• Mirre80

Mat till 8-månaders

Hejsan!
    Har lite funderingar angående maten till vår lille skrutt, och är nyfiken på vad ni andra ger och hur mycket?
    Har ammat fullt fram tills för några månader sen då jag började med mat (ammar nu morgon och kväll) och han älskar mat så har inga problem:)

Idag ser det ut ungefär såhär:
    07 - Välling
    09 - Ammar
    11:30 - Lunch, 1 burk/hemmalagat +1/2 burk fruktpuré
    14:30 - Mellanmål
    17:30 - Gröt + frukt
    19:30 -Ammar
    Ger honom vatten till maten

Räcker detta? Tycker det är svårt att veta vad jag skall ge till mellanmål (har börjat denna veckan och han har då fått smörgås med leverpastej)
    Ge gärna tips på mellanmål:)
    Tänkte snart trappa ner på en amning till och endast ge honom på kvällen..
    Han sover genom hela natten och verkar väldigt nöjd men tycker det är svårt att veta om det jag ger är tillräckligt och bra..

• Svar på tråden Mat till 8-månaders
  • Carambolan

Är han nöjd så är det bra :)

Det enda jag spontant tänker är att jag hade bytt ut vällingen mot riktigt frukost. Dumt att vänja vid välling om han ändå är matglad, bättre att vänja vid mer varierad morgonmat.

• Ellie

Som mellanmål kan man ju ge tex banan, avokado, yoghurt, ostkaka, filmjölk med havrekuddar, äggröra, mannagrynsgröt, plättar, keso...

• Mirre80
    Ellie skrev 2016-04-27 10:58:08 följande:

Som mellanmål kan man ju ge tex banan, avokado, yoghurt, ostkaka, filmjölk med havrekuddar, äggröra, mannagrynsgröt, plättar, keso...

Tack för tipsen:)
    Ju nu är det väl ok att börja med ägg, mejeriprodukter trodde jag man skull vänta med tills närmare året, men jag kanske har fått för mig fel.. Får läsa på lite;)
  • Mirre80
    Carambolan skrev 2016-04-26 23:53:37 följande:

Är han nöjd så är det bra :)

Det enda jag spontant tänker är att jag hade bytt ut vällingen mot riktigt frukost. Dumt att vänja vid välling om han ändå är matglad, bättre att vänja vid mer varierad morgonmat.

Låter vettigt det du säger, bara att det är en mysstund på morgonen i sängen.. Men får nog snart börja ge ordentligare frukost:)
Svar på tråden Mat till 8-månaders