelsepresenter, hobbyrelaterade saker (om det är på det viset man känner brudparet, tex via idrott, golf, brädspel etc) eller förbruks-/konsumtionsartiklar (fin sprit, choklad etc). Pengagåvor och dyra hushållsartiklar brukar bara närmaste familjen ge, om inte brudparet uttryckligen bett om bidrag till bröllopsresan istället för present.

Vanlig presentsumma för ett "medelsvensson"-bröllop brukar ligga på 500-1500 kr beroende på hur nära vän man är.

Åhhhh så bra tips! Tusen tack! Hade inte alls tänkt på tex en upplevelsepresent, låter ju jättebra!
  • Milleman

Vi blev jätteglada för de upplevelseboxar vi fick på vårt bröllop :) men vi föredrar Smartbox framför Liveit då den sistnämnda är lite styrd till Stockholm och där bor inte vi.
    Vi hade önskelista, önskemål från gästerna att ha det.

• Anonym (Excited!)
    ventilera mera skrev 2016-04-26 19:30:51 följande:

Jag tycker inte alls att ni behöver känna att frågan är pinsam, jag som är helsvensk hade samma problem eftersom jag under mitt vuxna liv har varit gift med en assyrier i många år och då haft samma presentvanor som ni. Första gången jag skulle på svenskt bröllop blev det jätteklurigt.

Hur mycket hade ni tänkt handla för? Dricker brudparet alkohol? Är de nära er eller mer vänner eller typ arbetskamrater /bekanta?

Vilken lättnad att höra! Jag har verkligen tyckt att detta är sååå pinsamt. 
    Ja, det är ju klurigt!

Vi har helt ärligt inte diskuterat någon summa. Vi har helt enkelt tänkt köpa det vi tycker är "fint"/"passande". Nu menar jag INTE att vi är svinrika och kan köpa vad som helst haha!
    Ja de dricker alkohol, vi däremot gör inte det. Kanske därför som vi inte tänkt på det!

Vi träffades faktiskt i Marocko och kom väldigt bra överens! De bodde hos oss därnere några veckor och det sa liksom bara "klick", så man kan väl säga att vi absolut har blivit goda vänner senaste året. Nu bor de en ganska lång bit från oss här i Sverige, men vi talas vid nästan dagligen och ses så ofta vi kan.
    Ett underbart par!
    Mina första svenska vänner, trots att jag är född här och har bott här i hela mitt liv. Ganska galet!
  • Anonym (Excited!)
    Anonym (C) skrev 2016-04-26 19:31:43 följande:

På alla bröllop jag varit på har det funnits en önskelista eller att paret önskat en gåva till bröllopsresan insatt på ett konto. Fråga den som tar emot anmälan om tips. Upplevelser funkar ju annars alltid och är av de flesta mer uppskattat än en fin skål ;)

Tyvärr har de inte skickat ut någon önskelista, men jag kan ju absolut fråga.
    Tusen tack för tipset, har inte tänkt på det själv!

Ja, jag fastnade för tipsen på upplevelsepresenterna Glad.
  • Anonym (Excited!)
    frökenelisabeth skrev 2016-04-26 19:35:07 följande:

Många här har skrivit om upplevelser, men jag tycker det är lite knepigt att ge bort. Vet tyvärr många presentkort på upplevelser som "brunnit inne", både sådana jag själv fått och sådana som jag gett åt andra. Särskilt om man har barn kan upplevelsepresenter vara svårt. 

Tack för alla tipsen som du skrev på ditt föregående inlägg!

Som jag skrev innan så fastnade jag just för upplevelsepresenten! Detta paret har inga barn, så kanske är det lite lättare för dem! Men man kanske ska fråga innan, men man vill ju att det ska vara lite av en "överraskning" ändå. Hmm, klurigt....
  • Anonym (Excited!)
    Milleman skrev 2016-04-26 19:39:45 följande:

Vi blev jätteglada för de upplevelseboxar vi fick på vårt bröllop :) men vi föredrar Smartbox framför Liveit då den sistnämnda är lite styrd till Stockholm och där bor inte vi.
    Vi hade önskelista, önskemål från gästerna att ha det.

Kul att höra att ni uppskattade det! Jag fastnade också för denna typ av present att ge bort!

