• Forumit

Läsprogram för 7-8 åring?

Vår solstråle har lärt sig ljuda bra, men har svårt för hela ord snabbt och meningar, tycker hans fina bra fröken. Men har egen PC och Ipad, så finns det något bra program att öva med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-27 13:04
    Tack, fortsätt :)

• Svar på tråden Läsprogram för 7-8 åring?
  • Carambolan

Du menar att han behöver få upp läshastigheten? Det är inte en app, men ett relaterat tips: mitt ena barn blev snabb som attan när jag lät honom se sin favoritserie på Netflix (star wars clone wars) på engelska med svensk text, istället för svenskt tal. Kanske fult men ack så effektivt :) Intresse gör mycket till.

• elyse

Säger som Carambolan: Undertexter!

• ABC73

De flesta appar jag stött på verka fokusera på att lära sig knäcka koden, inte på att få upp läshastigheten.

Har en son som knäckte läskoden för ett bra tag sedan, men som tyckt det varit för jobbigt att läsa längre texter. Det började dock släppa efter jul, även om det inte gick så snabbt.

Det vi fått tips om är att läsa samma text högt 10-15 minuter dagligen tills det flyter bra. Tanken är att den repetitiva läsningen befäster ordbilderna, vilket gör att det går snabbare att lösa. För min son har det givit bra resultat och vi har sett stora framsteg de senaste veckorna.

Finns också möjlighet att öva vanligt förekommande ord:
    http://www.kjellstaffans.fi/material/hogfrekventa-ord/lasprogram/

Här är också lite tips för att öva läsflyt:
    http://www.lukimat.fi/lasning/informationstjanst/lasflyt/trana-lasflyt

• ABC73

Tipset på undertexter tror jag är toppen när barnet har börjat läsa hela ord. Försökte låta min son läsa undertexterna på ett naturprogram som han var intresserad av för ett tag sedan, men det gick för snabbt för honom och han blev mest frustrerad.

Nu när han börjar läsa mer och mer hela ord är det nog dags att testa det med några av favoritprogrammen.

Svar på tråden Läsprogram för 7-8 åring?