Tyvärr har de ej skickat ut någon önskelista! Hade ju varit såååå mycket lättare, speciellt för oss haha!
  • Gingerpool

När vi etniska svenskar ;) gifte oss hade vi som många nämnt en önskelista, med något i alla prisklasser. Från en biobiljett till kitchen aid och kontonummer till de som kände sig inspirerade att bjuda oss på upplevelser under vår bröllopsresa.

Något vi uppskattade mest var en personlig tavla med våra namn som en grupp vänner beställt som "gratulationskort" och skrivit hälsning och sina namn på bakstycket. Till detta fick vi presentkort på NK och det tyckte jag var mkt trevligare än kontanter. Där finns ju allt nästan, och man blir mer "tvungen" att köpa en riktig grej istället för att pengarna bara går in i hushållskassan. Jag tänker fortfarande på våra vänner varje gång jag gör kaffe. (Köpte en nespressomaskin och en mocka master för presentkortet)

• sarafamilj

Tänkte bara tipsa om på temat upplevelsepresenter att vi verkligen skulle uppskattat hotellövernattning, brunch, spabesök, middag eller liknande. Inte ballongturer, fallskärmshopp eller så. Om ni inte känner dem väldigt väl och vet att de är riktiga äventyrare. ;) 

• Milleman
    sarafamilj skrev 2016-04-26 20:55:56 följande:

Tänkte bara tipsa om på temat upplevelsepresenter att vi verkligen skulle uppskattat hotellövernattning, brunch, spabesök, middag eller liknande. Inte ballongturer, fallskärmshopp eller så. Om ni inte känner dem väldigt väl och vet att de är riktiga äventyrare. ;) 

Håller med!!
  • frökenelisabeth
    Anonym (Excited!) skrev 2016-04-26 19:55:52 följande:
    Tack för alla tipsen som du skrev på ditt föregående inlägg!

Som jag skrev innan så fastnade jag just för upplevelsepresenten! Detta paret har inga barn, så kanske är det lite lättare för dem! Men man kanske ska fråga innan, men man vill ju att det ska vara lite av en "överraskning" ändå. Hmm, klurigt....
    Men kör på det då, tycker jag! De flesta blir väldigt glada för upplevelser, och har man inte barn är det ju otroligt mycket enklare att utnyttja dem.
  • Vinterliljan

Köp något riktigt svenskt och fint! Varför inte något fint konstglas? T ex ett glasäpple från Bergdala Glasbruk eller någon fin skål från Kosta Boda. Glas är ju något riktigt fint och svenskt!

• Duckan

Man behöver inte gå längre än över gränsen till Norge så har vi olikheter vad gäller gåvor vid bröllop och dop så känn dig inte "dum" alls.

Som du själ påtalar så har de bott ihop länge nog för att ha allt de behöver. Vet ni inte med er att de önskar sig inredning eller dylikt skulle jag inte köpa sådant.
    Fina viner och champagne går hem hos de flesta, som nyttjar alkohol, presentkort på restaurang, hotell och spa brukar också uppskattas.

• 10oktober

När vi (också "etniska svenskar" från topp till tå) gifte oss fick vi rätt mycket heminredningsprylar då vi köpte hus i samma veva. Men en av de roligare var en flaska med pengar och ett brev med uppdrag till resan. Vi skulle till Afrika på safari så vi skulle bland annat ta selfies med the big 5, selfie i solnedgången, lära oss 5 ord på det lokala språket, smaka något vi aldrig ätit innan osv. Väldigt uppskattad present som vi och gästerna dessutom hade väldigt roligt åt när vi läste upp listan :)

• sextiotalist

Som många andra så föreslår jag en upplevelse. En bekant hade önskat sig upplevelse med givaren. Dvs de ville göra något tillsammans med givaren, för dom spelade det ingen roll om det var en picknick på en äng eller en spa-helg. Alla hade så olika ekonomiska förutsättningar och även olika intressen.
    Med tanke på ert ursprung, så varför inte en upplevelse med anknytning till er kultur tillsammans med paret?
    Den kan verkligen bli ett minne för livet och något som är från just er (då kan ni kanske även komplettera, om det finns ekonomiskt utrymme för det, med ett guldsmycket eller liknande till bruden, eftersom det är något som ni ger inom er kultur)

Min syster och hennes mans mest uppskattade bröllopspresent var faktiskt, tro det eller ej, en rejäl skottkärra (den är kvar än efter 25 år).

Svar på tråden Vad köper man i bröllopspresent till ett "svenskt par"?